آفتابنیوز : آفتاب: حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در هجدهمین همایش ارگانهای دریایی در کیش گفت: این موجشکنها از شرق تا غرب جنوب کشور را تحت پوشش قرار میدهد، ضمن اینکه برای ساخت ۴۰ موج شکن ۸۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به وسعت کشور و وجود ۱۱ بندر، اظهار داشت: برخلاف ایران، سیاست دنیا به گونهای بوده است که مراکز جمعیتی در کنار بنادر ایجاد میشود.
وزیر راهو ترابری با اشاره به وجود ۵۸۰۰ مرز آبی در کشور، گفت: جمعیت این مناطق نسبت به کل ایران بسیار کم است در حالی برای پیشرفت اقتصادی در کشور باید این جمعیت بیش از اینها باشد.
بهبهانی با بیان اینکه ما به راحتی میتوانیم حمل و نقل دریایی را در موازات ساحل انجام دهیم، اظهار داشت: تاکنون هیچکاری در این زمینه انجام نشده است.
وی با بیان اینکه میتوان با فعال کردن این خطوط ۳۰ تا ۴۰ درصد از ترافیک خطوط ساحلی زمینی را کاهش داد، اظهار داشت: ایجاد این راهها نیاز به جاده و آسفالت ندارد، ضمن اینکه باید به وسیله بخش خصوصی انجام گیرد.
وزیر راه و ترابری در ادامه با انتقاد از اینکه در امر توسعه دریایی اقدامات چندانی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما ۲۵ تا ۲۶ سال از بنادر خود غافل بودهایم و امروز باید این عقب ماندگیها را جبران کنیم.
بهبهانی با تاکید بر اینکه بنادر ما باید به هاب منطقه تبدیل شوند، تصریح کرد: امروز کشتیهای جهان در کنار بنادر کشورهای کوچکی که حتی به اندازه کرج هم نیستند پهلو گرفته و بار خود را به نقاط مختلف خلیج فارس ترانزیت میکنند.
وی افزود: ما با توجه به وسعت در کشور و وجود زیرساختهای مناسب باید بنادر خود را به هاب منطقه تبدیل کنیم.
بهبهانی با بیان اینکه شاید در پذیرش مسافران دریایی دچار محدودیت باشیم اما در بحث بار هیچ گونه محدودیتی نداریم و برای توسعه اقتصادی باید به این امر توجه کنیم.
وی در ادامه در خصوص توسعه بندر شهید رجایی اظهار داشت: موج شکن ۳ کیلومتری این بندر امروز در حال ساخت است و تنها ۲۵۰ متر از ساخت آن باقی مانده است.
وزیر راه و ترابری ادامه داد: این بندر باید در فازهای مختلف از ۳ به ۶ -۱۰ و ۲۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری برسد.
وی در خصوص بانکرینگ اظهار داشت: تا دو سال قبل ایران نفت خود را به فجیره برای بانکرینگ ارسال میکرد اما امروز ۲۰ درصد از سوخت کشتیها در خلیج فارس توسط ایران انجام می شود و در پایان برنامه پنجم توسعه این مقدار به ۵۰ درصد خواهد رسید.
وزیر راه در خصوص صنایع دریایی اظهار داشت: ما در حدود ۲۰ سال از صنایع دریایی عقب افتادهایم. وی با بیان اینکه امروز ما باید کشتیهای غولپیکر بسازیم، اظهار داشت: در دریایی خزر تنها ۱۰ درصد از کشتیهای حمل بار متعلق به ایران است که این باید با سرمایهگذاری افزایش یابد.
بهبهانی در خصوص خروج کشتیهای مغروق با بیان اینکه اروند رود یکی از شاهرگهای حیاتی کشور است، تصریح کرد: بر اساس مقررات موجود، عمیق ترین نقطه مشترک آبی بین دو کشور مرز آن دو کشور است و با توجه به اینکه بیشترین کشتیهای غرق شده در خاک ایران هستند زمانی که ما این کشتیها را خارج کنیم مرز آبی به ضرر ایران جابه جا خواهد شد.
وزیر راه و ترابری از رایزنیهای وزارت امور خارجه برای مشخص کردن این مرز آبی خبر داد و اعلام کرد: به محض اعلام وزارت خارجه، وزارت راه اقدام به خارج سازی این کشتیهای مغروق خواهد کرد.