کد خبر: ۱۰۱۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵

محمد جواد لاریجانی: دولت آمریکا به اسم حفظ امنیت، هربلایی بر سر شهروندان خود می‌آورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر ستاد حقوق بشر، پیروزی ایران در به دست آوردن اجماع در تصویب گزارش حقوق بشر در یوپی آردوم ژنو را نشان دهنده این حقیقت دانست که آمریکا وجاهتی برای اظهار نظر درباره حقوق بشر ندارد و دنیا این روزها به سخنانی شبیه سخنان ایران توجه بیشتری می‌کند. 

محمد جواد لاریجانی با اشاره به اینکه امروز وقتی آمریکایی‌ها راجع به حقوق بشر صحبت می‌کنند، خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند گفت: "آمریکا و غرب صلاحیت خودشان را برای اظهار نظر درمسائل حقوق بشر به شدت از دست داده‌اند. مردم می‌گویند کشوری که دستش به خون ده‌ها هزار نفر آلوده است، و سوابق سیاهی همچون زندان‌های ابوغریب، گوانتانامو و ده‌ها زندان آشکار و مخفی دیگر دارد، کشوری که خودش قانون تصویب کرده که هر فردی را بدون مقدمات قضایی صرفا بر اساس گزارش‌های امنیتی می‌تواند تا هر مدتی که بخواهد در بازداشت یا زندان و یا تحت بازجویی نگه دارد، کشوری که قانون شکنجه را رسما تصویب کرده و به عنوان روش‌های غیرمتعارف در بازجویی از آن نام می‌برد، یک چنین کشوری علی‌الاصول دیگر وجاهت ندارد که راجع به حقوق بشر سایر کشورها صحبت کند." 

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه در ارتباط با دستاورد بزرگ ایران در نشست جهانی دوم ”یوپی آر“ که هفته گذشته در ژنو برگزار شد و در آن، گزارش ایران با اجماع به تصویب رسید تصریح کرد: به نظر من 2چیز باعث توفیق جمهوری اسلامی در اجلاس ”یوپی آر“ بود. اولا اقدام حرفه‌ای ایران و ثانیاَ بی‌اعتباری آمریکا و کشورهای غربی درباب مسائل حقوق بشری. 

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه اقدام ایران در اجلاس اول و دوم ”یوپی آر“ در ژنو بسیار حرفه‌ای و مبتنی برکار کارشناسی بود، افزود: برای اولین بار بعد از انقلاب تمام اتهاماتی که به جمهوری اسلامی زده بودند و در سیستم سازمان ملل مطرح کرده بودند را با استفاده از همان مکانیزم و با ارائه مستندات غیرقابل انکار پاسخ دادیم و اتهامات را رفع کردیم. 

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه مواضع و دستاوردهای ایران در مساله حقوق بشر در قیاس با دوگانگی رفتار غربی‌ها در برخورد با حقوق بشر برای عمده کشورها روشن شده بود، گفت: چیزی که برای غرب غیرمنتظره بود، تعداد زیاد کشورهایی بود که نسبت به دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی نظر بسیار مثبت و تقدیرآمیزی داشتند. 

وی درباره این تصور که آمریکا هنوز برای برخی‌ها سرزمین موعود آزادی و حقوق بشر است گفت: شاید در قرن نوزدهم و بیستم، آمریکا در ذهن خیلی از روشنفکرها یک سرزمین آزادی و یک سرزمین موعود بود. اما آن دوران گذشته است. امروز برای خود آمریکایی‌ها هم نظام حکومتی موجود یک نظام پر از تبعیض، بی‌قانونی و مملو از خشونت است. 

لاریجانی در ادامه با تبیین اینکه اصلی‌ترین بهانه آمریکا برای نقض حقوق شهروندان و حقوق بشر جهانی واژه امنیت است، گفت: دولت آمریکا به اسم حفظ امنیت، تقریبا هربلایی بر سر شهروندان خود می‌آورد. مسئولان امنیتی این کشور با همین نام امنیت در نظام حکومتی آمریکا هرکاری می‌توانند انجام دهند. آنها یک پایه کاملا تئوریک برای آن درست کرده‌اند. آنها می‌گویند حکومت در نظام سکولار لیبرال، بر اساس یک اصلی نهاده شده است و آن اصل این است که ماهیت حکومت، ژاندارمی و پاسبانی از آزادی‌ها و امنیت است، بنابراین امنیت می‌تواند همه چیز را تحت‌الشعاع قرار دهد. چون اگر امنیت نباشد در واقع به معنای خودشان حکومت معنا ندارد. از آن طرف برای حفظ امنیت همه کار می‌شود کرد. 

به گفته لاریجانی پیروزی ایران در نشست جهانی ”یوپی آر“ در ژنو نشانه‌ای بر بی اعتباری غرب در مسأله حقوق بشر بود چرا که دوگانگی رفتار غربی‌ها در برخورد با حقوق بشر برای عمده کشورهای جهان روشن شده است. 

به گزارش آفتاب، در چند ماه اخیر بسیاری از نهادهای حقوق بشری در جهان با صدور بیانیه‌هایی به برخی از رفتارهای کشورمان در زمینه حقوق بشر اعتراض کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین