کد خبر: ۹۹۹۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳

نوری المالکی، دیدار خود با "ایاد علاوی" را به تاخیر انداخت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار خود با "ایاد علاوی" را به تاخیر انداخت.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، دیدار رهبر ائتلاف «دولت قانون» و رئیس ائتلاف «العراقیه» که قرار بود شنبه برگزار شود به تاخیر افتاد. 

بنابر این گزارش، «حیدر الملا»، سخنگوی ائتلاف العراقیه گفت که نوری المالکی دیدار با «ایاد علاوی» که قرار بود در حضور «ابراهیم الجعفری»، نخست‌وزیر سابق عراق برگزار شود، لغو کرده است. 

همچنین مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق با تائید این خبر گفت که مشغله‌های کاری باعث شده است که دیدار مالکی و علاوی به تاخیر بیفتد. 

این در حالی است که «جلال طالبانی»، رئیس‌جمهوری عراق جمعه با رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی عراق در مورد تحولات سیاسی عراق و روند تشکیل دولت گفت‌وگو کرد. 

در این دیدار تمامی رهبران احزاب سیاسی این کشور به جز ایاد علاوی حضور داشتند. رئیس ائتلاف العراقیه به علت سفر خارج از کشور حضور نداشت. 

مالکی پس از نشست رهبران احزاب عراقی با طالبانی در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط »گفت که انتخاب نخست‌وزیر دولت جدید عراق در چارچوب این ائتلاف صورت خواهد گرفت. 

وی در ادامه بر نامزدی خود برای نخست‌وزیری عراق تاکید کرد؛ چرا که به گفته وی در ائتلاف دولت قانون نامزد دیگری برای این سمت وجود ندارد. 

این در حالی است که «طارق الهاشمی» یکی از رهبران ائتلاف العراقیه به ریاست ایاد علاوی، گفت که انتخاب نخست‌وزیر حق ائتلاف العراقیه است چرا که این حزب در انتخابات پارلمانی عراق با کسب بیشترین کرسی به پیروزی رسید. 

نخست‌وزیر عراق پیش‌بینی کرد که دولت جدید این کشور طی دو ماه آینده تشکیل شود که یک ماه برای تعیین نخست‌وزیر و مسئول ساختن وی برای تشکیل دولت و ماه دیگر برای بررسی اسامی وزیران اختصاص داده شود. 

وی تاکید کرد ائتلاف العراقیه در دولت مشارکت خواهد کرد و بدون حضور این گروه در دولت اوضاع بهتر نخواهد شد. 

نوری المالکی افزود: «به هیچ نحو نخست‌وزیر نمی‌تواند خارج از چارچوب ائتلاف ملی و ائتلاف دولت قانون باشد. این امر غیر ممکن است و دیگران باید به این دو ائتلاف بپیوندند.»
نخست‌وزیر عراق با اشاره با اختلافات با ائتلاف العراقیه گفت که‌ اختلافاتی در برنامه‌ها وجود دارد که باید براساس توافق اصول ملی حل‌و‌فصل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین