کد خبر: ۱۰۰۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶

استفاده از پیوند مغز استخوان برای درمان اختلالات روانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان آمریکایی بر این باورند با استفاده از پیوند مغز استخوان می توان بیماری های ذهنی از قبیل اوتیسم، شیزوفرنی و یا افسردگی را درمان کرد.

به گزارش عصر ایران، پیوند مغز استخوان معمولا برای درمان بیماریهایی مانند سرطان خون و یا دیگر بیماریهای مهلک مورد استفاده قرار می گیرد اما تا کنون هرگز از آن برای درمان بیماریهای ذهنی استفاده نشده بود.

محققان دانشگاه یوتا دریافتند پیوند آزمایشی مغز استخوان در موشها می تواند اختلال ذهنی مشابه بیماری تریکوتیلومانیا، بیماری که فرد در اثر ابتلا به آن موهای سر یا صورت خود را به عمد از جا می کند را درمان کند.

به گفته محققان این اولین باری است که ارتباط مستقیم میان اختلال روانی و اختلال در سلولهای ایمنی بدن که قبل از شکل گیری در مغز برای محافظت از سلولهای عصبی در مغز استخوان به وجود می آیند کشف شده است. همچنین احتمال ارتباط میان بیماری هایی از قبیل افسردگی، شیزوفرنی و اوتیسم با این نوع از سلولها نیز وجود دارد.

در این مطالعه محققان توانستند با پیوند مغز استخوان سالم به موشهای مبتلا به این اختلال روانی، بیماری آنها را درمان کنند. همچنین با پیوند زدن مغز استخوان موشهای بیمار به موشهای سالم، این بیماری به موشهای سالم انتقال پیدا کرد و رابطه ای مستقیم میان سیستم ایمنی بدن و اختلالات روانی را آشکار کرد.

بر اساس گزارش گاردین، هزینه و خطرات موجود برای پیوند مغز استخوان به اندازه ای است که هرگز از این شیوه برای درمان اختلالات روانی استفاده نشود اما این کشف می تواند الهام بخش مطالعات دیگری باشد تا درمانهایی بر پایه سلولهای ایمنی برای اختلالات روانی کشف شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین