کد خبر: ۶۸۰۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹

۵ چالش پیش روی بایدن

اکثر اقتصاددانان با این نظر موافق هستند که تا زمانی که پاندمی کرونا مهار نشود "جو بایدن" به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا باید برای احیای اقتصاد امریکا تلاش کند.
۵ چالش پیش روی بایدن
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- از پاندمی کرونا تا برنامه‌های مرتبط با مالیات و مدیریت هزینه از جمله چالش‌ها و مسائلی هستند که "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا با آن مواجه است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "دویچه وله" نگاهی انداخته به پنج چالش پیش روی پس از مراسم تحلیف:

۱- شکست دادن پاندمی کرونا

اکثر اقتصاددانان با این نظر موافق هستند که تا زمانی که پاندمی کرونا مهار نشود "جو بایدن" به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا باید برای احیای اقتصاد امریکا تلاش کند. بایدن وعده داده که پس از برعهده‌گیری زمام امور در تاریخ ۲۰ ژانویه، برنامه‌اش برای مقابله با کرونا را اجرایی خواهد کرد. او پس از اعلام نتیجه آزمایشات موفق واکسن شرکت فایزر علیه کرونا می‌تواند مسیر روشنی را پیش روی امریکا قرار دهد و به برقراری قرنطینه سراسری دوم بپردازد. البته چالش پیش روی او این خواهد بود که جمهوری‌خواهان به احتمال زیاد مخالف سخت‌گیری‌های بیش‌تر در مورد رفت و آمد خواهند بود.

۲- برطرف‌سازی آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا

بیش از ۴۴ میلیون شهروند امریکایی پس از شیوع موج اول کرونا به طور موقت از کار در فصل بهار گذشته تعلیق شدند. بیش از یک چهارم از آنان به طور دائمی شغل‌شان را به دلیل ورشکستگی‌های ناشی از قرنطینه در ایالت‌ها از دست دادند. اکنون بایدن با چالش بزرگتری در صورت برقراری قرنطینه دوم و بیکاری و تعلیق از شغل شهروندان بیشتری، مواجه خواهد بود. حوزه‌هایی مانند گردشگری کماکان در وضعیتی بغرنج به سر خواهند برد. نکته پیچیده‌تر آن است که حتی اگر طرح کمک در کنگره تصویب شود نیازمند موافقت سنا است که اکنون ترکیب کرسی‌های آن به نتیجه شمارش آرا در جورجیا بستگی دارد و اگر کماکان اکثریت کرسی‌ها در اختیار جمهوری‌خواهان باشد آنان با صرف هزینه بیشتر توسط دولت بایدن مخالفت خواهند کرد.

۳- هزینه کردن در جای درست

بایدن وعده داده که برای احیای اقتصاد امریکا نیاز به هزینه کردن صحیح ۲ تریلیون دلاری در طول یک دهه آینده در پروژه‌هایی مانند مقابله با تغییرات اقلیمی، تقویت حوزه آموزش، بیمه خدمات درمانی همگانی و تامین مسکن و نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی وجود دارد. علیرغم استقبال اتحادیه‌ها از این طرح، جمهوری‌خواهان مخالف این هزینه هستند و آن را نوعی سوسیالیسم قلمداد می‌کنند و می‌گویند تنها باعث افزایش مالیات‌دهی شهروندان شده و به ضرر کارکنان بخش انرژی امریکا خواهد بود.

۴- متوقف ساختن سیاست‌های ترامپ

بایدن وعده بازگشت امریکا به معاهده اقلیمی پاریس برای مقابله با گرمایش زمین را داده؛ معاهده‌ای که ترامپ امریکا را از آن خارج ساخته بود. با این وجود، متوقف کردن و حرکت برخلاف تمام اقدامات صورت گرفته توسط ترامپ کار ساده‌ای نخواهد بود. برنامه تهاجمی دموکرات‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی نیازمند جایگزینی انرژی‌های به صرفه‌تر و پاک‌تر با نفت است. این موضوع می‌تواند بر روابط امریکا با ایران و ونزوئلا تاثیرگذار باشد، دو کشوری که ترامپ علیه آنان تحریم وضع کرده است. همچنین این موضوع بر روابط امریکا با ریاض نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بایدن همچنین خواستار احیای روابط آسیب‌دیده امریکا با اتحادیه اروپا و چین است. در این میان، اما کنگره به احتمال زیاد برای حمایت از صنایع و تولیدات داخلی خواستار وضع مالیات سنگین‌تر بر کالا‌های وارداتی خواهد بود که خود مانع برنامه بایدن برای گسترش روابط با کشور‌های خارجی است.

۵- هزینه پاندمی کرونا

برای مقابله با پاندمی کرونا نیاز است تا سنا تحت کنترل دموکرات‌ها باشد و حدود ۱.۵ تریلیون دلار از مالیات را به برنامه هزینه دولت بایدن برای مقابله با شیوع کرونا اختصاص دهد. برنامه بایدن افزایش میزان دریافت مالیات از شهروندان به بیش از ۴۰۰ هزار دلار و افزایش بیش از ۲۰ درصدی مالیات شرکت‌ها خواهد بود موضوعی که با مخالفت جمهوری خواهان در سنا مواجه خواهد شد. عدم حمایت از تخصیص مالیات برنامه هزینه‌ای بایدن را با چالش مواجه خواهد ساخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین