کد خبر: ۱۰۱۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

متکی: ‌روابط ایران با کشورهای منطقه بر اساس مدل توسعه و رفاه جمعی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای ازبکستانی خود تاکید کرد که روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بر اساس مدل هم‌گرایی دوستانه و توسعه و رفاه جمعی است. 

منوچهر متکی که به منظور شرکت در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های به ازبکستان سفر کرده بود، جمعه شب در حاشیه این نشست با ولادمیر نارف همتای ازبکی خود دیدار و گفتگو کرد.

متکی در این دیدار تصریح کرد که همکاری کشورهای همسایه با یکدیگر و تقویت همکاری‌های منطقه ای اجتناب ناپذیر است و کشورها در این چارچوب می توانند از ظرفیت‌های سایر همسایگان برای رشد، توسعه، رفاه، ثبات و هم پوشانی اقتصادی بهره بگیرند.

متکی با ابراز خرسندی از مشاوره‌های سیاسی میان دو وزارت امور خارجه ارتقاء سطح رایزنی‌ها و رفت‌و آمدهای متقابل را خاطر نشان کرد و تاثیرات سودمند این رایزنی‌ها را برای درک متقابل و تقویت حوزه‌های دو‌جانبه، چند‌جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی یادآور شد.

در ارتباط با مسأله افغانستان، متکی با تاکید بر ضرورت اتحاذ رویکرد منطقه‌ای برای حل این بحران، تروریسم و افراط‌گرایی نا امنی، تولید و قاچاق مواد مخدر و حضور نیروهای خارجی ار از عوامل ادامه و تشدید این بحران برشمرد.

وی با اشاره به ناکامی سیاست‌های آمریکا در 8 سال گذشته در عراق و افغانستان و عدم ایجاد هر‌گونه تغییری در استراتژی دولت جدید آمریکا، ضرورت شناخت واقعی ریشه‌های مشکل را جهت حل و فصل بحران‌ها مهم و اساسی خواند.

نارف نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از سفر متکی به ازبکستان و حضور وی در اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های به تشریح بحران‌های جاری در منطقه و مناسبات ازبکستان با همسایگان این کشور از جمله تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان پرداخت.

وزیر امور خارجه ازبکستان با اشاره به بحران افغانستان به عنوان مشکل پیچیده که تاثیرات منفی بر همسایگان و منطقه دارد قاچاق مواد مخدر و مسائل امنیتی را از مشکلات عمده ناشی از این بحران دانست.

وی با تاکید بر اینکه ازبکستان به تلاش‌ها و مبارزه جمهوری اسلامی ایران بر ضد قاچاق مواد مخدر واقف است، علاقه‌مندی کشورش برای گسترش همکاری در این زمینه را اعلام داشت و از همکاری نیروهای انتظامی دو کشور در این خصوص ابراز خوشحالی کرد.

نارف با تاکید بر اینکه می توانیم همکاری‌ها در منطقه را تقویت کنیم همکاری در حوزه‌های حمل‌و نقل به‌ویژه راه‌آهن و طرح‌های مشترک را نیز مهم برشمرد.

وی بر استمرار رایزنی‌های جاری دو کشور در ابعاد دو‌جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین