کد خبر: ۹۹۸۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۹

وزیر خارجه ترکیه: توافق اخیر با ایران بنا‌بر درخواست واشنگتن انجام شد

به ترکیه ربطی ندارد که ایران در 10سال آینده به تهدید هسته‌ای تبدیل خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: ترکیه و برزیل به نمایندگی از غرب و طبق درخواست آمریکا قرارداد هسته‌‌ای را با ایران امضا کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل ازسایت اینترنتی زمان، وزیر خارجه ترکیه گفت: اگر جامعه جهانی، ترکیه را برای خودداری از استرداد اورانیوم 1200کیلوئی تحت فشار بگذارد، ترکیه بی‌درنگ اورانیوم امانتی درنزد خود را به ایران مسترد خواهد کرد؛ ترکیه از اعتماد ایران نسبت به خود سوء استفاده نمی‌کند.

داوود اوغلو اضافه کرد: قرارداد هسته‌ای تهران با هدف توقف فعالیت غنی‌سازی ایران امضا نشده است، زیرا‌ هر‌ کشوری حق دارد به عنوان عضو NPT و تحت نظارت آژانس بین‌المللی اتمی در راستای اهداف صلح آمیز اورانیوم را غنی‌سازی کند؛ اگر برخی از کشورها بخواهند در بخش غنی‌سازی اورانیوم انحصار‌طلبانه رفتار کنند و این امر را تحت انحصار مطلق خود قرار دهند، در آن صورت غنی‌سازی اورانیوم به یک سلاح اقتصادی تبدیل خواهد شد.

او ادامه داد: برای مثال انرژی هسته‌ای یکی از نیازهای اساسی ترکیه درحال توسعه سریع است. زیرا ترکیه از لحاظ ذخایر هیدروکربوری کشور فقیری است و اگر کشوری بخواهد انحصار غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار خود بگیرد، کشورهای دیگر و از جمله ترکیه را می‌تواند مورد تحریم قرار دهد. لذا ترکیه مخالف ایجاد انحصار غنی‌سازی اورانیوم در جهان است.
رئیس دیپلماسی ترکیه همچنین گفت: مسئله تحریم ایران باعث شد دولت ترکیه و وزارت نیرو تصمیم بگیرد که ترکیه با تاسیس نیروگاه اتمی، غنی‌سازی اورانیوم را آغاز و در این زمینه خود‌کفا شود؛ ما معتقدیم تشدید تحریم ایران به ضرر ترکیه خواهد بود. ترکیه نمی‌تواند نظاره‌گر تحریم همسایه خود باشد. به ترکیه ربطی ندارد که آیا ایران در 10سال آینده احتمالا" به تهدید هسته‌ای تبدیل خواهد شد یا نه.

این دیپلمات برجسته ترک در ادامه اظهار داشت: در شرایط حاضر ترکیه می خواهد از ردیف شانزدهمین قدرت اقتصادی جهان به ردیف دهم صعود کند. اگر تحریم ها علیه ایران از بین برود، حجم تجاری و اقتصادی ایران در 5 سال آینده به 30 ویا 40 میلیارد دلار خواهد رسید؛ چنانکه در سال 1991 با آغاز جنگ عراق، صادرات 5/2 میلیارد دلاری ترکیه به عراق به صفر رسید. اکنون ما به فکر تجارت استان‌های مرزی ترکیه با ایران هستیم و می‌خواهیم راه‌زمینی ترکیه به آسیای میانه بازنگه داشته شود و انتقال گاز قطع نشود.

داووداغلو در عین حال تصریح کرد: اسراییل دارای سلاح‌های اتمی است که خارج از نظارت بین‌المللی قراردارد. این کشور خواهان تشدید تحریم علیه ایران است. ترکیه برای دستیابی به درآمد ملی یک تریلیون دلاری در دوسال آینده و برای دستیابی به درآمدهای دو تریلیون دلاری در ده سال آینده نیازمند تامین منابع انرژی به ‌خصوص انرژی هسته‌ای است؛ ما برای جبران دیرکرد دستیابی به انرژی هسته‌ای اقدامات سریعی را آغاز کرده است. برخی از کشورها می‌خواهند سازمان‌های جهانی برای انحصارات غنی‌سازی اورانیوم نظیر اوپک (نفت‌) را به وجود آورند. ترکیه نگران این اقدام بوده و با آن مقابله خواهد کرد. کشورهای عضو ‌‌سازمان ملل متحد حق دارند مسئولانه به تکنولوژی غنی‌سازی و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای دست یابند.

به گزارش ایربا، داود اوغلو همچنین با شرکت دربرنامه تلویزیون NTV به ‌سئوالات مخاطبان این برنامه درباره قرارداد هسته‌ای تهران پاسخ گفت.

او بار دیگر تاکید کرد که با امضای قرارداد هسته‌ای سه جانبه در تهران، همه خواسته‌های جامعه بین‌المللی و 5+1 برآورده شده است. البته ایران نگران بود که ازحقوق خود محروم شود و لذا ترکیه به دو طرف توصیه کرده که از بیان سخنان تحریک آمیزخودداری کنند. آنها نیز قول داده‌اند که به این توصیه عمل کنند. کمترین سستی در این روال باعث نابودی همه دستاوردها خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: اگر قرارداد تهران امضا نمی شد، درهفته جاری شدیدترین تحریم ها علیه ایران دردستور کار قرارمی گرفت ولی بعد از این اقدام باید کشورهای عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد محتاطانه تر عمل کنند. در روزهای آینده احتمال تحریم ایران وجود ندارد؛ بدون شک اصرار غرب بر تحریم ایران به ترکیه نیز خسارت وارد خواهد کرد و ترکیه با تحریم‌ها مقابله خواهد کرد. ایران و ترکیه همدیگر را به خوبی می‌شناسند ولی مذاکره با ایران بسیار سخت است.

وی افزود: قرارداد هسته ای تهران هم نگرانی های ایران را رفع کرده و هم سه خواسته غرب را برآورده کرده است. تکنولوژی هسته‌ای متعلق به همه بشریت است و به خصوص ترکیه به عنوان کشوری که از نفت و گاز محروم است، نیاز شدیدی به تکنولوژی هسته‌ای و انرژی هسته‌ای دارد. هدف تلاش ترکیه برای حل مسأله هسته‌ای ایران، محدود به پیشگیری از بحران ایران نیست بلکه با حل مسئله هسته‌ای ایران از جنگ‌های منطقه‌ای وحتی جنگ جهانی پیشگیری می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین