اگر باتری به شدت تخلیه شود، محلول الکترولیت داخل آن میتواند یخ بزند که میتواند باعث ترک خوردن قاب باتری و در صورت باتری به باتری باعث انفجار آن شود.
نحوه برخورد با باتری یخ زده خودرو (+ نکات ایمنی ضروری...)
در اینجا توضیح مفصلتری ارائه شده است:
چگونه سرما بر باتریها تأثیر میگذارد:
دمای سرد سرعت واکنش شیمیایی داخل باتری را کاهش میدهد و توانایی آن را در ذخیره و انتقال نیرو کاهش میدهد.
باتریهای یخزده به دلیل واکنشهای شیمیایی کندتر درون باتری در دماهای پایین، ظرفیت کمتری را تجربه میکنند. این میتواند منجر به کاهش میزان انرژی قابل ذخیره و تحویل باتری شود.
افزایش مقاومت: الکترولیت (مادهای که یونها را درون باتری حمل میکند) در سرما چسبناکتر (غلیظتر) میشود و مقاومت در برابر جریان یونها را افزایش میدهد و مانع واکنشهای شیمیایی میشود.
باتریها برای ذخیره و آزادسازی انرژی به واکنشهای شیمیایی متکی هستند. در دماهای پایین، این واکنشها کند میشوند و عملکرد کارآمد باتری را دشوارتر میکنند.
کاهش ظرفیت:
ترکیب واکنشهای کندتر و افزایش مقاومت منجر به کاهش ظرفیت باتری میشود، به این معنی که نمیتواند انرژی زیادی را ذخیره کند و ممکن است توان کمتری تحویل دهد.
روغن موتور در هوای سرد چسبناکتر (غلیظتر) میشود و چرخاندن موتور را برای استارتر دشوارتر میکند.
روغن موتور سرد غلیظتر و چسبناکتر میشود، به این معنی که کندتر جریان مییابد. این میتواند بر روانکاری موتور، به خصوص در هنگام روشن شدن، تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه باعث افزایش سایش و حتی مشکل در روشن شدن خودرو شود. در حالی که روغن موتور معمولاً یخ نمیزند، میتواند در سرمای شدید آنقدر غلیظ شود که مانند یک جامد رفتار کند و مانع گردش مناسب شود.
غلیظ شدن روغن باعث میشود تا باتری برای استارت ماشین به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد.
اگر باتری به طور کامل شارژ نشده باشد، الکترولیت (مخلوطی از اسید سولفوریک و آب) میتواند یخ بزند، منبسط شود و به طور بالقوه به باتری آسیب برساند.
الکترولیت یخزده در باتری میتواند باعث آسیب و عدم توانایی در نگهداشتن شارژ شود. نقطه انجماد الکترولیت به حالت شارژ آن بستگی دارد، به طوری که باتریهای کاملاً شارژ شده نقطه انجماد پایینتری نسبت به باتریهای دشارژ شده دارند. به عنوان مثال، یک باتری سرب-اسیدی کاملاً شارژ شده ممکن است تا دمای -۷۵ درجه فارنهایت (-۵۹.۴ درجه سانتیگراد) منجمد نشود، در حالی که یک باتری با ۴۰ ٪ شارژ میتواند در دمای -۱۶ درجه فارنهایت (-۲۶.۷ درجه سانتیگراد) منجمد شود.
باتری یخ زده را با باتری کمکی و یا باتری به باتری روشن نکنید: تلاش برای جامپ استارت یک باتری یخ زده میتواند منجر به انفجار شود.
باتری را با احتیاط به مکانی گرم (حداقل ۱۸ درجه سانتیگراد) منتقل کنید و بگذارید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طور طبیعی یخ آن آب شود.
اجازه دهید باتری آب شود: اگر مشکوک به یخ زدگی باتری خود هستید، قبل از تلاش برای روشن کردن یا روشن کردن موتور، اجازه دهید در مکانی گرمتر آب شود.
آسیب را بررسی کنید: پس از آب شدن، باتری را از نظر ترک یا نشتی بررسی کنید. در صورت آسیب دیدن، سعی نکنید از آن استفاده یا شارژ کنید. اگر شما در این موقعیت قرار گرفتید چارهای جز خرید باتری ماشین ندارید. اگر در جای کم تردد و دورافتاده هستید میتوانید از امداد خودرو برای تامین باتری کمک بگیرد. اما اگر در شهرهای بزرگ مثل تهران و تبریز و مراکز استانها هستید میتوانید از امداد باتری برای خرید باتری کمک بگیرید. رویه کار امداد باتریها به این گونه است که خودشان اقدام به نصب باتری خریداری شده در محل شما خواهند کرد. بنابریان شما دغدغهای بابت نصب باتری و یا تهیه آن نخواهید داشت.
موتور را گرم کنید: اگر باتری یخ نزده است، میتوانید با چند دقیقه کار کردن درجا یا رانندگی آرام، موتور را گرم کنید، که میتواند به گردش روغن و گرم شدن موتور کمک کند.
یک پتو یا نگهدارنده باتری را در نظر بگیرید: این موارد میتوانند به گرم نگه داشتن باتری در هوای سرد کمک کنند.
یک نگهدارنده باتری را در نظر بگیرید: یک نگهدارنده باتری میتواند به نگه داشتن باتری در ولتاژ بهینه کمک کند، که میتواند به گرم نگه داشتن آن نیز کمک کند.
پارک کردن خودرو در گاراژ: در صورت امکان، پارک کردن ماشین در گاراژ میتواند به محافظت از باتری در برابر سرمای شدید کمک کند.
سخن آخر اینکه اگر خودروی شما از آن دست از خودروهایی است که نیاز به باتری قوی دارند مثل بنز و بیام و بهتر است برای خرید باتری آنها بر روی کیفیت باتری تمرکز کنید و باتری با CCA بالا را خریداری کنید.
هر چند در ایران ما آب و هوای سرد را در بیشتر اوقات سال شاهد نیستیم، اما برای خرید باتری بنز و باتری بیام و، این مهم را بیشتر در نظر داشته باشید و زودتر از موقع معمول نیز نسبت به تعویض باتری خود اقدام کنید.