کد خبر: ۱۰۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
در مراسم امحای 4 تن مواد مخدر به مناسبت فرارسیدن روز مبارزه با مواد مخدر

ساجدی‌نیا: 30درصد كل دستگيری‌های معتادان و قاچاقچيان در پايتخت انجام می‌شود

بیش از 51 درصد اتباع بیگانه نیز در تهران دستگیر شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:در مراسم امحای 4 تن مواد مخدر به مناسبت فرارسیدن روز مبارزه با مواد مخدر گزارش از عملکرد سال گذشته ناجا در مورد موادمخدر ارائه کرد. 

سردار حسین ساجدی‌نیا گفت: در سال گذشته در داخل تهران 4 هزار معتاد داشته‌ایم همچنین سطح خالص کشت خشخاش در افغانستان سال 88 نسبت به سال 87 کاهش داشته و به همین دلیل قیمت آن افزایش داشته است. بنابراین آمار میزان کشف تریاک از سال 1387 هزار و 33 تن در سال 1388 هزار و 67 تن بوده است که نیروی انتظامی با کشفیات خود توانسته است وضعیت خوبی را ایجاد کند با این حال هر روز بالغ بر سه تن تریاک کشف می‌شود. 

معاون و دبیر هماهنگ‌کننده ستاد مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با بیان اینکه 72 درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود گفت: بیشتر این کشفیات در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان اتفاق می‌افتد. 

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مواد مخدر سنتی سبب روی آوردن مردم به مواد مخدر صنعتی شده است گفت: در سال 87 کشف شیشه 178 هزار و 660 کیلو بوده است در حالی در سال 88، 178 هزار و 968 کیلو بوده است و به تدریج در استان تهران و خراسان بیشترین کشفیات شیشه را داشته‌ایم. 

او در مورد کشف کراک گفت: در سال 87 ، 3 هزارو 116 کیلوگرم و در سال 88، ‌6 هزار و 767 کیلو گرم کشفیات داشتیم که 131 درصد افزایش داشته است و بیشترین کشفیات کراک در استان خراسان جنوبی و یزد بوده است. 

ساجدی‌نیا درباره آمار دستگیری قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان گفت: در سال 87، 249 هزار و 844 قاچاقچی دستگیر شد در حالی که در سال 88، 213 هزار و 932 دستگیری داشتیم که منفی 14 درصد کاهش داشته است. 

وی اشاره کرد از زمانی که معتاد بیمار شناخته شده، دستگیری آنها کم شده است و افزود: 99 درصد دستگیری‌‌های کشور توسط نیروی‌انتظامی انجام می‌شود و بیشترین دستگیری‌ها در تهران اتفاق می‌افتد. 

فرمانده انتظامی تهران‌بزرگ، اشاره کرد: هم قاچاقچیان و هم توزیع‌کنندگانی که در تهران دستگیر می‌شود بیشترین آمار را در ایران دارد که 30 درصد کل را تشکیل می‌دهند. 

وی همچنین درباره دستگیری اتباع بیگانه گفت: بیش از 51 درصد اتباع بیگانه نیز در تهران دستگیر شده‌اند که باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد. 

فرمانده نیروی انتظامی تهران گفت: در سال گذشته نیروی انتظامی با 2264 باند مواد مخدر برخورد کرده، 1717 مورد دستگیری مسلحانه در بحث موادمخدر داشته است که طی آن 214 شرور کشته شده و 34 نفر از ماموران نیروی انتظامی و 4 نفر هم از بسیج شهید شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه در بحث انهدام باند‌ها سال 88 نسبت به سال 87، 9 درصد رشد داشته است گفت: پلیس تهران دائم در حال برخورد است. 

ساجدی‌نیا، در مورد نظارت بر شناسنایی مراکز ترک اعتیاد گفت: بزرگ‌ترین مجموعه ترک اعتیاد توسط نیروی انتظامی و با همکاری شهرداری با 2 هزار نفر ظرفیت تصویب شده که در حال حاضر هزار نفر در آن در حال ترک اعتیاد هستند. 

وی افزود: ناجا در حال نظارت و شناسایی مراکز ترک اعتیاد است تا بتواند محل‌های مناسب را برای معتادان معرفی کند.
وی همچنین درباره دستگیری‌های حجاج در فرودگاه‌ها گفت: اتفاق مثبتی که امسال هنگام خروج حجاج افتاد همکاری پلیس فرودگاه و پلیس مبارزه مواد مخدر بود که وقتی کسی را شناسایی می‌کردند با او صحبت می‌کردند و سعی می‌کردند توجیه‌اش کنند. 

آن فرد یا از مسافرت منصرف می‌شد یا موادی را همراهش داشت منهدم می‌کرد. 

وی همچنین با اشاره به طرح پاکسازی محلات گفت: این طرح همچنان ادامه دارد وتوسط مجموعه ناجا واز طریق شوراها با هماهنگی سایر دستگاه قطعا اتفاق می‌افتد و درباره پاکسازی نقاط آلوده از هر گونه پیشنهاد استقبال می‌کنیم. 

وی در پایان با اشاره به کاهش سن اعتیاد گفت: تلاش می‌شود در حوزه درمان و بازتوانی نیز اقدامات خوبی انجام شود و بعد از ترک بخش اشتغال معتادین مورد توجه قرار بگیرد. 

ساجدی‌نیا افزود: در سال 88، 9/41 درصد از زندانیان در مورد جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده‌اند و همچنین بیشترین رجوع به حوزه قضایی در این حوزه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین