کد خبر: ۱۰۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳
در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: در این شرایط، ندای وحدت و همدلی مقدم است

اتفاقی که در مراسم سالگرد امام(ره) در حرم رخ داد، نامعقول بود
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب-سرویس سیاسی:‌ در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس و اعضای این مجمع با محکوم کردن قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران، آن را زیاده‌خواهی و زورگویی‌های بیشتر قدرت‌های استکباری برای محروم کردن ایران از حقوق مسلم خود ارزیابی کردند.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای این جلسه در سخنانی گفت: این روزها شاهد مسائل جدیدی در شیوه برخورد استکباریون با جمهوری اسلامی ایران هستیم و در آستانه صدور قطعنامه تحریم دور چهارم، مسائل غیرباوری پیش آمد.

ایشان گفت: بعد از اینکه ایران بیانیه تهران را منتشر کرد و آمادگی خود را برای تبادل اورانیوم حداقل در آن سطحی که زمان مذاکره تعیین شده بود، اعلام کرد، انتظار می‌رفت که مذاکره را شروع و معین کنند و اگر توقع اضافی دارند بگویند، ایران هم پاسخ بدهد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گروه وین جواب را ندادند تا بعد از صدور قطعنامه، که این غیرطبیعی بود. گفتند ما نمی‌پذیریم و ادله‌ای هم آوردند. آقای آمانو قبل از شروع اجلاس شورای حکام برخلاف همه دوره‌های قبل، چند نکته گفت که دو مورد آن خیلی بد بود. یکی اینکه ایران مورد ویژه‌ای است به علاوه ایشان همان جا اشاره کرد که شورای امنیت این مسائل را به عهده دارد و کار می‌کند. اینکه شورای حکام به شورای امنیت ارجاع بدهد و از آنها انتظار داشته باشند که مشکل اینها را حل کنند، یک حرف بدیعی بود. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اجماع 5قدرت دارای حق وتو، بر سر یک پیشنهاد، با وجود چین و روسیه موضوع تازه‌ای بود، محتوای قطعنامه نیز یک بحث دیگری است. و محتوای موذیانه‌تری از گذشته دارد. گرچه لحن آنها این است که ما راهی برای مذاکره داریم باز می‌کنیم، که در نوع خود ریاکاری‌هایی است که معمولاً می‌کنند و سعی‌شان این است که خودشان را به نحوی ملایم نشان بدهند که عملاً غیر از این هستند. 

ایشان افزود: اظهارات بعد از تصویب این تحریم نیز بی‌سابقه است که هم بیانیه 1+5 مشترکاً و بعد تک‌تک این 6کشور جداگانه برای حرف‌های تند و تهدیدهای اضافه، مسابقه گذاشتند. اتحادیه اروپا یک‌جور به میدان آمده برای تحریم اضافی، آمریکایی‌ها کنگره‌شان یک‌جور دیگر. با اینکه قبلاً صحبت بود اگر تحریم بین‌المللی باشد، دیگر نیازی به کار کنگره نیست.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: همه اینها باز می‌تواند جنگ روانی باشد که ما را یک قدم به طرف تسلیم تهدید کنند البته تجربه‌شان این است که ایران تسلیم نمی‌شود. اکنون 30سال است از قبل از پیروزی انقلاب هم، مبارزاتمان در بایکوت بود و عملاً همه جا حرف‌های ما سانسور می‌شد. رسانه‌های غربی در جهت حرکت انقلاب ما حرف نمی‌زدند، بعد از انقلاب هم ایران تقریباً همیشه تحریم بوده است، هیچ وقت از تحریم بیرون نیامدیم، جز در حد مسائل مثلاً توسعه و سازندگی و وام گرفتن و بعضی کارهای غیرنظامی و غیرامنیتی.

ایشان افزود: ایران تا این مدت، همیشه ثابت کرده که روی منافع انقلاب و مردم می‌ماند و مقاومت می‌کند و اینها هم این تجربه را دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اما ما باید چکار کنیم؟ کارهایی است که مسئولان مجلس، دولت و بقیه مسئولان خودشان وظایفشان را انجام می‌دهند. نیروهای مسلح آمادگی خودشان را حفظ می‌کنند. نیروهای امنیتی مواظب هستند. همه اینها هست، اما یک کاری که برای همه باید انجام دهیم آن است که در این شرایط، مهمترین عامل بازدارنده، وحدت و همدلی جامعه است که ما همیشه با این نیرو در مقابل هجمه‌ها مقاومت کرده‌ایم و دلمان هم محکم بوده است. به خاطر اینکه یک ملتی وقتی یکپارچه یک مسأله‌ای را می‌گوید، سخت است برای دیگران که نفوذ بکنند، ایشان افزود: فکر می‌کنم حفظ این یکپارچگی اگر حتی مقداری مخدوش شده باید سعی کنیم برگردیم، و همدلی ایجاد کنیم. از حوادثی که می‌تواند وضع را بدتر کند، پرهیز کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اتفاقی که در مراسم سالگرد امام(ره) در حرم اتفاق افتاد، انصافاً از آن نوع کارهای نامعقولی بود که در آستانه بحث‌های تحریم اتفاق افتاد. نبایست این‌جور بشود. حالا افرادی که این کار را کردند چه کسانی بودند؟ چرا این کار را کردند؟ ما نمی‌دانیم. اما هیچ‌کس از دوستان انقلاب و داخل کشور، سود نبردند مردم اهانت به بیت امام(ره) را تحمل نمی‌کنند. شخص حسن آقای خمینی، یک عالم جلیل‌القدر و حقیقتاً دانشمند جامعی است از تبار امام(ره) که اهانت به او، معلوم است که در جامعه سخت است. مردم فراموش نمی‌کنند که تصاویر فرزند حاج احمد آقا را در کنار امام با چه فضای محبت‌‌آمیزی منتشر می‌کنند. و آنها را در خانه‌هایشان دارند. ‌این‌جور رفتار، رنجاندن بیت امام(ره) کار درستی نبود، کار بدی بود. من آن روز در اتاق انتظار، خدمت مقام معظم رهبری نشسته بودم، می‌دیدم ایشان ناراحتند. یک وقت که حسن آقا پیشنهاد صلوات داد و صدای بسیار بلندی از جمعیت به گوش رسید که برخلاف آن شعارها، یک دفعه انبوه جامعه، در آنجا صلوات فرستادند. رهبری معظم انقلاب، خوشحال شدند. به من گفتند ببین، این جمعیت است، نه آن صدایی که از یک معدودی درمی‌آید. جمعیت وفادار است.

قبل از سخنرانی حسن آقا رنجیده بود. می‌خواست صحبت نکند. باز همان جلوی من بود که رهبری معظم به ایشان گفتند که مناسب نیست شما صحبت نکنید. مردم انتظار دارند از شما مطالبی بشنوند. و ایشان را ترغیب کردند که بروند. آن کاری که جلوی تریبون در انظار کردند، خیلی معنادار بود. خوب این سال‌ها، این مراسم تکرار شده، مقام معظم رهبری هیچ وقت حسن آقا را جلوی مردم نبوسیده بودند آنهایی که این را می‌دیدند، باید درس می‌گرفتند، می‌فهمیدند، این یک اشاره‌ای داشت، خوب ایشان در این حد، این‌گونه رمزگونه نظرشان را اعلام کردند. من می‌بینم بعد از آن هم، همان‌هایی که محرک این جمعیت بودند، هنوز دارند مقاله می‌نویسند، سخنرانی می‌کنند، تحریک می‌کنند، این چه چیزی است؟ چه نفعی از آن می‌بریم؟ اما حقیقتاً نباید این کارها تکرار شود. یعنی همه متعهد باشند در این شرایط، ندای وحدت و همدلی خیلی مقدم است بر اینکه کسی کینه‌اش را بر سر فردی خاص خالی کند. یا حرفی به یک کسی بزند. انتقادها در حد زبان‌های لطیف و منطقی جواب می‌دهد، استدلال در حد یک مقاله، در حد یک صحبت، خیلی مؤدبانه می‌تواند باشد اما این‌گونه برخوردها جواب نمی‌دهد. من خواهش می‌کنم از اعضای محترم که حالا خدمت‌شان هستیم، هر جا دست‌شان می‌رسد، سعی کنند، فضا را فضای همدلی کنند به جای فضای برخورد و طرد و خصومت و کینه، که تفرقه برای ما سم است. 

انشاءالله که خداوند همان وحدت کلمه که انقلابمان را پیروز کرد و از همه گردنه‌ها عبور داد، دوباره به ما هدیه بفرماید که بتوانیم خودمان را آماده کنیم برای مراحل توسعه انقلاب.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش گستاخی رژیم اشغالگر قدس در حمله به کاروان آزادی را که از کشورهای مختلف و عمدتاً از ترکیه بودند و اقدامات بعدی در مورد کشتی ایرلندی را یکی از دیگر پدیده‌های زشت وقایع اخیر دانست و گفت: این‌گونه اقدامات وحشیانه جز با پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی همسو قابل انجام نیست. ایشان انحراف وجدان بشری توسط صهیونیست‌ها را ظلمی بزرگ علیه مردم غزه و فلسطین دانست که سال‌هاست در محاصره و محرومیت از ابتدایی‌ترین نیازهای خود هستند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خوشبختانه با این اقدامات ضدانسانی اسرائیل، وجدان بشریت رو به بیداری بیشتر است و اربابان و پشتیبانان رژیم اشغالگر قدس باید جواب‌گوی این‌گونه ددمنشی‌‌ها در آینده باشند. ایشان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انجام وظایف انسانی، اسلامی خود در قبال مردم مظلوم فلسطین و غزه اعلام داشت.

در ادامه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصلاحیه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر با حضور فرماندهی کل نیروی انتظامی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی کشور، مدیرکل حقوقی امور قوانین و مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی دیگر از مسئولان ذیربط حضور داشتند در دستور کار قرار گرفت.

اعضا پس از بحث و بررسی‌های کارشناسانه مقرر کردند: در بندهای ماده 1 و ماده 2 این قانون پس از عبارت «مواد مخدر» عبارت «یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی» اضافه شود.

ادامه این مبحث در جلسات آتی مجمع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین