کد خبر: ۱۰۴۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳
در مراسم افتتاح صندوق ضمانت سرمايه‌گذاری تعاون

احمدی‌نژاد: اگر فرصت‌ها عادلانه توزیع نشود، عدالت تحقق نمی‌یابد

مهم‌ترین عامل برای رسیدن به عدالت، مطالبه عمومی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه مسئولیت دولت، توزیع عادلانه فرصت‌ها است، اظهار داشت: مهم‌ترین عامل برای رسیدن به عدالت مطالبه عمومی است و باید برپایی عدالت به خواست و مطالبه همگانی تبدیل شود. 

محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با بیان اینکه در عرصه‌ فعالیت‌های اقتصادی می‌توان اقشار مختلف مردم را در سه دسته کلی تقسیم‌بندی کرد، اظهار داشت: گروه اول کسانی هستند که استعداد و توانایی شکوفایی دارند و به کمک دیگران نیازی ندارند. دسته دوم افرادی هستند که از استعداد و توانایی ایجاد کار و خدمت و تامین وثیقه لازم برخوردارند،اما حتماً باید از جایی کمک و تسهیلات مالی دریافت کنند و گروه سوم کسانی هستند که استعداد دارند،اما امکانات و وثیقه لازم برای برخورداری از امکانات را در اختیار ندارند. بخش تعاون می‌تواند پاسخ مناسبی به نیاز هر سه گروه باشد،اما بی‌تردید باید گروه سوم از اولویت برخوردار باشند. 

وی در ادامه خطاب به مسئولان بخش تعاون کشور، گفت: باید در همان فضایی که جامعه به بخش تعاون نیاز دارد، فعالیت کنید و محور اصلی فعالیت‌های‌تان حمایت از گروه سوم و اقشار ضعیف و محروم باشد در این خصوص باید تقویت و تشکیل تعاونی‌های کوچک که اشتغال‌زایی فراوانی به دنبال دارد، مورد تأکید قرار گیرد،چرا که ایجاد اشتغال و کمک به اشتغال سازنده از گام‌های بلند در جهت تحقق عدالت است و باید با همت و اقدامات مناسب، نرخ بیکاری تا پایان دولت دهم تا حدود سه- چهار درصد کاهش پیدا کند. 

احمدی‌نژاد افزود: ازخلاء‌های اقتصادی کشور عدم وجود بنگاه‌های کوچک و چند نفره است و امروز به واسطه عدم وجود چنین بنگاه‌هایی، بسیاری ازحرفه‌های کوچک در حال از بین‌ رفتن هستند. 

احمدی‌نژاد، عدالت اقتصادی را زمینه لازم برای شکوفایی استعدادها و برقراری عدالت اجتماعی دانست و گفت: فاصله طبقاتی از عوامل اصلی عدم شکوفایی استعدادها به‌شمار می‌رود، اگر در جامعه‌ای فرصت‌ها عادلانه توزیع نشود و عده‌ای از فرصت‌های پی‌در پی و فراوانی برخوردار بوده و در مقابل عده‌ای فرصت شکوفایی نداشته باشند آن جامعه نمی‌تواند به عدالت اجتماعی دست پیدا کند از این‌رو توزیع عادلانه و مناسب فرصت‌ها، موجب شکوفایی استعدادها می‌شود. 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه بخش تعاون می‌تواند امکانات و فرصت‌ها را بصورت عادلانه در سراسر کشور توزیع کند، اظهار داشت: بخش تعاون باید زمینه ‌آموزش و توانمندسازی افراد را فراهم و از فعالیت‌های اعضاء پشتیبانی کند. اصولاً فلسفه تأسیس بخش تعاون پشتیبانی از توزیع مناسب فرصت‌ها برای کسانی است که از استعداد لازم برخوردار هستند، اما امکان شکوفایی استعدادهای‌شان فراهم نیست. 

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه تأسیس و فعالیت تعاونی‌ها در سال‌های اخیر شتاب و گسترش بیشتری پیدا کرده است، گفت: مطابق برنامه‌ها باید سهم تعاونی در بخش اقتصاد در چند سال آینده به 25 درصد افزایش پیدا کند که برای این منظور بایستی شرایط و ساز‌و کارهای لازم و ضروری فراهم شود. 

احمدی‌نژاد مهم‌ترین عامل در افزایش سهم تعاونی در اقتصاد کشور را توسعه فرهنگ تعاون دانست و گفت: نگاه مردم به بخش تعاون باید به گونه‌ای باشد که آحاد مردم تمایل پیدا کرده و ترجیح دهند که در کنار یکدیگر و با هم کار کنند و به‌صورت مشترک از ثمرات کار بهره ببرند. در فعالیت‌های تعاونی فکر، تدبیر و شأن انسانی افراد بسیار مهم‌تر از میزان سرمایه و کسب ثروت است در فعالیت‌های تعاونی همه اعضا باید در شادی و غم یار و دستگیر هم باشند. 

احمدی‌نژاد‌ گفت: در نگاه الهی، انسانیت انسان در ایثار و کار و تلاش برای دیگران معنا پیدا می‌کند و میزان کمال انسان‌ها با مصرف بیشتر سنجیده نمی‌شود. 

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه مسئولیت دولت، توزیع عادلانه فرصت‌ها است، اظهار داشت: مهم‌ترین عامل برای رسیدن به عدالت مطالبه عمومی است و باید برپایی عدالت به خواست و مطالبه همگانی تبدیل شود. 

احمدی‌نژاد، عامل دوم در افزایش سهم تعاونی در اقتصاد کشور را ایجاد ساختارهای لازم برای حمایت از بخش تعاون دانست و گفت: وجود بانک از نیازهای اساسی بخش تعاون بود که امروز با پیگیری‌های لازم ،بانک توسعه تعاون بر همین اساس تأسیس شده است، البته این بدان معنا نیست که سایر بانک‌ها دیگر مسئولیتی در خصوص بخش تعاون ندارند بلکه تأسیس بانک توسعه تعاون در حقیقت تأکیدی بر این است که مؤسسات مالی و پولی باید پشتیبان بخش تعاون باشند. 

احمدی‌نژاد، با اشاره به افتتاح صندوق توسعه تعاون، گفت: تأسیس این صندوق نیز بدین معنا نیست که صندوق‌های دیگر از دایره حمایت از فعالیت‌های تعاونی خارج می‌شوند، بلکه این صندوق مکمل و پشتیبانی اختصاصی از فعالیت‌های تعاونی است. 

وی افزود: فعالیت‌های تعاونی موجب تقویت و شکل گیری همبستگی ملی، همدلی، همکاری و همراهی شود و به نوعی فعالیت فرهنگی و انسانی نیز محسوب می‌شود. 

احمدی‌نژاد، گفت: بخش تعاون در سال‌های اخیر با نگاه ویژه دولت به سمت سر‌و سامان گرفتن جدی در حال حرکت است و باید با همت بلند و دلسوزی مسئولان شاهد جهش‌های بلندتری در این بخش باشیم. 

احمدی‌نژاد در ادامه با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری جریان معکوس مهاجرت در کشور، گفت: شهرها به میزانی که بزرگتر می‌شوند، امکان مولد بودن را از دست داده و موجب افزایش هزینه‌های ملی می‌شوند. از سوی دیگر توزیع مناسب جمعیت از ارکان امنیت ملی محسوب می‌شود از این‌رو باید تلاش کرد با توزیع عادلانه فرصت‌ها، همه نقاط کشور آباد شده و همه مردم فرصت اشتغال و شکوفایی استعدادهای خود را پیدا کنند که بی‌شک بخش تعاون در این بخش مسئولیت اصلی را برعهده دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین