کد خبر: ۶۸۱۳۸۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
استراتژی ترامپ در قبال ایران با شکست پایان یافت

فشار حداکثری، موفقیت حداقلی؛ چرا آمریکا نیازمند تغییر رویکرد خود در قبال ایران است؟

فشار حداکثری لزوما به دستاورد حداکثری منجر نشد. امریکا در سالیان اخیر بیش از آنکه از قدرت دیپلماتیک و اقتصادی خود برای تسهیل روند انجام مذاکره استفاده کند تمرکز فزاینده ای بر روی استفاده از اهرم زور و اجبار داشته است. نگرانی بزرگ از احتمال اقدام نظامی ترامپ علیه ایران در روزهای باقی‌مانده به پایان ریاست جمهوری اوست چرا که سیاست فشار حداکثری او علیه ایران نتیجه مثبتی نداشته است".
فشار حداکثری، موفقیت حداقلی؛ چرا آمریکا نیازمند تغییر رویکرد خود در قبال ایران است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه واشنگتن پست با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران می‌نویسد: "برخلاف هدف دولت ترامپ از وضع تحریم‌ها علیه ایران، تهران پای میز مذاکره برای توافقی دیگر نیامد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ فشار حداکثری باعث از بین رفتن نفوذ ایران در کشورهای همسایه و منطقه نشد. ‌ایران جا پای خود را در یمن، عراق، لبنان و سوریه از طریق نیروهای نیابتی‌اش حفظ کرد و در برخی مواضع حتی قوی‌تر از قبل نیز شده است.

دولت ترامپ پس از ترور ژنرال سلیمانی از احیای بازدارندگی در قبال ایران سخن گفت. این در حالی است که پس از آن اقداماتی از سوی نیروهای وابسته به ایران انجام شدند‌. از نظر ایدئولوژیک مشخص است که هدف دولت ترامپ در نهایت ساقط کردن نظام سیاسی ایران بود اما این امر روی نداد. در عوض، از نظر تاکتیکی جناح‌های تندرو در ایران تقویت شده‌اند؛ آن هم در حالی که سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار خواهد شد‌.

علیرغم فشارهای اقتصادی، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده است. این فشارها تنها زندگی مردم عادی در ایران را دشوارتر ساخته‌اند.

واقعیت آن است که اقدامات ترامپ باعث انزوای بیشتر امریکا و نه ایران شد؛ چرا که اروپایی‌ها با مواضع او در قبال ایران همراه نبودند.

نگرانی بزرگ از احتمال اقدام نظامی ترامپ علیه ایران در روزهای باقی‌مانده به پایان ریاست جمهوری اوست چرا که سیاست فشار حداکثری او علیه ایران نتیجه مثبتی نداشته است".

نشریه "نشنال اینترست" مطرح کرد

فشار حداکثری، موفقیت حداقلی؛ چرا امریکا نیازمند تنظیم دوباره رویکرد خود در قبال ایران است؟/ چرا کارزار فشار حداکثری ترامپ شکست خورد؟

نشریه "نشنال اینترست" نیز در مقاله‌ای تحلیلی با اشاره به این که دولت تازه امریکا باید در رویکرد خود نسبت به ایران تجدیدنظر کرده و ارزیابی‌ای مجدد داشته باشد، می‌نویسد: "علیرغم آنکه ترامپ در ماه ژانویه کاخ سفید را ترک خواهد کرد، تبعات سیاست او در قبال ایران پابرجا مانده است‌. پیامدهای کارزار فشار حداکثری او مخاطراتی را برای دولت بایدن خواهد داشت.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران گفته که امریکا باید اشتباهات سیاست ترامپ در قبال آن کشور را جبران کند. در واقع، کارزار فشار حداکثری ترامپ بیس از آن که به نفع منافع امریکا باشد به ضرر اهرم‌های آمریکا تمام شده است. سوال اصلی در اینجاست که چرا و چگونه سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران شکست خورد"؟

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "اشکال کارزار فشار حداکثری در سه حوزه بود: نخست دوازده خواسته مطرح شده از سوی پمپئو وزیر خارجه امریکا و در کل دولت ترامپ، منافع امنیتی ایران را هدف قرار می‌داد. ایران بر روی موشک‌ها و نیروهای نیابتی خود سرمایه‌گذاری کرده است‌. این در حالی است که خواست دولت ترامپ از ایران خواسته بود به کشوری مانند نروژ تبدیل شود، این در حالی است که هیچ تضمین امنیتی‌ای به ایران ارائه داده نشده بود. سپاه با دیده تردید به امریکا می‌نگرد و معتقد است که امریکا درصدد تغییر نظام سیاسی در ایران است. سپاه بازیگری مهم در عرصه سیاست ایران است. در نتیجه، مشخص بود که ایران دوازده شرط را نخواهد پذیرفت.

دلیل دوم شکست این کارزار آن بود که ایران توانست از طریق بخش تولید داخلی و تنوع بخشیدن به اقتصاد در برابر تحریم‌ها مقاومت کند. با این وجود، اگر هم هدف امریکا فشار بر مردم عادی ایران نبوده باشد واقعیت آن است که تحریم بیش از آن که باعث ضربه زدن به برنامه موشکی ایران شده باشد، باعث کمبود انسولین در آن کشور شد. این تبعات ناخواسته تحریم‌های امریکا بود. در مقابل اما دولت ایران توانست با تکیه بر تولید داخلی با تحریم تسلیحاتی امدیکا مقابله کند. در نتیجه، تحریم‌های امریکا ضربه اصلی را به مردم عادی ایران وارد ساخت و به هدف اصلی خود دست نیافت.

نکته دیگر آن که علیرغم آنکه بایدن برای بازگشت به دیپلماسی با ایران برنامه‌ریزی کرده است، سازوکارهای جاری تحریم علیه ایران مانعی بر سر راه او خواهند بود و با چالش‌های بورکراتیک و اداری مواجه خواهد شد. تحریم‌ها به نتایج مدنظر دولت ترامپ منجر نشدند؛ نه ایران خواسته‌های او را پذیرفت و نه مسیر مذاکره تسهیل شد؛ تنها تنش میان دو کشور افزایش یافت‌. اگر امریکایی‌ها خواستار پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان پس از دو دهه هستند باید کارزار فشار حداکثری که حداقلی‌ترین نتایج را به همراه داشته کنار گذارند. از سرگیری دیپلماسی روند راحتی نیست اما رها شدن از شر کارزار زور که در دو سال گذشته علیه ایران اعمال شده اولین گام خواهد بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
1
14
منفعت حداقلی یا حداکثری با معیار افراد متورم شده از پرخوری سنجیده نمیشه. بلکه با خودسوزی امثال کارگر کرمانشاهای و خودکشی و گرسنگی کارگران و فوت روزانه 480نفر مشخص تر میشه و یا سفره های خالی و اگهی فروش قرنیه و کبد و...
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
7
اونچه شکست ستون فقرات ملت بود،سقف روی سر مستاجران بود،غرور پدرهای کارگر بود،...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
1
1
تغییر احتمالی رویکرد،فراتر از دولت اوباما نخواهد بود.لبخند برای گرفتن موقعیتی دیگر از ایران و بازگشت تحریم ها با استفاده از مکانیزم ماشه( برجام)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
4
فشار حداکثری بسیاری از شکها را به یقین تبدیل کرد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
7
فشاری که روی مردمه از دو جهته آمریکا فقط یه جهتشه
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
6
خودت تیتر رو باور می کنی؟
ناشناس
|
Poland
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
4
ما نیازمند نیستیم ولی امریکا نیازمند ماست اول مرغ بود یا تخم مرغ
Nima
|
Canada
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
1
3
خواستگاه واشنگتن پست با مواضع داخلی ایران متفاوت است انها فشار می آورند تا ترامپ قدرت را ترک کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
4
جالبه !چنان میفرمایید که انگار دلار در مقابل ریال به روز سیاه نشسته!
آمریکا اتفاقا برای دوشیدن شیوخ منطقه هم که شده اصولا نیاز به دشمنی با ما
)))نه جنگ ونه صلح(((دارد !...وبرای همین دوشیدن بود که ترامپ برجام را
لغو کرد والا آمریکا از هسته ای ما چرا باید بترسد وقتی خودش صدها وشاید
خیلی بیشتر بمب اتم و،،دارد
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
3
استراتژی ترامپ حمله و پیروزی اقتصادی بود .
که صادرات ایران چند برابر زیر قیمت قبل به دستش می رسد .
الف
|
India
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
3
ایران ترکید زیر فشار های ترامپ .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین