کد خبر: ۱۰۳۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵

ائتلاف عمار حکیم در قامت اپوزیسیون ظاهر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «باسم العوادی»، مشاور «عمار ‌حیکم»، رئیس مجلس اعلای عراق و رهبر ائتلاف «ملی» احتمال توافق دو ائتلاف «العراقیه»، به ریاست «ایاد‌ علاوی»، نخست‌وزیر پیشین و ائتلاف «دولت قانون» به رهبر «نوری المالکی»، نخست‌وزیر کنونی این کشور برای تشکیل دولت آینده عراق بسیار ضعیف دانست.

«باسم العوادی» مشاور رئیس مجلس اعلای عراق با رد احتمال توافق نوری المالکی با ایاد علاوی همتای خود در ائتلاف العراقیه، گفت: «با توجه به شرایط موجود عراق توافق این دو ائتلاف برای تشکیل دولت آینده غیر ممکن به نظر می‌رسد.»

وی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن افزود: «برنامه‌های این دو ائتلاف برای آینده عراق کاملا متفاوت است و برنامه‌های مالکی ۱۸۰ درجه با برنامه‌های ایاد ‌علاوی تفاوت دارد. به همین دلیل توافق و تقسیم قدرت توسط این دو ائتلاف در دولت آینده دور از ذهن است.

وی در ادامه گفت: «درصورتی‌که این دو ائتلاف با وجود این شرایط به توافق برسند و حزب ائتلاف «کردستان» به آنها بپیوندد، حزب ائتلاف ملی متشکل از پنج حزب و جریان سیاسی عراقی به ریاست عمار حکیم درمجلس این کشور، حزب مخالف دولت خواهد بود.

در دیدار نوری المالکی با ایاد علاوی در بغداد، بحران سیاسی این کشور و چشم‌انداز تشکیل دولت وحدت ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما آنها به توافقی در زمینه تقسیم قدرت در دولت آتی نرسیدند و تنها در مورد ضرورت تشکیل دولت تا ۱۴ جولای توافق کردند.

کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به مخالفت ائتلاف ملی با نخست‌وزیری دوباره مالکی در دولت آینده احتمال انحلال پیمان «ملی عراق» بین دو ائتلاف حکیم و مالکی و توافق مالکی با ایاد علاوی برای تشکیل دولت آینده قوت گرفته است.

نخست‌وزیر عراق در کنفرانسی خبری با حریری در بیروت گفت که مانعی برای تشکیل دولت از سوی فهرست العراقیه به رهبری علاوی وجود ندارد.

مالکی افزود: «مشروط بر آن که این کار طبق قانون اساسی صورت گیرد.»

این در حالی است که پیش از این منابع آگاه عراق احتمال ‌دادند که تقسیم قوه‌ مجریه بین ائتلاف دولت قانون و ائتلاف العراقیه به زودی عملی شود.

به گفته این منابع، اگر این توافق صورت بگیرد دو ائتلاف تلاش می‌کنند کردها را به پذیرش پست ریاست پارلمان ترغیب کنند.
بنا بر این گزارش، ائتلاف دولت قانون خواهان سمت نخست‌وزیر برای مالکی و سمت ریاست‌جمهوری برای علاوی است اما ائتلاف العراقیه تلاش می‌کند که سمت نخست‌وزیری به علاوی و سمت ریاست‌جمهوری به مالکی و ریاست پارلمان به «فواد معصوم»، عضو ائتلاف کردستان عراق برسد.

این در حالی است که ائتلاف کردستان عراق در واکنش به این گزارش‌ها اعلام کرده که ائتلاف کردستان همچنان ریاست‌جمهوری را حق کردها می‌داند و هرگز از آن چشم پوشی نخواهد کرد و جلال طالبانی همچنان تنها نامزد برای تصدی این پست است.

علاوی که شیعه سکولار است در انتخابات پارلمانی هفت مارس با اختلاف چند رای از مالکی پیشی گرفت. در این انتخابات، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی ۹۱ کرسی و ائتلاف دولت قانون ۸۹ کرسی را کسب کرده‎اند. اما تا کنون هیچ یک از گروه‌های سیاسی عراق نتوانستند در انتخابات عمومی اخیر، اکثریت ۱۶۳ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند.

این دومین پارلمان عراق است که پس از حمله سال ۲۰۰۳ نیروی تحت فرمان آمریکا به این کشور و سرنگونی رژیم «صدام» تشکیل می‎شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین