کد خبر: ۱۰۳۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰

گامی نو در رمزگشایی زبان‌های باستانی برداشته شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان موفق به ساخت برنامه‌ای رایانه‌ای شدند که زبان‌های باستانی را به صورت خودکار رمزگشایی و ترجمه می‌کند.

این برنامه که توسط دانشمندان موسسه فن‌آوری ماساچوست طراحی و ساخته شده در رمزگشایی برخی از زبان‌ها به محققان کمک کرده و تاکنون تقریبا موفق به شناسایی زبان 3 هزار ساله اوگاریتیک، یکی از زبان‌های باستانی غرب سوریه شده است.

این برنامه فرضیه‌هایی در باره چگونه تشکیل شدن و احتمال وجود پیشوند یا پسوند در زبان‌های باستانی را مطرح و با استفاده از آن به رمزگشایی آنها می‌پردازد.

رجینا برازیلای سرپرست تیم تحقیق گفت:‌ «در حالت کلی، رمزگشایی زبان‌ها، بازی با کلمات است که نمی‌توان از رایانه‌ها انتظار حل کردن آن را داشت. از این‌رو هدف ما این است تا با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و دخالت دادن علم آمار در رمزنگاری خطوط باستانی، این کار را برای رایانه‌ها نیز هموار سازیم.»

به گفته وی، این برنامه به دنبال نشانه‌های مشترکی رفته و رفته رفته الفبای آنها را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال زبان اوگارتیک، از 30 حرف تشکیل شده که این برنامه قادر به تغییر 29 حرف آن به زبانی نزدیک همچون عبری است.

با این وجود برخی معتقدند بسیاری از زبان‌های باستانی مشابهت چندانی با زبان‌های مقصدی که مورد نظر آنها است، ندارند از این رو نمی‌توان تمام زبان‌های ناشناخته و باستانی جهان را به کمک این گونه برنامه‌ها رمزنگاری کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین