کد خبر: ۹۹۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
شعار زادو ولد بیشتر و زندگی بهتر در شرایطی که خودکشی جوانان رو به افزایش گذاشته است

فقر باعث شد پدرخانواده کودکان، همسرو خودش را بکشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعی: در یکی از صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها خواندم که پدری به دلیل فقر کودکان، همسرو خودش را کشت. او در نامه‌ای که از خود به جای گذاشته بود دلیل این کار خود این اعلام کرده بود که تحمل آن را ندارد پس از وی خانوده‌اش در چنگال فقر و هزاران درد و رنج دیگر رها شوند.

حال مسئولان کشور در شرایطی از افزایش جمعیت حرف می‌زنند که کمبود اشتغال و عدم درآمد سالم بسیاری را به سوی کسب توام با فساد اخلاقی و کاری و برخی دیگر را به خودکشی سوق داده است. در سال 2009 میلادی طبق اعلام مراجع معتبر جهانی رتبه کسب‌و کار ایران 143 بود که این عدد در میان180 کشور بوده است.

علاوه براین باید اشاره کرد به قانون هدفمند سازی یارانه‌ها که به زعم بسیاری از کارشناسان نابسامانی ناشی از اجرای آن به کوره لشگر بی‌کاران می‌دمد و به صورت تصاعدی برایش سربازگیری می‌کند.حال وقتی رقم بی‌کاری از 3 درصد گذشت به زعم دورکیم مسأله اجتماعی ایجاد می‌شود اما بحران و جاری شدن نیرو در کف خیابان با چه رقمی به وقوع می‌پیوندد؟

در این شرایط است که رابطه بی‌کاری و خودکشی در اشکال مختلف خود نمایان می‌شود و برخی ماجرای بینوایان ویکتورهوگو را نقش بازی می‌کنند ولی به صورت واقعی، مانند مادر کوزت که از فاحشگی و دزدی به چنگ عدالت بازرس ژاور می‌افتد و سپس بستر بیماری و مرگ در عنفوان جوانی تنها واقعیت زندگی برای اوست.

از این رو مهمترین نکته در حوزه بی‌کاری و عدم اشتغال لشگر بی‌کارانی هستند که به دنبال عدم امنیت شغلی می‌توانند مانند یک بمب متحرک عمل کنند. این دست از افراد نوع خودکشی‌شان با دیگر افرادی که به دلیل انواع ناامیدی‌ها مستقیما اقدام به خودکشی می‌کنند کاملا متفاوت است. از این رو مرگ‌اندیشی در نزد این افراد به عنوان حربه سهل‌الوصولی برای تخلیه روانی محسوب می‌شود.منطق این دست از افراد این است که حال باید مرگ تدریجی را پذیرا باشیم آن هم در نکبت پس بگذار قهرمان بمیریم.

دکتر حسن سبحانی در آسيب شناسی بحران‌هاي شهی حاميان و پشتيبانان بحران و آشوب شهری را آحاد مردم و مبتلا به مشكلات اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی می‌داند كه در واكاوی شخصيت آنان بعضی مخالفتی هم با نظام سياسی ديده نمی‌شود ليكن مضايق حاكم بر زندگی آنان عرصه را برايشان تنگ كرده و به انگيزه گشايش و اعلام مخالفتی و فرياد نارضايتی از اوضاع خويش خطاهای غير قابل گذشتی را مرتكب شده‌اند. با این رویکرد او مسئولان را به بازخوانی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها فرا می‌خواند. طرحی که می‌تواند به زعم کارشناسان کارگاه‌های زیادی را به ورطه تعطیلی بکشاند و کارگران و کارمندان بی‌شماری را برای مطالبات اقتصادی به کف خیابان‌ها بیاورد، موضوعی که به زعم سبحانی هوشیاری قوه قضاییه در صدور احکام علیه این دست از ناراضیان را می‌طلبد. آیا قرار است مظلومان در نظام قضایی قربانی محسوب شوند یا مجرمان اصلی؟

برای نخستین بار در سال 1389 خورشیدی این داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) مجلس بود که از خودکشی 11 نفر در روزهای اخیر به دلیل بی‌کاری در ایلام خبرداد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد که دولت به موضوع بیکاری هیچ ترتیب اثری نشان نمی‌دهد، از این رو از هیأت رییسه مجلس این انتظار می‌رود که از مسئولان دولتی بخواهد در جلسه‌ای به بیان استراتژی اشتغال بپردازد.

در عین حال کارشناسان اقتصادی می‌گویند که نرخ بی‌کاری در برخی استان‌های کشور به بالای 45 درصد افزایش یافته است. عباس وطن‌پور نماینده پیشین ایران در سازمان جهانى کار آمارهاى اعلام شده درباره نرخ بی‌کاری از سوى دولت آقای محمود احمدی‌نژاد را زیر سوال برده و اعلام کرده نرخ بیکارى در برخى از استان‌هاى کشور به بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است.

او به خبرگزارى مهر گفته است: "با یک حساب مقدماتى مى‌توان نرخ بی‌کارى را در حال حاضر بالاى 22 درصد دانست. هم اکنون نه تنها نرخ بیکارى 11.9 و 13.8 نیست، بلکه در برخى استان‌ها نرخ بیکارى بالاى 45 درصد است."

عبدالرضا شیخ‌الاسلامى، وزیر کار و امور اجتماعى دولت دهم، به تازگى در این باره گفته است: "با ایجاد یک میلیون و دویست هزار شغل در طول یک سال، نرخ بیکارى از 12.5 درصد در 1387 به 11.3 درصد در پاییز 1388 کاهش یافته است."

اما کارشناسان با توجه به کاهش شدید نرخ رشد اقتصادى ایران در سال‌هاى گذشته درباره آمارهاى ارائه شده از سوى دولت در خصوص ایجاد اشتغال ابراز تردید مى‌کنند.

به نوشته روزنامه "تهران امروز" نزدیک به قالیباف شهردار تهران، نرخ رشد بی‌كارى در تابستان گذشته مطابق آمارهاى رسمى به 11.3 درصد رسيد و اين رقم در پائيز نيز ادامه يافت. با این همه هرچند این روزنامه نرخ بی‌کاری را مانند وطن‌پور 45 درصد نمی‌داند ولی نرخ بی‌کاری اعلام شده از سوی کارشناسان این روزنامه بسیار متفاوت از آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهادهای دولتی است. این روزنامه اعلام کرد که بنا به ارزيابى كارشناسان مستقل نرخ واقعى بي‌كارى در ايران تا 25 درصد هم تخمين زده مى‌شود. به ويژه با توجه به بحرانى كه بخش‌هاى مختلف توليدى را فرا گرفته است مسأله بی‌كارى به يک بحران جدى بدل شده است كه نرخ آن بسيار بالاتر از آمارهاى رسمى است.

همین کارشناسان با غیرشفاف خواندن آمارهاى دولتی از نرخ بیکارى بیکاری گفته‌اند ازجمله وطن‌پور به خبرگزاری مهر در این باره گفته است: "در حال حاضر شاغل حساب کردن سربازان، زنان خانه‌دار و دانشجویان و همچنین افرادى که در هفته یک یا دو ساعت کار دارند از ابهامات نرخ بیکارى و وضعیت واقعى اشتغال در کشور است."

اما دولت هیچ‌گاه اعلام نکرده که به عنوان نمونه پس از ترخیص سربازان از خدمت سربازی چند درصد آنان به بازار کار جذب شده‌اند.

ولی چه فرقی‌ می‌کند دولت می‌خواهد اختلاف‌نظر کارشناسی در باره نرخ اشتغال را بپذیرد یا نپذیرد. آن چه مهم است اگر به صحت آمارهای خود اطمینان کامل دارند آمار خودکشی‌های کشور و دیگر کشی‌هایی که به وقوع پیوسته و در حال وقوع است را به صورت واقعی حداقل در اختیار محققان و متخصصان در حوزه علوم انسانی قراردهند. همه ما فردا که از خواب بیدار می‌شویم این مطلب تکراری را در صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌خوانیم که فقرمنجر به آن شد که پدر خانواده دو کودک، همسر و خودش را بکشد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین