قانون هوای پاک از سال ۹۶ جایگزین قانون «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شد. این قانون در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تصویب شده است. در قانون هوای پاک حدود ۱۷۶ «تکلیف - دستگاه» احصا شده است. تکلیف - دستگاه یعنی موضوعی مانند نوسازی حمل و نقل عمومی متوجه چندین دستگاه است که این موارد احصا است. با وجود گذشت هشت سال از تصویب این قانون نه تنها آلودگی هوا کاهش نیافته بلکه بهویژه در فصلهای سرد سال تشدید شده بنابراین در سالهای اخیر لزوم بازنگری در آن مطرح شده است.
صدیقه ترابی در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر اینکه هر قانونی پس از گذشت مدتی نیازمند بازنگری است، گفت: با توجه به شرایط پیشآمده و تجربیاتی که در اجرای قوانین حاصل میشود، طبیعی است که پس از تصویب یک قانون، عملکرد آن مورد بررسی قرار گیرد. باید دید چه میزان از مفاد قانون اجرا شده، چه دستگاههایی آن را عملی کردهاند و اساساً امکان اجرایی شدن آن فراهم بوده است یا خیر؟
وی افزود: بر همین اساس طبیعی است که قانونی در دستور بازبینی قرار بگیرد، با اینحال اینکه گفته شود بازنگری قانون هوای پاک در جریان است، صحیح نیست.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آنچه اکنون انجام میشود، پایش اجرای قانون است تا مشخص شود در چه مواردی اجرا نشده است.
وی ادامه داد: متأسفانه به نظر میرسد موارد قابل توجهی از این قانون اجرا نشده که باید دید مشکل از غیرقابل اجرا بودن مفاد قانون بوده یا ناشی از کمکاری دستگاههای مسئول استۀ
به گفته ترابی، این ارزیابی با استفاده از گزارشهای سازمان بازرسی کل کشور و اقدامات مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه: اقدامات مناسبی از سوی مرکز پژوهشها و فراکسیون محیط زیست مجلس، بههمراه کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست انجام شده و گزارشهایی به دست آمده و موارد بهطور دقیق موارد را بررسی شده است همچنین دستگاههای نظارتی نیز پای کار هستند.
ترابی در پایان تصریح کرد: خروجی این بررسیها مشخص خواهد کرد چه اقداماتی باید در دستور کار قرار گیرد و کدام اقدامات حقوقی باید انجام شود؟