آفتابنیوز : آفتاب: محمدرویانیان عنوان کرده در نیمه دوم امسال، قیمت بنزین، به صورت نیمهیارانهای تعیین میشود و این به معنای حذف سهمیهبندی بنزین است. بنا به تحیلیل دنیای اقتصاد در این مورد کارشناسان بر این باورند که به دلیل تاثیر مستقیم نرخ بنزین در انتخاب خودرو توسط مشتریان ایرانی، گرانی این سوخت، بازار خودروهای پرمصرف را تحت تاثیر منفی خود قرار میدهد؛ اما در عوض صعود نرخ کممصرفها را در بازار رقم خواهد زد.
هماکنون بازار خودرو کشور در گرمای تابستان به خواب زمستانی رفته و فعالان بازار، یکی از دلایل این رکود را نامشخص بودن سرنوشت آینده سهمیهبندی و نرخ بنزین عنوان میکنند که البته در حال حاضر با توجه اظهارات رییس ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت و به شرط آنکه تصمیم جدیدتری اتخاذ نشود، مشتریان، دیگر تکلیف خود را با بنزین میدانند و شاید این موضوع تا حدی به شکسته شدن قفل بازار کمک کند.در حال حاضر، محصولات پرمصرف در خودروسازی ایران، کم نیست و اگر نرخ بنزین جهشی قابل توجه را در نیمه دوم امسال تجربه کند، قطعا بازار آنها تحت تاثیر قرار گرفته و از آن سو تولید این نوع خودروها نیز کاهش خواهد یافت.
بنا بر گمانهزنی کارشناسان، بازار خودروهایی مانند پژو 405، ماکسیما و پارس، با توجه به مصرف سوخت بالایی که دارند، در اثر گرانی بنزین، افت خواهد کرد و در عوض کممصرفهایی مانند تندر-90، پژو 206 و پراید، با رشد فروش روبهرو خواهند شد. همچنين دوگانهسوزها نیز بهرغم همه مشکلات و کمبودهایی که دارند، قطعا در ماجرای گرانی بنزین، افزایش تقاضا و احتمالا صعود قیمت را به خود خواهند دید. البته برای دانستن اینکه افزایش قیمت بنزین دقیقا چه تاثیری بر جزء جزء بازار خودرو خواهد داشت، باید منتظر ماند و دید که ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت، در نهایت چه نرخی را برای بنزین به قول رویانیان، «نیمهیارانهای» در نظر خواهد گرفت و از آن سو خودروسازان نیز تا چه حد تولید خود را با سلیقه مشتریان و شرایط بازار پس از گرانی بنزین، وفق خواهند داد.