کد خبر: ۱۰۳۶۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۷

موسیقی خطرناکتر است یا هرویین؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آنها که راه را برای حضور جوانان و تخلیه انرژی آنها می‌بندند آیا فکر کرده‌اند که بین موسیقی، کراک و هرویین و شیشه کدام خطرناک است؟! 

این جمله‌ای بود که حسین دهلوی بر آن تاکید کرد و افزود: آیا غیر از این است که جوان‌ها برای تخلیه انرژی به سمت مواد مخدر می‌روند پس چرا باید موسیقی را به عنوان یک کار هنری از آنها دریغ کرد؟! 

حسین دهلوی، اضافه کرد: هم‌اکنون اوضاع کاملا نابسامان شده است‎؛ به‌گونه‌ای که بی‌سوادها جای باسوادها را گرفته و بی‌فرهنگ‌ها جانشین بافرهنگ‌ها شده‌اند. 

وی افزود: متاسفانه در شرایط سیاسی نابسامان امروز؛ خارجی‌ها به کشور ما به چشم تروریست نگاه می‌کنند و سعی دارند این نگاه غیرواقعی خود را در جهان بسط دهند. آنها سعی دارند بقبولانند که دیگر یادی از آن ایران زرخیز و باعظمت نیست. 

آهنگساز اپرای بیژن و منیژه خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی که باید حساسیت شرایط امروز را درک کنند؛ شناخت درستی از مسایل فرهنگی ایران ندارند که بخواهند برای آن برنامه‌ریزی کلان و خرد انجام دهند. 

به‌گفته دهلوی، نتیجه برنامه‌ریزی‌های غلط مدیران، همین اوضاع نابسامان موسیقی درحال حاضر است که در آن جلوی موسیقی ایرانی و کلاسیک گرفته می‌شود و راه برای موسیقی بی‌مایه پاپ باز می‌شود. 

وی با انتقاد از لغو بعضی از کنسرت‌ها در شهرستان‌های مختلف، خواستار حمایت مردم از موسیقی فرهنگی شد و اظهار داشت: شاید برای بعضی‌ها نبود یک نسل بی‌هویت خوشایند باشد، اما ما باید خودمان هوای فرهنگ و ذهن فرزندان‌مان را داشته باشیم. 

این آهنگساز در ادامه سخنان خود گفت: تهران با 14میلیون جمعیت که به اندازه جمعیت بسیاری از کشورهای اروپایی است؛ هنوز یک سالن درخور هنر موسیقی ندارد و سالن‌های همایش‌ها و سوله‌های ورزشی برای اجرای کنسرت تدارک دیده می‌شوند. 

وی افزود: آنها که راه را برای حضور جوانان و تخلیه انرژی آنها می‌بندند؛ آیا به این فکر کرده‌اند که بین موسیقی، کراک و هرویین و شیشه کدام خطرناک است و آیا غیر از این است که جوان‌ها برای تخلیه انرژی به سمت مواد مخدر می‌روند و این بلا، یک نسل و یک جامعه را ریشه‌کن می‌کند پس باید فکری برای فرهنگ و هنر جوان‌ها کرد؟! 

سازنده اپرای «مانا و مانی» که به دلیل نبود ارکستر و مخالفت با صدای زن در آن امکان اجرا در ایران را پیدا نکرد، گفت: اپرای مانا و مانی را بیست سال پیش نوشته‌ بودم اما به‌دلیل نبود امکانات و پاره‌ای محدودیت‌ها اجرای آن تاکنون میسر نشده است. 

دهلوی، مانا و مانی را ویژه کودکان و نوجوانان دانست و خاطرنشان ساخت: مانا و مانی در نود دقیقه و دو بخش اجرا می‌شود. اشعار آن نیز سروده شادروان محمدتقی تهنمویی است. 

حسین دهلوی در سال 1306 در تهران متولد شد و از یازده سالگی موسیقی را نزد پدرش آغاز کرد. دیگر استادانش در زمینه‌ی موسیقی ایرانی، ابوالحسن صبا و در زمینه آهنگسازی، حسین ناصحی و توماس کریستین داوید(استاد اتریشی) بودند. وی فارق التحصیل رشته آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی است و چندی هم برای ادامه مطالعه و کسب تجربه بیشتر به آلمان و اتریش سفر کرده است. بعداز درگذشت استاد صبا(در سال 1336) رهبری ارکستر شماره یک هنرهای زیبا به وی واگذار شد. از سال 1347 نیز ارکستر ایرانی تالار رودکی را تشکیل داد. دهلوی کنسرت‌های مختلفی را با ارکسترهایی از گروه سازهای ملی «گروه سازهای مضرابی» در دانشگاه‌ها، تالارهای مختلف تهران و بعضی شهرستان‌ها و نیز برخی از کشورهای همجوار اجرا کرد. همچنین از افتتاح تلویزیون ایران(11 مهر ماه 1337) تا چند سال برنامه‌های مختلفی را در این رسانه همگانی اجرا کرده است. از مهر ماه 1336 به دعوت زنده‌یاد روح الله خالقی، تدریس برخی از دروس موسیقی را در هنرستان موسیقی ملی به عهده گرفت. 

دهلوی تاکنون قطعات مختلفی را در زمینه موسیقی ملی و محلی ایران برای ارکستر، آواز و ارکستر، سازهای تکنواز به همراهی ارکستر و نیز همنوازی از برخی سازهای ایرانی تصنیف و تنظیم کرده است. از دیگر آثار او در زمینه موسیقی داستانی می‌توان به اپرای خسرو و شیرین(با نگاهی به داستان نظامی گنجوی)، بیژن و منیژه(براساس شاهنامه فردوسی) و اپرای مانا و مانی است که به مناسبت روز جهانی کودک (1979) اجرا شد، اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین