بهدنبال تصویب عدم پذیرش دانشجوی جدید در دورههای علمی، کاربردی و آموزشکدههای فنیوحرفهای از سال 1390؛
آفتابنیوز : آفتاب: پس از آنکه امروز یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات از عدم ابلاغ قانون مصوبه مجلس در مورد پذیرش دانشجو در مراکز فنیوحرفهای توسط محموداحمدینژاد به وزرای آموزش و علوم خبر داد، پایگاه اطلاعرسانی دولت از تصویب عدم پذیرش دانشجوی جدید در دورههای علمی، کاربردی و آموزشکدههای فنیوحرفهای از سال 1390 خبر داد و اعلام کرد که این قانون از سوی محموداحمدینژاد برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
به گزارش آفتاب، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، با تصویب شورای عالی اداری، پذیرش دانشجوی جدید در دورههای علمی، کاربردی و آموزشکدههای فنیوحرفهای از سال 1390متوقف میشود.
این تصمیم پس از تصویب شورای عالی اداری، از سوی محموداحمدینژاد و رئیس شورای عالی اداری برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.
پایگاه اطلاعرسانی دولت گزارش داد که پیش از این شورای عالی اداری، توقف پذیرش دانشجو در دورههای علمی کاربردی از طریق برگزاری آزمون جداگانه را از سال جاری ابلاغ کرده بود.
این در حالی است که دکتر کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: چیزی به نام حذف دانشگاه علمی کاربردی تاکنون مطرح نشده است.
بر اساس این مصوبه، در صورت نیاز به پذیرش دانشجوی علمی کاربردی از سال 1390 و بنا به تشخیص وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به این وزارتخانه انجام میشود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم روز گذشته از ارائه تمهیدات وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش برای شرکت داوطلبان فنیو حرفهای در کنکور سراسری سال 90 خبر داد و گفت: این داوطلبان میتوانند باوجود نگذراندن پیش دانشگاهی در کنکور 90 شرکت کنند.
محمد حسین سرورالدین افزود: داوطلبان آزمون کاردانی فنیوحرفهای پیش از این به دلیل اینکه دوره پیش دانشگاهی را نمیگذراندند نمیتوانستند در کنکور سراسری مانند سایر داوطلبان شرکت کنند در حال حاضر با حذف پذیرش در آموزشکدههای فنیوحرفهای از سال 90 این امکان برای داوطلبان فنیوحرفهای فراهم شده که در کنکور سراسری سال 90 شرکت کنند.
حسین توکلی معاون سازمان سنجش نیز در گفتو گو با خبرنگاران از آغاز ثبت نام داوطلبان فنیوحرفهایها از دوشنبه 28 تیر خبر داد و گفت: با همکاریهای وزرای علوم و آموزش و پرورش و با مساعدت و تدبیر شورای عالی اداری، تعلیق ثبت نام دورههای کاردانی نظام جدید آموزشکدههای فنی، حرفهای سال 89 برطرف شد.
همچنین وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: هشت ماه فرصت داده شده است تا درباره دانشگاه علمی کاربردی تعیین تکلیف شود.
وی آموزشهای مرسوم در جهان را به دو نوع آکادمیک و مهارتی تقسیمبندی کرد و گفت: همه به این موضوع قائلند که وزارت علوم باید متولی آموزشهای آکادمیک باشد نه مهارتی.
دانشجو افزود: البته آموزشهای مهارتی نیز میتواند به عنوان مکمل آموزشهای آکادمیک باشد.
به گزارش آفتاب، اکنون حدود 500 هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند و سالیانه حدود 140 هزار دانشجو نیز به شکل ورودی جدید به این مراکز معرفی میشوند.
وزیر علوم با بیان اینکه این استدلالات را نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز پذیرفتند، گفت: دانشگاه علمی، کاربردی هم متولی آموزشهای آکادمیک و هم مهارتی است و آموزشهای آکادمیک باید به وزارت علوم واگذار شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی در پاسخ به این سوال که موضوع جذب دانشجو برای این دانشگاه به چه صورت است، گفت: در اسفند ماه سال 88 برای ورودی سال 89 آزمونها را برگزار کردهایم.
علاوهبر این، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، جلسه روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور وزرای علوم وآموزش و پرورش را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون بیشتر در مورد مغایرت مصوبات مجلس و دولت گله داشتند و در مورد سرگردانی داوطلبان تحصیل کرده در هنرستانها گله داشتند.
به گفته این عضو فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: حاجیبابایی و دانشجو نیز اعلام کردند که به قانون تمکین میکنند و هر قانونی که از سوی رییس جمهوری به آنان ابلاغ شود را اجرا میکنند.
این نماینده مجلس این اظهارات وزرا را نشانگر عدم ابلاغ قانون مصوب مجلس از سوی احمدینژاد به این دو وزراتخانه دانست و گفت: رییس مجلس این حق را دارد تا چنانچه مصوبهای را بر خلاف قانون تشخیص داد آن را لغو کند و در حال حاضر نیز رییس مجلس در حال رایزنی در این مورد است.
سلیمی از صورت نگرفتن اقدام عملی در مورد ادغام دانشگاه علمی، کاربردی و سازمان فنیوحرفهای در هشت ماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: وزرا اعلام کردند که ادامه کار فنیو حرفهای با مشکل مواجه نمیشود و این مراکز میتوانند همچون گذشته پذیرش دانشجو داشته باشند.
یک هفته پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنیبر موسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی، دولت با اعلام تصویب طرح ادغام سه مرکز آموزشی به سازمان ملی مهارت زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی، ابعاد جدیدی از انتقادهای اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را برانگیخت.
بر این اساس اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی معتقدند که طرح دولت برای ادغام این سه نهاد آموزشی مغایر با مصوبه مجلس شورای اسلامی است و باعث ایجاد مشکل در دانشگاههای علمی کاربردی و مجتمعهای فنیوحرفهای میشود.
این اقدام در حالی صورت میپذیرد که آینده هیچیک از حدود 600 مرکز تأسیس یافته از سال 81 تاکنون مشخص نشده و مشخص نیست که دانشگاه جامع زیر نظر وزارت علوم چرا به یکباره تصمیم به تعطیلی این 600 مرکز که اکثر آنها خصوصی هستند را میگیرد.
به طور قطع همه بر این باورند که این تصمیم فقط در جهت انتقال بخشی از منابع موجود در مکان دیگری است که عدهای از سالیان قبل با حرکتی در سکوت در صدد نابودی این مراکز و جایگزینی خود با آنها بودهاند.