کد خبر: ۱۰۴۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۳

بازار تبریز و مجموعه شیخ صفی به میراث جهانی یونسکو پیوستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان یونسکو، در آخرین نشست خود از جمله مجموعه بناهای شیخ صفی‌الدین اردبیلی و همچنین بازار تاریخی شهر تبریز را به فهرست میراث جهانی خود افزود. 

یونسکو، بناهای شیخ صفی الدین اردبیلی را مجموعه نادری از عناصر معماری اسلامی قرون وسطی می‌داند و بازار تبریز را یکی از کامل‌ترین نمونه‌های "سیستم تجاری-فرهنگی سنتی ایرانی" معرفی می‌کند.

سی و چهارمین نشست كمیته میراث جهانی یونسكو که از روز ۲۵ ژوییه در برازیلیا آغاز به کار کرده و تا سوم ماه اوت (دوازدهم مرداد) ادامه خواهد داشت، پانزده مکان تاریخی دیگر را در گوشه و کنار دنیا، به فهرست میراث جهانی خود افزود. 

از ایران، بناهای منسوب به شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع در شهر اردبیل، و همچنین بازار تاریخی شهر تبریز، به این فهرست پیوستند.

یونسکو (بنیاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در سایت رسمی خود در باره مجموعه آرامگاه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی می‌نویسد: این بنا که مکانی برای عزلت معنوی صوفیانه است، در فاصله ابتدای قرن شانزدهم و پایان قرن هجدهم میلادی ساخته شده و عناصر معماری سنتی ایرانی در آن به کار رفته است. سازندگان این بنا، به بهترین نحو از فضای کوچک و محدود موجود برای ایجاد عملکردهای متنوع استفاده کرده و از جمله یک کتابخانه، یک مسجد، یک مدرسه، یک آرامگاه، یک آب انبار، به اضافه بیمارستان، مطبخ و نانوایی طراحی کرده‌اند... در این محل، با عبور از 7 فضا که نمادی از 7 وادی یا مرحله تصوف است، در نهایت به آرامگاه شیخ می‌رسیم. این 7 فضا توسط 8 در از یکدیگر جدا می‌شوند که نمادی از 8 حال یا احوال صوفیان است.

یونسکو همچنین بر ارزش هنری و زیبایی نماهای داخلی و تزیینات این بناها تاکید می‌کند و در پایان می‌نویسد: بناهای منسوب به شیخ صفی‌الدین اردبیلی مجموعه نادری از عناصر معماری اسلامی قرون وسطی است.

یونسکو بازار تبریز را نیز یکی از کامل ترین نمونه‌های سیستم تجاری-فرهنگی سنتی ایرانی معرفی می‌کند و می‌نویسد: مجموعه بازار تاریخی تبریز از دوران باستان، مکانی برای برخورد و مبادله فرهنگی بوده و یکی از مهم ترین مراکز تجاری در مسیر راه ابریشم محسوب می‌شود.

در نشست اخیر یونسکو نمایندگان ایران، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، عبدالرسول وطن‌دوست، نماینده‌ سازمان میراث فرهنگی در مركز میراث جهانی یونسكو، محمدحسن طالبیان، مدیر تدوین پرونده‌های بازار تبریز و بقعه‌ شیخ صفی‌الدین اردبیلی و آزاده اردكانی سرپرست موزه ملی ایران حضور داشتند. 

عبدالرسول وطن‌دوست به خبرگزاری ایسنا، گفت: وقتی این دو پرونده در نشست مطرح شد، بدون هیچ مخالفتی و بسیار سریع به نتیجه رسید و به سرعت ثبت شد. 

ظاهراً کمیته میراث جهانی یونسکو تصمیم گرفته که ارگ بم را تا یک سال دیگر در فهرست میراث فرهنگی در خطر قرار دهد.

قبلاً از ایران مجموعه تخت جمشید و پاسارگاد واقع در استان فارس، چغازنبيل در خوزستان، ميدان نقش جهان اصفهان، تخت‌سليمان آذربایجان غربی، ارگ بم کرمان، گنبد سلطانيۀ زنجان، کتیبه بيستون کرمانشاه، سه کليسای ارمنی در شمال ایران و بالاخره سازه‌های آبی شوشتر به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوسته بودند.

در همین نشست، بناهای دیگری از تاجیکستان، ویتنام، چین، کره جنوبی، عربستان سعودی، هند و فرانسه به فهرست میراث جهانی افزوده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین