کد خبر: ۱۰۰۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱

راهبرد امنیت ملی اوباما اعلام می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته جان برنن، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، راهبرد امنیت ملی باراک اوباما بر مقابله با "تهدیدهای تروریسم داخلی" تاکید دارد. 

به گزارش بی‌بی‌سی آقای برنن که در آستانه انتشار راهبرد امنیت ملی آمریکا صحبت می‌کرد، از افزایش تعداد افرادی خبر داد که در این کشور جذب افکار و اهداف تندرویانه می‌شوند.

آقای برنن گفت: "افرادی را دیده‌ایم، از جمله شهروندان ایالات متحده که گذرنامه آمریکایی دارند و به سهولت به مناطق امن تروریست‌ها سفر می‌کنند و به آمریکا باز می‌گردند. طرح‌های خطرناک این افراد به خاطر هماهنگی نیروهای امنیتی و پلیس شکست می‌خورد."

روسای جمهوری آمریکا از راهبرد امنیت ملی خود برای تبیین اولویت‌های امنیتی و دفاعی خود استفاده می‌کنند.

این راهبرد در تعیین سیاست‌های دفاعی و هزینه‌های نظامی نقش موثری دارد.

به عنوان مثال، جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در نخستین راهبرد امنیت ملی خود در سال ۲۰۰۲ سنگ بنای "جنگ پیشگیرانه" را گذاشت. 

جان برنن گفت از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما، فشار ایالات متحده بر القاعده به طور بی‌سابقه افزایش یافته است و به همین علت توانایی عملیاتی این گروه به شدت آسیب دیده است.

به گفته جان برنن، ضربه وارد شده به القاعده باعث شده این گروه از "سربازان پیاده ای" استفاده کند که به علت تازه کار بودن و فقدان سابقه راحت‌تر می‌توانند از حلقه حفاظتی آمریکا عبور کنند و وارد این کشور شوند.

به گفته آقای برنن، تهدید "تروریست‌ها" علیه آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است و دیگر تنها به عملیات پیچیده و هماهنگ مانند حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ محدود نمی‌شود.

آقای برنن گفت: "همزمان با تکامل و انطباق تاکتیک‌های دشمن (با شرایط جدید)، ما هم باید به طور دائمی روش‌های خود را تغییر دهیم، البته نه با عجله و ترس بلکه به صورت منطقی تا امنیت خود را ارتقا دهیم و مشروعیت فعالیت‌های دشمن را بیشتر به زیر سوال ببریم."

او همچنین تاکید کرد راهبرد جدید آمریکا مبتنی بر رویارویی با مسلمانان نیست بلکه آمریکا تنها با القاعده و همکارانش بر سر جنگ خواهد بود.

موضوع تروریسم داخلی در آمریکا از زمان کشتار ۱۳ نظامی آمریکایی در یک پایگاه نظامی در تگزاس، به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

بیل کلینتون در راهبرد امنیت ملی خود که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، اشاره ای به این موضوع نکرد و این در حالی بود که 3 سال پیش از آن، تیموتی مک وی ساختمان اداری فدرال در شهر اوکلاهما را با استفاده از بمب منهدم کرده بود.

جورج بوش هم در راهبرد امنیت ملی خود در سال ۲۰۰۶ به طور گذرا به این موضوع اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین