کد خبر: ۱۰۲۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
در نشست صبحانه اتاق بارگانی با حضور وزیر بهداشت

نهاوندیان: در 5 سال آینده، معادل 1000میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم

مسئولیت‌ داشتن دولت لزوما به معنای انحصار در تصدی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست صبحانه این اتاق که با حضور دکتر مرضیه وحید دستجردی ـ وزیر بهداشت ـ برگزار شد با ارائه پیشنهاداتی در حوزه بهداشت و موارد مرتبط دیگر با انتقاد به بخش حوزه خدمات درمانی عنوان کرد:‌ هر چند تاکید بر این است که این مسئولیت اجتماعی وظیفه دولت است اما مسئولیت‌ داشتن دولت لزوما به معنای انحصار در تصدی نیست. 

محمد نهاوندیان پس از بیان این جملات اولین سوال را این‌گونه وزیر بهداشت شروع کرد که آیا در این مورد که به آن‌ اشاره کرده بود فکر و برنامه‌ای در نظر گرفته شده است یا نه؟ 

رییس اتاق ایران ادامه داد: موضوعی که در همه حوزه‌های فعالیت 5 ساله باید مورد توجه باشد بحث سرمایه‌گذاری مورد نیاز است که طبق آمارها ما در 5 سال آینده معادل هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. 

وی افزود:‌ این میزان باید در حوزه‌های مختلف تقسیم شود ولی در مجموع برای رسیدن به نرخ رشد 8 درصدی و ضریب جینی 35 درصدی لازم است که از این طریق فرصت‌های شغلی ایجاد شود و انجام این سرمایه‌گذاری لازمه‌هایی دارد. 

نهاوندیان با بیان اینکه هر بخشی از کشور باید برنامه‌ریزی برای این هدف مدنظر داشته باشد افزود: هر بخش باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه اصلاح سرمایه‌گذاری را مورد توجه خود قرار بدهد تا ببیند چگونه می‌تواند تغییری در فضای کسب وکار کشور ایجاد کند. 

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی کشور ما با کمبود پزشک مواجه بود اما با اقداماتی که صورت گرفت این خلاء پر شد. اما متناسب با آن شغلی که مد نظر باید قرار می‌گرفت اقداماتی صورت نگرفت. 

نهاوندیان در همین مورد این سوال را از وزیر بهداشت پرسید آیا در مورد صدور خدمات درمانی برنامه‌ای که فعالان بخش خصوصی نیز بتوانند در آن مشارکت داشته باشند مطرح است یا نه؟ 

وی همچنین به بحث توریسم درمانی نیز اشاره کرد و خواستار ارائه برنامه وزیر بهداشت در این مورد شد. 

رییس اتاق ایران با انتقاد از میزان مشارکت پایین کارفرمایان در خدمات درمانی عنوان کرد: ‌یکی از مسائل مغفول در بخش بهداشت بحث درمان بوده که هر چند جامعه کارفرمایی کشور بیشترین سهم را در پرداخت مبالغ مربوط به درمان دارند که 23 درصد از بیمه‌ها توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود اما کمترین میزان مشارکت برای این کارفرمایان بوده است که یکی از عوامل پایین بودن سطح کیفیت در خدمات درمانی نبود رقابت محسوب می‌شود. 

به گفته وی یکی از صنعت‌های بسیار مهم مربوط به حوزه‌ بهداشت و درمان صنعت دارو است که ایران در این مورد باید حمایت‌های تشویقی و سیاست‌های قیمت‌گذاری‌اش را مشخص کند. 

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد:‌ در حوزه اقتصاد بهداشت ما مشوق‌هایی که برای ایجاد شرکت‌های مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشیم چگونه خواهد بود که وزیر بهداشت باید این موضوع را مشخص و اعلام کند. 

وی یادآور شد: اگر فعالان اقتصادی از این سیاست مطلع باشند و بتوانند مشارکتی کنند این گروه بهترین مروج‌های سیاست‌های وزارت بهداشت خواهند بود. 

نهاوندیان همچنین پس از بیان سوالات و نظرات فعالان بخش خصوصی حاضر در این نشست و پاسخ وزیر بهداشت سه پیشنهاد ارائه کرد. 

وی پیشنهاد کرد که منشور همکاری بین اتاق بازرگانی و وزارت بهداشت طی دو ماه آینده تهیه شود که نماینده اتاق بازرگانی ایران نیز برای تهیه این منشور دبیرکل آن است. 

رییس اتاق ایران پیشنهاد دوم‌اش را این گونه مطرح کرد: طبیعتا وقتی به استقبال برنامه پنجم می‌رویم از همه وزارت خانه‌ها انتظار می‌رود بسته مشوق سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مرتبط با خود ارائه کنند که به همین دلیل از وزیر بهداشت انتظار داریم در جلسه بعدی چنین بسته‌ای را ارائه کند که در واقع نوعی قرارداد بین مسئولان سرمایه گذاری کشور با بخش خصوصی باشد. 

وی در پایان پیشنهاد سوم‌اش را بیان و خاطر نشان کرد: اگر موافقت با تشکیل ستادی برای ترویج توریسم درمانی صورت بگیرد اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد که نماینده‌ای را برای حضور در این ستاد معرفی بکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین