کد خبر: ۱۰۱۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸

وزیر آموزش و پرورش: تمام شركت‌های خدماتی در آموزش و پرورش تعطیل می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا حاجی‌بابایی امروز در افتتاحیه نخستین گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی ادارات كل آموزش و پرورش سراسر كشور با بیان اینكه تحول بنیادین ستون خیمه آموزش و پرورش است، اظهارداشت: هیچ تصمیمی در آموزش و پرورش گرفته نمی‌شود مگر آنكه براساس ایده تحول بنیادین باشد و در طول شش ماه اخیر هیچ هفته‌ای نبوده است كه در آن یك موضوع جدید در رابطه با تحول بنیادین مطرح و پیگیری نشده باشد.
وی افزود: بسیاری از اما و اگرها، به دلیل عدم شناخت از تحول بنیادین است در صورتی كه اصل تحول در آموزش و پرورش مربوط به تغییر نگاه و تلقی ما از نظام تعلیم و تربیت و ساختار آن می‌شود.
حاجی‌بابایی حضور با نشاط همه نیروهای فرهنگی به ویژه بانوان در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش را یكی از مولفه‌های تحول بنیادین دانست و گفت: تحول به معنای تغییر مستمر است ولی خیلی‌ها اساساً تغییر و تحول را قبول ندارند و در برابر آن مقاومت می‌كنند و هر كدام از این مقاومت‌ها نیز مستلزم پرداخت یك هزینه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت و ظرافت‌های مقطع ابتدایی تصریح كرد: هر جا از مقطع ابتدایی غافل شده‌ایم بیشترین ضربات را خورده‌ایم و زمانی كه صحبت از انتخاب یك معاون خانم برای مقطع ابتدایی به میان‌ آمد از بدنه وزارتخانه تا استان‌ها با تردید به این موضوع نگاه می‌كردند كه نشان دهنده عدم باور عمیق آنها نسبت به اهمیت جمعیت 500 هزار نفری بانوان در خانواده آموزش و پرورش دارد.
حاجی‌بابایی با بیان اینكه تحول بنیادین یك حركت نرم‌افزاری است، تأكید كرد: انجام كارهایی مانند تغییر نگاه‌ها برای حضور بانوان در عرصه مدیریت آموزش و پرورش،‌ افزایش شور و شوق معلمان و ایجاد احساس حضور و تأثیرگذاری آنها در صحنه جامعه همه بخش‌هایی از حركت تحول بنیادین هستند.

* بانوان در مدیریت آموزش و پرورش از باندبازی دور هستند

وی ادامه داد: یكی از ویژگی‌های بانوان در مدیریت آموزش و پرورش دوری از باندبازی و گرایش آنها به تخصص و صداقت است و این موضوع امروز نیاز حیاتی آموزش و پرورش است كه مدیران آن فقط به آینده فرزندان مردم فكر كنند.
وزیر آموزش و پرورش به استخدام بیش از 20 هزار نفر از مجموع 40 هزار نیروی استخدامی در مقطع ابتدایی اشاره كرد و گفت: این رقم با احتساب نیروهای تربیت بدنی بسیار بیشتر از میزان 20 هزار نفر خواهد بود.
حاجی‌بابایی موفقیت معاونین ابتدایی استان‌ها در طرح مجتمع‌های روستایی را یك انقلاب عظیم در عرصه تعلیم و تربیت دانست و تأكید كرد: باید تمام روستاها در تیرماه بدون استثنا تحت پوشش طرح مجتمع‌های آموزشی روستایی قرار گیرند و ابلاغ مدیران آنها نیز صادر شود.

* تأسیس مدارس شبانه‌روزی فقط یك اضطرار بوده است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: یكی از اهداف ما برای تشكیل مجتمع‌های آموزشی روستایی این است كه دانش‌آموزان در همان روستا و در كنار پدر و مادر خود تحصیل كنند و اقداماتی مانند تأسیس مدارس شبانه‌روزی فقط از سر اضطرار بوده است؛ در صورتی كه هیچ انسان عاقلی دانش‌آموز ابتدایی را برای تحصیل از والدینش جدا نمی‌كند.
حاجی بابایی از لزوم اتصال تمام مجتمع‌های روستایی به شبكه اینترنت و ارائه داده‌های آموزشی از طریق سامانه الكترونیك خبر داد و گفت: هر كدام از این مجتمع‌ها به طور مستقیم به سامانه اینترنتی وزارت آموزش و پرورش متصل و از طریق آن به ادارات كل و مناطق آموزش و پرورش مرتبط می‌شوند.
وی اعطای امتیازات ویژه شغلی به مدیران این مجتمع‌ها را یادآور شد و ادامه داد: از جمله این امتیازات افزایش ضریب حقوقی، وام خرید خودرو و حق اضافه‌كار مدیریتی است؛ علاوه بر آن تلاش می‌كنیم تا تمام امور دولت از جمله آمارگیری در آینده از طریق شكل‌گیری مجتمع‌های آموزشی روستایی انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در قالب اجرای این طرح می‌توان مدارس روستاهای بزرگ و پرجمعیت را در قالب یك مجتمع روستایی و با مدیریت یك نفر ساماندهی كرد به گونه‌ای كه مسئولان هر كدام از این مدارس پراكنده در جایگاه معاونت آن مدیر مجتمع باشند همچنین در ادامه و نهایت راه تحول بنیادین باید در كل كشور مجتمع‌هایی كه همه نیاز دانش‌آموزان را تأمین می‌كنند حتی در سطح شهرها نیز تشكیل شوند.

* تمام شركت‌های خدماتی در آموزش و پرورش تعطیل می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح كرد: در سراسر كشور حتی یك نفر نیز نمی‌تواند بدون مجوز وارد آموزش و پرورش شود و از این به بعد تمام شركت‌های خدماتی تعطیل می‌شوند و به صورت قرارداد كار معین با وزارتخانه همكاری می‌كنند.
وی گفت: نظام تعلیم و تربیت باید كاملاً شفاف باشد و هر كسی وارد كلاس درس نشود و انتخاب 40 هزار نفر از میان 600 هزار نفر نیز در راستای تحول بنیادین است همچنین نباید اجازه تحقیر معلم را در جامعه بدهیم و به همین دلیل اعلام كرده‌ایم كه فرزندان معلمان هر مدرسه‌ای كه تمایل دارند، ثبت‌نام شوند مگر در مدارسی مانند تیزهوشان كه مقررات آزمونی خاص دارد و اگر در این مدارس نیز فرزندان فرهنگیان پذیرفته‌ شده‌اند نباید حتی یك ریال از آنها گرفته شود.
حاجی‌بابایی در پایان خاطرنشان كرد: جمعیت دانش‌آموزی كشور در حال حاضر 12 میلیون و 800 هزار نفر و جمعیت معلمان 880 هزار نفر است همچنین وضعیت مقطع پیش‌دبستانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است و ما منتظر جمع‌بندی آنها هستیم بنابراین فعلا نمی‌توانیم آن را رسمی اعلام كنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین