آفتابنیوز : آفتاب: آیتالله مکارم شیرازی با بیان این که در دنیای امروز افرادی پیدا میشوند که وجدانشان به تمام معنا مریض است، به گونهای که به بدن خود بمب میبندند و وارد مسجد مسلمانان میشود و همه را میکشند و از کار خود راضی هستند، اظهار داشت: کسی که وجدانش مرده است از خونریزی لذت میبرد.
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، شب گذشته در حرم مطهر امام رضا(ع) در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: وجدان وسیله نجات انسان است، خداوند در قرآن به نفس ملامت کننده سوگند یاد میکند.
وی افزود: انسان باید خود را تربیت و از خداوند درخواست عفو کند تا صاحب نفس مطمئنه شود، یعنی هوای نفس بر او غلبه نمیکند وتحت فرمان شیطان قرار نمیگیرد. در سوره فجر اشاره شده است یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه المرضیه، فدخلی فی عبادی ودخلی جنتی»، بسیار عالی است، گر انسان به این مرحله برسد و به او خطاب شود «حفدخلی فی عبادی ودخلی جنتی» و بیایید در بهترین درجه بهشت جای بگیرید.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر انسان نفس لوامه را کنترل و رام کند در حقیقت شیطان را رام کرده است،تصریح
کرد: وجدان باید در مسلمانان زنده نگه داشته شود تا اگر به راه خطار رفتند، بتوانند برگردند. داستانهای زیادی در تاریخ نقل شده است که انسانهای دزد و راهزن و خطرناک چون وجدانشان بیدار بوده از راه گناه وخطا برگشتند و در صف زاهدان با تقوایان قرار گرفتهاند.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: در دنیای امروز افرادی پیدا می شوند که وجدانشان به تمام معنا مریض است، به گونهای که به بدن خود بمب میبندند و وارد مسجد مسلمانان می شود و همه را میکشند و از کار خود راضی هستند؛ کسی که وجدانش مرده است از خونریزی لذت میبرد؛ اسلام دین محبت و رأفت است و حتی بیان میکند در میدان جنگ به درختی آسیب نرسانید.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: سردمداران معروف دنیا نه تنها وجدانشان بیمار است، بلکه فاقد وجدان هستند، این همه بمبهای شیمیایی و اتمی برای چیست؟ در سراسر دنیا جنگ به راه میاندازند تا کارخانه های اسلحهسازی آنها در آمد بیشتری داشته باشد.
وی تأکید کرد: سعی کنید در جامعه اسلامی وجدان عمومی را زنده نگه دارید، افرادی که به مسأله وجدان عمومی کمک میکنند باید امر به معروف نهی از منکر را مد نظر داشته باشند، این مسأله نباید کوچک شمرده شود؛ این که افرادی میگویند معروف و منکر باید از طرف جامعه شناخته شود غلط است، پیغمبر امر به معروف نهی از منکر را تبیین کرده است و در کتب فقهی شیعه وسنی به نقل از اهل بیت ذکر شده است.
وی با بیان این که دستور قرآن به امر به معروف ونهی از منکر است و معنا و مفهوم آن در جامعه بد بیان شده است، ابراز داشت: مسؤولان بدانند، اگر امر به معروف ونهی از منکر ترک شود گروههایی از مردم وارد این عرصه می شوند و امر به معروف نهی از منکر را اجرا می کنند؛ دولت، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.