کد خبر: ۱۰۱۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴

شهرداد روحانی : به وضعیت اركستر سفونیك تهران امیدوارم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران صبح امروز ـ اول تیر ماه ـ در نشستی خبری درباره اجرای تیرماه اركستر سمفونیك تهران توضیح داد: تمرینات اركستر را بعد از كنسرت اول و به فاصله یك هفته از آخرین اجرا آغاز كردیم و این بار نیز تمام قطعات جدید هستند.

به گفته او ،اولین قطعه از این برنامه با نام «كاپریس ایتالیایی» كاری از چایكوفسكی است كه برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شود. چهار قطعه از ساخته‌های خودم و سوئیت سمفونی «شهرزاد» اثر كورساكوف نیز از دیگر برنامه‌های این كنسرت است.

این رهبر اركستر با اشاره به چهار قطعه‌ای كه از ساخته‌های خودش در این برنامه اجرا خواهد كرد، گفت: در مقام آهنگساز دو نوع كار برای اركستر می‌نویسم. یك نوع از آن اختصاصا برای اهل فن و موزیسین‌ها نوشته می‌شود و خودم علاقه‌ی ویژه‌ای به آن‌ها دارم. این قطعات تابه‌حال در خارج از ایران اجرا و منتشر شده اما هنوز شرایط نشر آن در ایران فراهم نشده است.

شهرداد روحانی ادامه داد:دومین بخش از ساخته‌هایم ،كارهایی را دربر می‌گیرد كه برای افراد عام و كسانی كه خیلی به مباحث آكادمیك موسیقی آشنا نیستند، ساخته می‌شود. این قطعات برای آن است كه مردم بتوانند به راحتی موسیقی را گوش دهند و به نوعی به برنامه‌های بعدی اركستر سمفونیك و یا موسیقی كلاسیك علاقه‌مند گردند.

به گفته این رهبر اركستر؛ قواعد موسیقی كلاسیك در این دسته از قطعات رعایت شده است و در این برنامه نیز چهار قطعه از این بخش برای اركستر سمفونیك در نظر گرفته شده كه در دو قطعه خودم به عنوان سولیست پیانو و رهبری همزمان حضور دارد.

روحانی به آن دو قطعه اشاره كرد و افزود:قطعه‌ «سرزمین مادری» از آن دست قطعاتی است كه پیانو در آن نقش راوی را ایفا می‌كند كه به سرزمین مادری‌اش سفر كرده و دستاوردهایش را با موسیقی برای تماشاگر روایت می‌كند. در این قطعه افرادی كه از دورترین نقاط كشور این موسیقی را می‌شنوند، می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار كنند.

وی ادامه داد:قطعه دوم «اصفهان» نام دارد كه ملودی آن را جواد معروفی ساخته و من برای اركستر و پیانو تنظیم كرده‌ام. در این قطعه نیز به عنوان سولیست پیانو حضور دارم و همزمان اركستر را رهبری می‌كنم. سوئیت سمفونی «شهرزاد» اثر كورساكوف نیز در آنتراكت دوم به صورت كامل توسط اركستر اجرا می‌شود.


روحانی در پاسخ به حضور خود در ایران و همكاری با اركستر سمفونیك تهران به عنوان رهبر گفت: باور كنید اجرای اركستر سمفونیك تهران برای خود من خیلی باارزش‌تر از همكاری با اركسترهای بزرگ جهان است. من این قطعات را بارها در خارج از ایران اجرا كرده‌ام، اما بدون تعارف می‌گویم كه اجرای این قطعات در سرزمین مادری‌ام و جایی كه با فرهنگ آن آشنا هستم و به من تعلق دارد، حس خوشایند و تجربه‌ی شیرینی را برایم تداعی می‌كند و دوست دارم هرچه زودتر این اجرا شروع شود.

او خاطرنشان كرد: كار هنری و موسیقی رابطه مستقیم با احساسات دارد و همین‌كه من قطعه‌ای را برای هم‌وطنانم و مردم سرزمین خودم اجرا كنم، خاطره‌ای است كه همیشه برایم ماندگار باقی می‌ماند.

رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت فعلی اركستر سمفونیك، توضیح داد: حدود پنج، شش هفته‌ای است كه به صورت مداوم با اركستر كار می‌كنم و از روز اول كه تمرینات را شروع كردیم تا همین امروز كه مقابل شما نشسته‌ام، پیشرفت صعودی داشته‌ایم و در هر تمرین نسبت به دفعه قبل ارتقا یافته‌ایم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست شهرداد روحانی گفت: بیشتر قطعاتی كه برای این دو برنامه در نظر گرفته شده، كارهایی هستند كه برای اولین‌بار گروه اجرایی با آن روبه‌رو شده است، اما طی تمرینات به نتیجه خوبی دست یافتیم و از این جهت به وضعیت اركستر سمفونیك تهران امیدوارم و مطمئن هستم كه اگر این روند ادامه یابد اركستر مطرح خواهد شد ولی این اتفاق زمان می‌برد و نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وی با بیان اینكه، افراد فعال، بااستعداد و جوان در اركستر سمفونیك زیاد هستند،تصریح كرد: البته اركستر به لحاظ تكنیكی نیاز به كار دارد و این وظیفه رهبر اركستر است كه این مشكلات را شناسایی كند. همان‌طور كه من با شروع در تمرینات این كار را آغاز كردم و تا امروز با پیشرفتی كه دیده‌ام جواب خوبی گرفتم.

این هنرمند معتقد است: نوازندگان برخی از اركستر سمفونیك‌های دنیا وضعیت بالایی دارند و بقیه اركسترها نوازندگانشان یكدست نیستند. وظیفه من است كه این كمبودها را ببینم و طی تمرین و كار مداوم مشكلات را برطرف كنم. ما هنوز كارمان تمام نشده است و تنها دوماه است كه تمرین كرده‌ایم اما خوشبین هستم كه اركستر به وضعیت بهتری دست پیدا می‌كند. قطعاتی كه در این برنامه‌ها اجرا كرده‌ایم نیز گویای این پیشرفت است. زیرا هر اركستری جرأت نمی‌كند این قطعات را اجرا كند اما اركستر سمفونیك تهران با اجرای شایسته آن ،توانایی خود را نشان داد.

او همچنین با اظهار خوشحالی از انتشار سی‌دی‌های كنسرت 81 تهران گفت: این برنامه‌ها به صورت تصویری و صوتی باید منتشر شود تا وضعیت اركستر سمفونیك مشخص گردد. این اتفاق نشان می‌دهد كه اركستر در چه جایگاهی قرار دارد. به شخصه به سطح كیفی اعضا خوشبین هستم و معتقدم با تغییرات كوچكی می‌توان كار بهتری ارایه داد. این اتفاق نیاز به برنامه درازمدت مسوولان برای اركستر سمفونیك دارد.

روحانی همچنین درباره اجرای گذشته اركستر سمفونیك در برج میلاد توضیح داد: قبل از برنامه كه سالن را دیده بودم خیلی به اجرای گروه خوشبین نبودم، چون این سالن برای چنین منظوری ساخته نشده است. اما بعد از اجرا غافلگیر شدم زیرا اجرای خوبی دور از انتظار من رقم خورد. صدای اركستر خیلی‌خوب بود و با استفاده از تعداد كمی میكروفون بهتر هم شد. اجرای این اركستر به قدری خوب بود كه برنامه‌های تیرماه هم را لغو كردم تا بتوانم در این اجرای چهار شبه حضور داشته باشم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین