آفتاب- سرویس سیاسی: دیدگاه آیتالله هاشمی رفسنجانی درباره قیام 15 خرداد و شهدای آن منتشر شد.
به گزارش آفتاب، آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قیام مردم در 15 خرداد، نقطه عطف دو دوره در تاریخ معاصر ایران است گفت: اگرچه نهضت روحانیت از همان روزگاری که آیتالله العظمی بروجردی، به دور از التهابات سیاسی مشغول احیای حوزه علمیه قم و تعلیم طلبههای فاضل و دانشمند بود، شروع شده و رونق مساجد، تکایا و حسینیهها پس از سالها تعطیلی و برگزاری برنامههای مداحی و عزاداری در روزهای ولادت و وفیات ائمه معصوم(ع) نشانههای آن بود، اما قیام مردم در 15 خرداد 1342 و جنایات هولناک رژیم پهلوی که در یک اقدام جنونآمیز و ضدبشری آنان را به خاک و خون کشیده، نقطه عطف دو دوره در تاریخ معاصر ایران است.
وی در ادامه گفت: دو دورهای که در یک سوی آن امام خمینی(ره) و شاگردانش در بیانیهها و سخنرانیها رژیم پهلوی را در حاکمیت، دور از شأن ملتی با سوابق درخشان در تمدن و فرهنگ میدانستد و در سوی دیگر آن مردم در ورای تبلیغات گمراهکننده داخلی و خارجی، پیبه ماهیت بیهویت! رژیم میبردند.
از آن پس بود که چرخ تاریخ در ایران بر چرخه بیداری افکار عمومی به ویژه جوانان میچرخید، اگرچه رژیم فکر میکرد با سرکوب و تقویت ساواک و امنیتی کردن کشور زهرچشمی که گرفت، تسمه از گرده مردم کشیده اما به تدریج آتش زیر خاکستر خشم مردم با روشنگری روحانیت و جمعی از دانشگاهیان مؤمن و فرهیخته در 15 سال تبعید امام(ره) همچنان زنده ماند و داغتر شد و سرانجام در زمستان سرد سال 1357 شعله کشید.
آیتالله هاشمی رفسنجانی افزود: 15 خرداد 1342 ورقی را در تاریخ معاصر ایران گشود که پس از آن هرچه که روزگار میگذشت، در کنار خطوط سیاه عمر ظلمانی رژیم سابق، رگههایی از نور و امید به چشم میخورد و هرچه که زمان گذشت، آن نور وسیعتر و وسیعتر میشد تا سرانجام آیه «ان الباطل کان ذهوقا» در 6 دی ماه 1357 که «ذهق الباطل» و در 12 بهمن 1357 که «جاء الحق» بود، مصداق عینی یافت.
وی تصریح کرد: شهدای 15 خرداد، مخصوصاً کشاورزان کفنپوش پیشوا و ورامین که صدای آه و نالههای باور نکردنی زندانیان سیاسی سیاهچالهای رژیم پهلوی را به گوش همه مردم در اقصی نقاط کشور رساندند، سرچشمههای زلال و جاری خونهایی بودند که قساوت «منشیهای رژیم در دریای حضور مردم انجام میداد و وقتی آن قیام با قیام 17 شهریور در میدان ژاله تهران پیوند خورد، تارهای عنکبوتی و اختاپوسگونه پایههای سست حکومت پهلوی را که با نقشههای پیچیده نظامهای سرمایهداری و کمونیستی و تحت عناوین غرب و شرق پیریزی شده بود، از هم گسست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مظلومیت قبور شهدای 15 خرداد در شرق تهران، تابلویی گویا از ظلم رژیمی است که در ادعای مردمداری سرآمد همه حکومتهای دیکتاتوری بود، اظهار داشت: حکومتی که در نگاه قدرتهای خارجی روزبه روز فربهتر میشد و عنوان «ژاندارمری» منطقه را یدک میکشید، اما همزمان به خاطر حضور مستشاران و تصمیم گیران آمریکایی در ساواک، ارتش، نفت، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادها و ارگان ها، در نگاه مردم نحیف و نحیفتر میشد تا رسید به رزوگاری که چارهای جز محو شدن نداشت.
وی در پایان گفت: باید یاد شهدای آن روز را که خونشان مشعل مبارزه را روشن و نور آن را در سراسر کشور پراکنده کرد، گرامی بداریم و برای روح بلندشان درود فرستیم که «السابقون السابقون» راهی بودند که امروزه در معادلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی دنیا با عنوان «جمهوری اسلامی ایران» شناخته میشود. باشد که ما نیز میراثداران واقعی و شایستهای برای آن مجاهدتها و رشادتهای بینظیر در تاریخ ایران باشیم و به قول امام راحل(ره) نگذاریم این انقلاب به دست نااهلان بیفتد.
انشاءالله.
من خودم شاهد حرکت های اینچنینی بودهام. در قم سخنرانیهای مختلف از جمله 15 خرداد آقای رفسنجانی در حرم که عدهای تحت لوای شیخ .... وهمچنین برنامه های مختلف در تهران و قم که شیخ احمد.... راه می اندازد و افراد پشت پرده این برنامهها مثل ... به خوبی بر افراد بریده از این جمع تندرو و...مشخص است .انها هیچ منطقی جز احساسات ندارند .انها براستی فکر میکنند سرداران جنگ مقدس هشت ساله هستند .و می توانند خود را یه جای آن عزیزان القاء کنند. حتی می گویند همسر شهدای عزیز و همسنگران زنده شهدا از شهدا چیزی نمیدانند و ما چون خاطرات بیشتری خوانده ایم کامل تر و بهتر راه شهدا را شناخته ایم.براحتی بر تمام افراد بزرگ وکوچک می تازند و اگر رهبر هم تصورات واهی آنها را خدشه دار کند براحتی اظهار میکنند که آقا مصلحتا نمی تواند جیزی بگویید واظهار ات او بخاطر مصلحت بوده است ولی در واقع همان نظر ما را دارد.
باید محکوم نمود و این افراد که اصلا خود سر هم نیستند را یک بار هم شده به طور کامل شناسایی کرد.
شیخ علیرضا ... در قالب هییت مذهبی محبیین اهل بیت (ع) در دانشگاه ها تهران نفوذ کرده است و از احساسات ناب عزیزان برای اهداف خود و برادر و نزدیکان و هم فکران احساسی خود با تکیه بر صاحب نفوذان مثل ... و هم قطارانش کیسه های دوخته است.
بررسی آن از سوی افراد دلسوز اسلام وانقلاب و مومن به امام می تواند ماهیت این گروهای افراطی و بی بنیه علمی و بی بنیه اجتماعی و بی بنیه سیاسی و بی بنیه منطقی و ... را برای همه مشخص و مبرهن نمایید.
گروه دوم هم قطاران ... و برخی از موسسه آقای ... هستند که با توجه به حضور طلاب جوان از شهرستان های مختلف در قم وموسسه آقای ...که هم از نظر مالی نسبت به دیگر موسسات علمی کمک تحصیلی بیشتر وبهتری ارایه می دهد و هم از نظر ارایه مدارک معتبر وزارت علوم جهت اشتغال در دانشگاه ها و مراکز اداری و... خدمات بهتر وکامل تری به دانش پزوه هایش می دهد و معمولا اساتید معارف و هییت علمی موسسات ودانشگاه های مختلف را اشغال نمودهان با عث اشتیاق طلاب جوان جهت تحصیل در این موسسه می شود . در این میان حضور افراد تندرو و افراطی و باتوجه به گزینشی بودن اساتید و عدم برخورداری از آزادی بیان اندیشه ای غیر از نظرات همسو با آقای .... باعث میگردد امثال ... که توانسته است نفوذی در برخی افراد و... آقازاده ها داشته باشد با تکیه بر امکانات و هزینه های ... جریان تندرو واحساسی در شهر های مختلف با استفاده از همین طلاب دانش پزوه راه بیندازد.
اردوهای طرح ولایت وبصیرت و ...غیره وغیره در طول چندین سال گذشته از مقاطع مختلف دانش آموزی ودانش آموزی واساتید و ادارات و... در تابستان و اوقات مختلف سال که با هزینه ....و با سازماندهی و حضور موسسه آقای ....اداره می شود راه کار نفوذ در جمع جوانان سراسر کشور که مالامال از عشق به مذهب اهل بیت هستند و توسط همین افراد به سوی افراطی گری و تندروی بی منطق و .. سوق داده میشوند می باشد.
موسسه علمی پزوهشی که نام امام خمینی را بر ظاهر خویش نهاده است چه جایگاه و وزنه ای است که باید افراد مختلف مثل برخی آقایان شورای نگهبان و برخی آقا زاده ها و مسولیت دولتی و ... در آن دفتر مخصوص داشته باشند و حتی دفتر قم خود را به ساختمان آن موسسه انتقال دهند.
و.....