کد خبر: ۹۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸

دانشگاه آزاد اسلامی یک گام به وقف نزدیک شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در جلسه علنی امروز طرح اجازه وقف اموال موسسات غیردولتی غیرانتفاعی که روز گذشته به علت بازپس‌گیری 9 امضا از دستور کار خارج شده بود برای دومین‌بار به صحن علنی آمد که دو فوریت آن با 120 رای موافق، 68 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب نرسید و تنها یک فوریت آن با موافقت مجلس مواجه شد. 

علی عباسپور تهرانی‌فرد به عنوان طراح این طرح با اشاره به ماده واحده این طرح که بحث وقف را مورد تاکید قرار داده است، گفت: ما به دنبال آن هستیم که فتوای یک مرجع عالی‌قدر جامع‌الشرایط را به قانون تبدیل کنیم. این فقیه رهبری انقلاب است که براساس نظر ایشان موسسات و مراکز آموزشی که تصرف مالکانه دارند، می‌توانند با وقف اموال در اختیار خود نفعی به جامعه برسانند و این کار باقیات و صالحاتی برای موسسان آن باشد. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در مورد اینکه آیا موسساتی که حق تصرف مالکانه دارند می‌توانند این موسات را وقف کنند یا خیر؟ از مقام معظم رهبری استفتاء شد و نظر فقهی ایشان این بود که این موسسات در صورتی که هیأت موسس و امنا حق تصرف مالکانه داشته باشند، قابل وقف است. 

وی با اشاره به اینکه این بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد، افزود: اما در این شورا عنوان شد که باید این تصمیم در جای دیگری گرفته شود، که طبیعتا آن مرجع مجلس است. 

این نماینده مجلس معتقد است که اموالی که وقف می‌شود در اختیار حکومت اسلامی قرار می‌گیرد و موسسان آن خاطرجمع هستند که نهاد آنها در تلاطمات سیاسی قرار نمی‌گیرد. 

عباسپور یادآور شد: برخی از آقایان می‌گویند دانشگاه آزاد پشت این قضیه قرار دارد در حالی که ما دانشگاه آزاد را مستثنی نکرده‌ایم و می‌گوییم این موسسات چنانچه حق تصرف مالکانه داشته باشند، می‌توانند وقف شوند و بی‌شک با تصویب این قانون راه برای این باز می‌شود که نظر یک مرجع تقلید به قانون تبدیل شود.

حمید رسایی نماینده تهران در این لحظه طی تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 103 این طرح را غیرشفاف و دارای ابهام دانست و گفت: آقای عباسپور طی این دو روز مطالبی را به نقل از رهبری بیان کردند و جا دارد که به ایشان تذکر داده شود. 

وی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شده بود که رهبری در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد اعلام‌نظر نکرده‌اند، ادامه داد: معاون پارلمانی دانشگاه آزاد نیز اعلام کرده آنچه که گفته‌اند نظر شرعی رهبری بوده است. 

رسایی با اشاره به نظر مخالف شورای انقلاب فرهنگی با این طرح، تاکید کرد: عده‌ای می‌خواهند مجلس را در برابر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهند. 

لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بیانات رهبری مطرح شد به دانشگاه آزاد اختصاص نداشت. بلکه یک بحث فقهی کلی بود. اگر وقف یک نهاد اجتماعی و غیرشخصی امکان‌پذیر است، بنابراین نمی‌توان در موضوع دانشگاه آزاد به نظر رهبری استناد کرد. 

رئیس مجلس یادآور شد: فتوای رهبری این است که نهادهایی که جنبه فردی دارند و می‌توانند امکان وقف داشته باشند و آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نظر رهبری خوانده شد یک نظر فقهی است.

قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به اینکه برخی از دوستان از بزرگان بیرون از مجلس نقل قول کرده‌اند و گفته‌اند تماس‌هایی حاصل شده که به این طرح رای ندهید، خطاب به لاریجانی پرسید: اگر قرار باشد از دفتر رهبری پیامی بیاید این پیام به رئیس مجلس ابلاغ می‌شود یا به نمایندگان؟ 

وی ادامه داد: اظهارات حضرت‌عالی در رابطه با فتوای رهبری، زمانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که بحث اساسنامه دانشگاه آزاد مطرح بود و اگر اینگونه نبود این مطلب طرح نمی‌شد و یا نوشته‌ای از رهبری در آنجا قرائت نمی‌شد. علیخانی خواستار توضیح شفاف رئیس مجلس درباره پیام رهبری برای مجلس شد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: نباید این موضوع را این‌قدر به رهبری ربط داد. در حال حاضر طرحی در مجلس مطرح شده که اگر مفید باشد به آن رای می‌دهیم و اگر نه رای نمی‌دهیم. اما نقل قولی از رهبری به من منتقل نشده و خواهش می‌کنم این موضوعات خرد را به ایشان منتسب نکنید. 

وی افزود: اگر ایشان مثل دفعات گذشته نظری داشته باشند من شما را در جریان خواهم گذاشت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین