کد خبر: ۱۰۱۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۱

اکبر ترکان: اجرای عملیات توسعه فازهای پارس جنوبی در کمتر از سه سال امکا‌ن‌پذیر نیست

4سال برای سکوهای دریایی و حفاری زمان نیاز داریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اجرای علیات توسعه فازهای پارس جنوبی در مدتی کمتر از 3سال امکان‌پذیر نیست.
 
اکبر ترکان، مدیر عامل پیشین شرکت نفت و گاز پارس ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود: در اواخر دولت هشتم قراردادهایی در میدان گازی پارس جنوبی بسته شده و مسئولیت اجرای آن به دولت جدید منتقل شده است. 
وی گفت: قرارداد فازهای 15، 16، 17، 18 و 12 در اواخر دوران وزارت آقای زنگنه منعقد شده و اجرای آن نیز در دولت جدید ادامه یافته است. 

ترکان اضافه کرد: با وجودی که 5 سال از اجرای این قراردادها می‌گذرد، پیشرفت فیزیکی فازهای 15 و 16 حدود 40 درصد، میزان پیشرفت فیزیکی فازهای 17 و 18 حدود 35 درصد و فاز 12 نیز حدود 15درصد است. 

وی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که دولت جدید در اجرای تعهداتی که از دولت قبل به وی منتقل شده است چندان موفق نبوده و این میزان پیشرفت پس از 5 سال چندان قابل دفاع نیست. من با توجه به واقعیت عملکرد این 5 ساله حدس می‌زنم که آقای وزیر تصمیم بسیار سختی برای اجرای فازهای باقیمانده در کمتر از 3سال گرفته است. هر چند من این کار را بسیار مشکل و حتی نشدنی می‌دانم اما امیدوارم آقایان در اجرای آن موفق باشند و همه توان کشور برای اجرایی کردن این مساله باید بسیج شود. 

ترکان با اشاره به این که میدان گازی پارس جنوبی یک میدان مشترک است و هر چه در برداشت از آن تاخیر کنیم قطری‌ها سود بیشتری می‌برند، گفت: بهتر است بگوییم همه کوشش خود را برای اجرایی کردن این طرح باید به کار بگیریم اما این سبب نشود خودمان را گول بزنیم و باور کنیم که می‌شود کار را به سادگی انجام داد. 

وی در پاسخ به این سئوال که کوتاه‌ترین دوره اجرای فازهای پارس جنوبی متعلق به کدام فاز و کدام شرکت است، گفت: شرکت انی ایتالیا توانسته است فاز 4 و 5 را در 54 ماه اجرای کند. با توجه به این که انی یک شرکت بین‌المللی است، می‌بینید که اجرایی کردن کارها در 35 ماه چقدر مشکل است. 

ترکان در توضیح این مطلب افزود: ما باید روی هر سکو در هر فاز 12حلقه چاه حفر کنیم. اگر متوسط دوره حفر هر چاه را 75 روز در نظر بگیریم فقط 900 روز برای حفاری وقت می‌خواهیم. به هر حال زمانی برای نصب سکو و زمانی هم برای نصب عملیات عرشه و راه اندازی و ... مورد نیاز است که اگر زمان هر کدام از این کارها را 6 ماه در نظر بگیریم در کل به حدود 1200 روز یعنی چهار سال برای سکوهای دریایی و حفاری زمان نیاز داریم. اجرای گفته آقای وزیر در عین مفید بودن بسیار مشکل است اما در عین همه این مشکلات اگر این عملیات در 5 سال نیز اجرایی شود اتفاق بزرگی افتاده و چیزی از افتخارات دولت کم نمی‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۶
0
0
متاسفم که افراد خبره و کاردان و استخوان خرد کرده ای مانند آقای ترکان و کرباسیان به خاطر رقابتهای سیاسی ناسالم از گردونه وزارت نفت خارج شدند. به یاد داشته باشیم بزرگترین سرمایه دولتها قبل از ماشین آلات پیشرفته و تجهیزات مدرن و منابع خام. نیروی انسانی کارآمد و متخصص هستند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین