کد خبر: ۱۰۱۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۷
غيبت رئيس جمهوري در اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي؛

زمان از دست رفته؛ غيبت در مهم ترين اجلاس منطقه‏اي

تركمنستان نيز به مهمانان ويژه اجلاس پيوست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرويس بين الملل: در حالي كه امسال رئيس جمهوري اسلامي ايران در اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، شركت نمي‏كند، خبرگزاري هاي بين المللي از حضور مهمانان ويژه اين اجلاس، افغانستان و تركمنستان خبر مي دهند. 

اعضاي سازمان همکاری شانگهای كه 9 سال پيش با هدف گسترش و تقویت همکاری‏های منطقه‏ای تشكيل شد، كشورهاي چین، روسیه، قزاقستان، قیرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان هستند. چهار كشور ايران، هند،پاكستان و مغولستان نيز از اعضاي ناظر به شمار مي روند. 

در زمان تشكيل اين نهاد منطقه اي، بسياري از مفسران، آن را تلاش روسيه و چين براي ساماندهي حوزه نفوذ اقتصادي و سياسي خود خواندند كه ترس واگذاري اين بازار مهم اقتصادي و حوزه نفوذ سياسي به كشورهاي امريكا و تركيه مي‏رفت. از همينروست كه براي كشورهاي منطقه، اين سازمان جايگاه ويژه اي دارد و تلاش مي‏شود تا اعضاي آن كشورهاي آسياي مركزي و شبه قاره هند را در كنار بازارهاي مهم منطقه اي در بر گيرد. 

در سال هاي اخير و به ويژه پس از بحران هاي اقتصادي دو سال پيش، ضرورت نزديكي و همكاري هاي اقتصادي منطقه اي به شدت احساس شده و از دست دادن هر فرصتي براي تاثير گذاري در بازار منطقه اي و دريافت سهم بيشتر از بازار اشتباه بزرگي است كه با توجه به شرايط سياسي و اقتصادي بين المللي، بازيابي آن بسيار مشكل مي نمايد. 

براي جمهوري اسلامي ايران كه عضو ناظر اين سازمان است، گرچه فرصت هاي از دست رفته زيادي در بازارهاي آسياي مركزي و قفقاز (و حتي با روند موجود از دست رفتن بازار افغانستان و عراق) مي توان متصور بود، اما به هر حال سازمان شانگهاي همواره فرصتي را براي كشورمان در جهت به كار گيري ديپلماسي اقتصادي و رايزني هاي موثر براي حفظ حداقل سهم بازار و نيز فضاي تعامل و همكاري سياسي و بين المللي فراهم مي سازد. لذا در حالي كه در چنين فضايي نياز به تعامل و همكاري بيشتر در منطقه داريم، اين بار در اين اجلاس مهم شركت نكرده، رئيس جمهوري ديدار از يك نمايشگاه بين المللي را ترجيح دادند. به نظر مي رسد در شرايط كنوني جهاني، ديپلماسي فعال ايجاب مي كند تا بيش از پيش بر تعاملات اقتصادي و سياسي در منطقه تاكيد كنيم و فضاي همدلي و همراهي را به وجود آوريم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین