کد خبر: ۹۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳

کمیسیون انتخابات عراق اتهام‌های تقلب نوری المالكي را رد كرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون انتخابات عراق یکشنبه گفت که بازشماری ۱۱ روزه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رای نشان داده که هیچ یک از اتهام‌های تقلب صحت نداشته است. 

«نوری مالکی»، نخست‌وزیر عراق که دو کرسی کمتر از «ایاد علاوی» رقیب اصلی خود به دست آورده خواستار بازشماری آرای این انتخابات شده بود.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی‏‏، تائید موفقیت علاوی رهبر ائتلاف العراقیه در کسب ۹۱ کرسی مجلس عراق در شرایطی اعلام می‌شود که دو ائتلاف بزرگ شیعه این کشور اعلام کرده‌اند در صدد اتحاد و تشکیل دولت آینده هستند. 

ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی و «ائتلاف ملی عراق» به رهبری «عمار حکیم» در مجموع ۱۵۹ کرسی در مجلس کسب کرده‌اند که تنها چهار کرسی کمتر از حداقل مورد نیاز برای ایجاد دولت است. 

برای تشکیل دولت و کسب اکثریت مطلق در مجلس، به دست آوردن ۱۶۳ کرسی از ۳۲۵ کرسی لازم است. 

ایاد علاوی اعلام کرده که موفقیت حزب او در کسب بیشترین کرسی‌های مجلس به وی حق تشکیل دولت بعدی را می‌دهد، اما اتحاد ائتلاف حکومت قانون و ائتلاف ملی عراق که به ترتیب در رده‌های دوم و سوم رقابت‌های انتخاباتی ۷ مارس قرار گرفتند، احتمالا او را به حاشیه خواهد راند و این مسأله نگرانی گروه‌های سنی را افزایش ‌داده است.
با حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی حکومت صدام حسین گروه‌های سنی عراقی سلطه سیاسی خود را در این کشور از دست دادند. 

کمیسیون انتخابات عراق قرار است نتایج این بازشماری را برای تائید نهایی به دیوان‌عالی این کشور ارسال کند. 

با این بازشماری احتمالا شاهد آغاز تلاش‌های جدی برای ایجاد یک دولت ائتلافی خواهیم بود. 

اما ائتلاف جدید می‌تواند به ضرر نوری المالکی، نخست‌وزیر کنونی عراق نیز باشد. 

در ماه آوریل، یکی از گروه‌های تشکیل دهنده ائتلاف ملی عراق با انتصاب مالکی به عنوان نخست وزیر موافقت نکرد. این گروه از حامیان «مقتدی صدر»، روحانی شیعه ضد آمریکا هستند. 

مالکی در دوران نخست‌وزیری خود، سپاه «المهدی»، شاخه نظامی جریان صدر را سرکوب کرد؛ اقدامی که هنوز فراموش نشده است. 

جریان صدر و مجلس اعلای اسلامی عراق از «ابراهیم جعفری» که از نخست‌وزیران موقت پیشین است، حمایت می‌کنند. 

با این حال یکی از اعضای ائلاف دولت قانون اعلام کرد که گفت‌وگوی احزاب سیاسی برای تشکیل دولت هفته آینده آغاز می‌شود. 

«عباس البیاتی» گفت که مذاکرات گروه‌های سیاسی عراق هفته آینده بعد از تائید نتیجه انتخابات و پایان مهلت سه روزه برای اعتراض به نتایج بازشماری آرا رسما آغاز می‌شود. 

وی افزود که مسأله تعیین نامزد نخست‌وزیری در حال حاضر به دو ائتلاف دولت قانون و فهرست ملی محدود شده است. 

از طرف دیگر، «ابراهیم الجعفری»، نخست‌وزیر پیشین عراق اعلام کرد که برای تلاش به‌منظور از بین بردن تمامی موانعی که در مسیر دیدار «نوری المالکی»، نخست‌وزیر این کشور و رهبر فهرست دولت قانون با «ایاد علاوی»، نخست‌وزیر پیشین و رهبر فهرست العراقیه وجود دارد، آماده است. 

الجعفری همچنین با «عمار حکیم»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور و تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی گفت‌وگو کرد. 

بنا بر این گزارش، «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق نیز از گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر خواست تا از این منطقه دیدار کرده و درباره راه‌حل‌های مناسبی که مورد پذیرش تمامی طرف‌ها باشد، گفت‌وگو کنند. 

وی تاکید کرد که گفت‌وگو و مذاکره بهترین راه حل برای چالش‌های فعلی عراق است. 

ائتلاف دولت قانون عراق همچنین با انتقاد از دخالت سعودی‌ها در امور داخلی این کشور، برخی کشورهای عربی دیگر را نیز به تلاش برای تاثیر بر فرآیند سیاسی عراق متهم کرد. 

«کمال الساعدی» از اعضای ائتلاف دولت قانون در واکنش به سخنان «ترکی الفیصل»، رئیس سابق دستگاه امنیت عربستان سعودی که مالکی را به تلاش برای تاثیر بر نتایج انتخابات اخیر پارلمانی متهم کرده بود، گفت: «هیچ نیازی به دخالت خارجی در امور داخلی عراق نداریم و ترکی الفیصل باید تلاش کند تا در کشور خود انتخابات برگزار کند.» 

وی با متهم کردن عربستان و برخی کشورهای عربی به تلاش برای تاثیر بر فرآیند سیاسی عراق، افزود: «عراق به سوی تشکیل دولتی قانونی پیش می‌رود.» 

الساعدی با رد ادعاهای الفیصل درباره این که عراق در آستانه جنگ داخلی قرار دارد، وقوع هر گونه جنگ داخلی و طایفه‌ای در این کشور را دور از ذهن دانست. 

همچنین ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه با رد حکم دادگاه عالی فدرال مبنی بر اینکه فراکسیون اکثریت پارلمانی حق تشکیل دولت جدید را دارد در عین حال بر تمایل شدید خود برای دیدار با نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون در نزدیکترین زمان ممکن تاکید کرد. 

ایاد علاوی در گفتگو با شبکه ماهواره ای السومریه اظهار داشت: فهرست العراقیه طی هفته‌های گذشته با احزاب سیاسی پیروز و غیر پیروز در انتخابات پارلمانی عراق دیدارهایی داشته است و این طبیعت روند سیاسی در کشور است.

علاوی خاطرنشان کرد: در دیدار با مالکی تحولات سیاسی عراق بحث و بررسی خواهد شد و این دیدار بسیار مهم خواهد بود، زیرا فهرست العراقیه و ائتلاف دولت قانون به ترتیب بیشترین کرسی‌های پارلمانی را کسب کرده‌اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین