کد خبر: ۱۰۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶

لاريجانی: در صورت تداوم تخلفات دولت، از طرق قانونی برخورد می‌كنيم

عدم ارسال مصوبات دستگاه‌های اجرایی به مجلس، تخلف از قانون است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس مجلس هشتم در این گفت‌وگو که به‌خاطر فشردگی سفر و خستگی هیأت همراه تنها 10 دقیقه زمان به آن اختصاص یافت، درباره آینده سیاسی اصلاح‌طلبان و حضور آنان در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به این جمله بسنده کرد که از خود آنان بپرسید. رئیس فراکسیون اصول‌گرایان، قضاوت در مورد شرایط اصول‌گرایان را نیز زود دانست و گفت که باید منتظر گذشت زمان بود. رئیس قوه مقننه همچنین معتقد است که هنوز زمان برخورد مجلس با دولت فرا نرسیده است و باید از طرق قانونی با مسائل روبه‌رو شد.

مشروح گفت‌وگوی ایلنا با علی لاریجانی بع شرح زیر است:

آقای لاریجانی با توجه به این‌که عدم اجرای کامل قوانین مصوب مجلس از سوی دولت باعث اختلاف نظر بین قوا شده است، چرا مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود استفاده نمی‌کند؟ 

مصوبات مجلس زیاد است. ما حدود 150 مصوبه در طول مجلس هشتم داریم. آنچه اجرا نشده تنها مربوط به چند مصوبه است و بقیه مصوبات اجرا شده است. مجلس در ابتدای مواجهه با عدم اجرای مصوباتش از طرق مختلف اقدام می‌کند و اگر این روند ادامه داشت، از ابزارهای نظارتی خودمان استفاده می‌کنیم.

باوجود اصلاح اصل 138 قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس مجلس درباره تطبیق قوانین مصوب دولت با قوانین جاری کشور، باز هم دولت مصوباتش را به مجلس نمی‌فرستد و در واقع اجرای این اصل را به چالش می‌کشد؟ اگرچه گفته می‌شود پیگیری‌هایی از طرف مجلس می‌شود اما باز هم تابه‌حال پاسخ در خوری از طرف دولت ارائه نشده است؛ مجلس در حال حاضر چه می‌تواند بکند؟ 

طبق قانون اساسی مصوبات دولت باید به مجلس ارائه شود تا آنها را با قانون مطابقت دهد. اما مدتی است که این مصوبات به هیأت تطبیق ارسال نشده است. عدم ارسال مصوبات دستگاه‌های اجرایی به مجلس، تخلف از قانون است. این موضوع روال قانونی دارد تا مصوبات دولت مورد بررسی قرار بگیرد. من اعتقاد دارم که تعللی صورت نگرفته است. آقای کدخدائی اخیرا مذاکراتی داشته‌اند که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال شود، ولی اگر مصوبات ارسال نشود از طرق قانونی با دولت برخورد می‌کنیم.

آیا در جلسات مشترک روسای قوا، با آقای احمدی‌نژاد در این‌باره صحبتی داشته‌اید؟ 

جلسه‌ای در این‌باره نداشته‌ایم.

آیا در این‌مورد تابه‌حال به قوه قضائیه شکایتی ارائه شده است؟


در این‌مورد شکایتی به قوه قضائیه نشده است. فکر می‌کنم بسیاری از مسائل این‌چنینی بین قوا، باید از طریق تعامل و از مسیر قانونی پیگیری شود.

برخی نمایندگان به استناد تداوم تعلل دولت در اجرای برخی قوانین مصوب مجلس و اجرای ناقص برخی از دیگر مصوبات، معتقدند که زمان طرح سوال از رئیس‌جمهور فرا رسیده است. نظر شما در این‌باره چیست؟ 

من در مجلس ندیده‌ام که این مسأله مطرح و یا راجع به آن رایزنی‌هایی صورت گرفته باشد. برخی تنها راجع به آن اظهارنظر کرده‌اند. اما زمان آن فرا نرسیده است.

بعد از انتقادات زیاد رئیس‌جمهور نسبت به گزارش تفریغ بودجه، شاهد توقف قرائت گزارش دیوان محاسبات در مجلس هستیم. چرا گزارش تفریغ بودجه 87 که از دی‌ماه پارسال به مجلس رسیده است، به‌رغم تذکرات نماینده‌ها قرائت نمی‌شود؟ 

کمیسیون برنامه‌و بودجه، مشغول بررسی بودجه‌ سال جاری و بررسی برنامه‌ 5ساله بود و فرصت بررسی گزارش تفریغ بودجه‌ 87 را به دست نیاورده بود. آنچه در قانون آمده است، از سوی مجلس اجرا می‌شود. پس هر زمان که کمیسیون بودجه این گزارش را به صحن علنی بفرستد، قرائت می‌شود و هیچ ملاحظه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

یک سال از آغاز به‌کار دولت دهم می‌گذرد. در ابتدای معرفی وزرای این کابینه، حرف‌و حدیث‌های بسیاری درباره ناکارآمدی برخی از وزرای معرفی شده مطرح بود. اما این کابینه نهایتا رای اعتماد گرفت. امروز وضع کابینه را چطور می‌بینید؟ آیا وزرای دولت دهم کارنامه قابل قبولی ارائه داده‌اند؟ 

مجلس به‌هر حال به این اعضای کابینه رای داده است. در مورد برخی وزرا نمایندگان مجلس نارضایتی‌های ابراز کرده‌اند؛ بحث‌و پرسش‌ها و حتی مسأله استیضاح در مورد برخی از وزرا مطرح شد. اما همیشه موضع من این است که باید با تدبیر و بردباری برخورد شود.

در فضای سیاسی کشور، به‌ویژه پس از اتفاقاتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته رخ داد، برخی اصلاح‌طلبان را متهم به خطاکاری کرده و به حذف کامل اصلاحات معتقدند. اما برخی عقیده دارند که اصلاحات هنوز زنده است و باید فعالیت ‌کند؛ نظر شما چیست؟ به نظر شما در این جریان (اصلاح‌طلبی) چهره نسوخته‌ای باقی‌مانده که بتواند در انتخابات آتی عرض اندام کند؟ 

منظورتان از چهره نسوخته چیست؟

چهره‌ای که هم با استقبال مردمی روبه‌رو شود و هم شورای نگهبان آن را تایید کند. 

نمی‌دانم که آنان در چه وضعیتی هستند. پیشنهادی برای نامزدی برخی افراد دارند یا چه کسانی در حال حاضر نامزد بالقوه آنان هستند.

اگر اکثر اصلاح‌طلب‌ها مثل دوره قبل روی کاندیداتوری میرحسین موسوی تاکید داشته باشند، چه خواهد شد؟ 

بروید از اصلاح‌طلب‌ها بپرسید.

در میان اصول‌گرایان حامی و منتقد دولت، اردو‌کشی‌های جدیدی مشاهده می‌شود. به عنوان رئیس فراکسیون اصول‌گرایان آیا این موضوع را قبول دارید؟ 

اصول‌گرایان بر روی مبانی اشتراک نظر دارند. در این میان برخی از اختلاف‌نظرها بین اصول‌گرایان طبیعی است. برخی از آنان در گذشته حضور پررنگی نداشتند و به همین دلیل از آنجا که با یکدیگر از نزدیک کار نکرده‌اند، ممکن است در برخی از مسائل استراتژیک اختلاف‌نظر داشته باشند. این وجه طبیعی اختلاف‌نظرها بین اصول‌گرایان است. البته این اختلاف‌نظرها تنها به اصول‌گرایان اختصاص ندارد و در اردوگاه‌های دیگر نیز همین‌طور است. در طول یک سال گذشته شاهد التهاب‌های سیاسی زیادی بودیم. جریان‌های اصول‌گرایی نیز به طور طبیعی واکنش‌های بسیاری نشان دادند که این نیز اختلاف‌های بین اصول‌گرایان به‌وجود آورد.

برخی از حامیان پیشین دولت به منتقدان امروز آن تبدیل شده‌اند، آیا این نشانه نوعی بلوغ سیاسی است؟ 

به‌طور طبیعی وقتی مسایل سیاسی جنبه پیچیده پیدا می‌کند، باعث می‌شود افراد درگیر این موضوعات، از ظرفیت ذهنی پیچیده‌تری برخوردار شوند. البته این حوادث مضراتی هم برای کشور داشت.

به نظرتان ممکن است برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ائتلاف جدیدی بین اصول‌گراها حامی و منتقد دولت شکل بگیرد؟
 
هنوز برای قضاوت در این زمینه بسیار زود است. این مسأله را باید با گذشت زمان و از نزدیک مورد توجه قرار داد.

به نظر شما مشخصا افرادی چون محسن رضایی و محمد‌باقر قالیباف در انتخابات آینده نامزد خواهند شد؟ 

من نمی‌دانم چرا این سئوال‌ها را از من می‌پرسید. این موضوعاتی است که باید از خودشان بپرسید؛ رئیس مجلس که در این زمینه‌ها اظهارنظر نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین