کد خبر: ۱۰۳۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲
نشست مهم چهارجانبه در بغداد؛

جریان‌های سیاسی عراق در پی خروج از بحران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چهار جریان اصلی سیاسی عراق امروز در بغداد نشستی مهم را برگزار می‌کنند که احتمال دارد پایانی بر تاخیر 4ماهه در تشکیل دولت باشد. 

رسانه‌های جهان عرب و عراق نیز با تمرکز بر نشست امروز میان ائتلاف ملی، ائتلاف دولت قانون، فهرست العراقیه و ائتلاف کردستان تعابیر مختلفی از نتایج احتمالی آن مطرح کرده‌اند.

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در این باره در مطلبی با تیتر "توافق ابتدایی برای انتخاب رئیس موقت پارلمان" نوشت: 4جریان اصلی پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر در عراق امروز چالشی مهم را در مقابل دارند.

بر این اساس، این جریان‌ها اگر امروز بتوانند به توافقی در مسأله تشکیل دولت دست یابند عراق از فاز خلاء قانونی خارج می‌شود. فازی که عراق از دو هفته پیش و با تعویق نشست پارلمان گام در آن نهاده است.

این در حالی است که همچنان در عراق خوشبینی نسبت به توافق جریان‌های سیاسی در مسأله روسای سه‌گانه (ریاست پارلمان، ریاست جمهوری، نخست وزیری) وجود ندارد.

الحیات در ادامه از نشست امروز جریان‌های سیاسی در عراق با عنوان "نشست تعیین سرنوشت" یاد می‌کند و به نقل از "محمد البیاتی" از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق (ائتلاف ملی) می‌نویسد: هم‌اکنون توافقات اولیه در زمینه ریاست موقت "فواد معصوم" بر پارلمان در صورت نرسیدن به توافق در مسأله انتخاب همزمان روسای سه‌گانه وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست به تعویق افتاده پارلمان، اظهار داشت: این نشست باید فردا (دوشنبه) به هر صورت برگزار شود و نباید با تاخیر مواجه شود چرا که جریان‌های سیاسی دو هفته پیش این نشست پارلمان را به تعویق انداخته بودند.

البیاتی در عین حال از توافق میان ائتلاف ملی، العراقیه و ائتلاف کردستان در زمینه ضرورت ایجاد سازوکاری برای نظارت و کنترل بر عملکردهای دولت خبر داد و افزود: در نظر داریم در پارلمان این مسائل را به بحث بگذاریم.

از سوی دیگر، "عزالدین الدوله" از رهبران العراقیه در گفت‌و گو با الحیات، اظهار داشت: نمایندگان جریان‌های سیاسی امروز درباره بحران تشکیل دولت و امکان برگزاری نشست پارلمان گفت‌و گو می‌کنند.

وی با اشاره به موعد برگزاری نشست پارلمان که بر اساس تاخیر به وجود آمده فردا باید برگزار شود، افزود: در نظر داریم در نشست امروز درباره راه های خروج از بحران سیاسی گفت‌و گو کنیم.

این عضو العراقیه در ادامه تاکید کرد: جریان‌های سیاسی هر روز گفت‌و گوهای متعدد و پرفشاری را در زمینه برگزاری نشست پارلمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار می‌کنند.

از سوی دیگر، "محمود عثمان" از رهبران ائتلاف کردستان در این باره اظهار داشت: برگزاری دومین نشست پارلمان عراق به توافق نهایی میان جریان های سیاسی در مسأله نخست‌وزیر عراق محتاج است؛ مسأله‌ای که بزگترین چالش جریان‌های سیاسی در مسأله تشکیل دولت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا‌کنون مذاکرات میان جریان‌های سیاسی نتیجه‌ای در تعیین روسای سه‌گانه نداشته است، افزود: جریان های سیاسی تا کنون هیچ نرمشی در مسأله تشکیل دولت از خود نشان نداده اند و هر طرفی بر تحقق خواسته های مورد نظر خود پافشاری می کند.

از سوی دیگر، روزنامه الصباح عراق در مطلبی با عنوان "سومین نشست تشکل‌های سیاسی در عراق، جلسه پارلمان یک هفته دیگر به تعویق می‌افتد" نشست امروز میان جریان‌های سیاسی را پوشش داده است.

الصباح با تکیه بر منابع پارلمانی خود اعلام کرد: فراکسیون های سیاسی درباره تعویق مجدد نشست پارلمان برای یک هفته دیگر توافق دارند.

بر این اساس، فراکسیون‌های پارلمانی این یک هفته را در راستای فرصت‌دهی به جریان‌های سیاسی برای توافق در مسأله انتخاب روسای سه‌گانه لازم می‌دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین