کد خبر: ۱۰۴۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۶
در دیدار با جمعی از مدیران مسئول، خبرنگاران و خانواده‌های روزنامه‌نگاران

موسوی: از فشار بر کشور خشنود نیستم

گسترش آگاهی به ضرر عده خاصی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در آستانه روز خبرنگار، با جمعی از مدیران مسئول، خبرنگاران و خانواده‌های روزنامه‌نگاران، دیدار و گفت‌و گو کرد.

میر حسن موسوی در ابتدا با اشاره به اهمیت فعالیت‌های خبرنگاران در آگاه‌سازی جامعه گفت: مسأله اطلاع‌رسانی و مطبوعات آزاد از مهمترین مسائل ما در صدسال اخیر بوده است و این خواسته در انقلاب اسلامی هم به جد دنبال شد. از این جهت چنین جلسه‌ای و حضور در جمع کسانی که اقدام به روشنگری می‌کنند، برای من بسیار مغتنم است.

مهندس موسوی ادامه داد: باید صدای ما به دوستان ... که برای رسیدن به حقوق ابتدایی خود اعتصاب غذا کرده‌اند، برسد و آنان بدانند که ... آزادی‌خواهان و کل آحاد ملت ما پشتیبان آنان برای رسیدن به خواسته‌های به‌حق‌شان است.

وی ضمن انتقاد از بازداشت روزنامه‌نگاران، افزود: این  نشان می‌دهد گسترش آگاهی به ضرر عده خاصی است.

سردبیر اسبق روزنامه جمهوری اسلامی ادامه داد: کلیدواژه‌هایی از انقلاب مشروطه در ادبیات ملت ایران وجود دارد و دائم به آن رجوع کردیم که مهمترین آن عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی و حکومت قانون است. در میان این کلیدواژه‌ها، ظاهرا کمترین توجه را به خود واژه مشروطیت داشته‌ایم. تجربیات یک سال گذشته نشان داد که مهمترین خواسته‌های فعلی ما، مشروط کردن قدرت است و اگر موفق شویم که قدرت را مشروط کنیم، بسیاری از مشکلات بنیادین کشور حل می‌شود. به نظر من مقاومتی که امروز در برابر پیشرفت کشور وجود دارد از همین ناحیه است و بهایی که امروز خبرنگاران می‌پردازند به این دلیل است که رکن اطلاع‌رسانی و گسترش آگاهی، مهمترین ابزار مشروط کردن قدرت است.

وی گفت: حساسیت بسیاری که به کار خبرنگاران و فعالیت رسانه‌ها وجود دارد و دلیل اصلی حمله به روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران همین است که مهمترین مسأله کشور را هدف گرفته‌اند.

مهندس موسوی با اشاره به  تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده، گفت: به نظر می‌رسد همان طور که ... کم‌کم بر مسائل اساسی تمرکز پیدا می‌کند، بیش از همیشه برمسأله آزادی بیان تاکید کند. وقتی بحث انتخابات آزاد یا اجرای بدون تنازل قانون اساسی هم مطرح می‌شود، ناظر به مشروط کردن قدرت است و به همین دلیل مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

میرحسین موسوی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای بعضی از دست‌اندرکاران فعلی امور، صحبت کردن با خارجی‌ها و کوتاه آمدن و کمی پیشرفتن و عقب‌ نشستن، از برآورده کردن حقوق ملت، برگشتن به قانون و بازکردن راه ساده‌تر باشد. در حالی که این روش می‌تواند بسیاری از مشکلات ملی ما را حل و ریشه‌های بحران را به‌تدریج خشک کند و ما را به وضعیت عادی برگرداند.

مهندس موسوی گفت: قدرت همیشه میل به اطلاق دارد و کشورهایی موفق بوده‌اند که توانسته‌اند قدرت یا به قول هابز، لویاتان را در چارچوبی قرار دهند و آن را مهار کنند اما ما نتوانسته‌ایم قدرت را محدود و مهار کنیم. دائم از ما خواسته می‌شود که به‌طور کامل از کسی یا حرفی تبعیت کنیم در حالی که در اسلام هم چنین چیزی نداریم و انقلاب اسلامی هم این هدف را دنبال نمی‌کرد. خود امام بارها گفتند که حکومت فرد نداریم، حکومت فقیه نداریم، حکومت رییس‌جمهور نداریم و فقط حکومت قانون داریم. قانون را هم در مفهوم محدود و مشروط کننده قدرت به کار می‌برد.

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنانش به ظهور و سقوط تمدن‌ها اشاره کرد و گفت: جنبش ... باید بتواند زندگی کند تا بتواند پیروز شود.

وی به وضعیت تایلند اشاره کرد و گفت: ایستادگی روی جنبه‌های مسالمت‌آمیز به نظر من حیاتی بوده و بهترین راه برای رسیدن به مطالبات به حق مردم است.

وی افزود: هدف اصلی ما مشروط کردن قدرت، رسیدن به عدالت و آزادی، زنده شدن ارزش‌های بنیادین و رفتن به سمت جامعه‌ایست که در آن فشار و تهدید نباشد. این احتیاج به زمان دارد و یک سال مدت زیادی برای رسیدن به این اهداف نیست. گرچه در این یک سال آگاهی‌های جامعه ما بسیار گسترده‌تر شده است. به نظرم ایدهای اگر خوب متولد شود، پیروزی آن قطعی است و من بر این باورم که ایده تغییر در کشور متولد شده است.

موسوی اظهار داشت: در دانشگاه تهران جشن بزرگ برگزار شد که یک روحانی در آن سخنرانی می کرد و می گفت: اگر در جامعه‌ای دو دستگی به وجود بیاید و یک گروه بر گروه دیگر حاکم شد، می‌تواند همه آن دیگران را اعدام کند. سوال اینجاست که چرا این تفکر در یک جشن که برای شادی و سرور و وحدت باید برگزار شود، مطرح می‌شود. دلیل آن ترس از ریزش نیروها و تولد ایده‌ایست که به آن اشاره کردم.

مهندس موسوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسأله کشور ما تنها پیروزی جنبش ...و اهداف آن نیست. حفظ وحدت ملی، منافع بلندمدت، یک‌پارچگی و وحدت ملت از مسایل اساسی کشور است که هم جنبش را متعهد می‌کند و هم همه کسانی را که در این عرصه فعالیت دارند تا دست به اقدامات بی‌مهابا نزنند. 

وی افزود: ما بر پیروزی جنبش به هر قیمتی باور نداریم و می‌خواهیم کشور و منافع ملی حفظ شود. ما به هیچ‌وجه از این تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی خشنود و راضی نیستیم.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به متن استعفای منتصب به خود در سال ۶۸، اظهار داشت: من در همان زمان نسبت به ضایعاتی که در اثر افراط و ماجراجویی در عرصه بین‌الملل دچار آن می‌شدیم هشدار داده بودم و اعتقاد دارم ما از رجوع به اصول و پای‌بندی به ارزش‌های بنیادین در سیاست داخلی و خارجی ضرری نکرده‌ایم و لطماتی که خوردیم، اغلب از نادانی و ماجراجویی بوده است.

نخست‌وزیر امام خاطره‌ای از دوران جنگ بیان کرد: روز بعد از حمله صدام به حلبچه، به آنجا رفتیم و آن صحنه‌های فجیع را از نزدیک دیدیم. با دعوت از خبرنگاران و انتشار فیلم‌ها و عکس‌ها، جو جهانی از نظر تبلیغات کمی به نفع ما تغییر کرد. درست در همان زمان – حالا نمی‌گویم توسط که و چگونه- هواپیمایی ربوده شد و می‌خواست در مهرآباد فرود بیاید. ما به دوستان گفتیم فرودگاه را ببندند و این هواپیما به مشهد رفت. این وضعیت برای ما قابل دفاع نبود و ضرباتی را بر ما تحمیل کرد.

موسوی ادامه داد: اما گفتن این مسایل با جزئیات به نظر من جز در مواقعی که ضرورتی وجود دارد، به نفع جنش ...نیست. ما باید نیرو جذب کنیم و همه نیروهای دلسوز انقلاب را با هر اختلاف سلیقه و دیدگاهی کنار هم جمع کنیم. برای ما مهم است که اصول‌گرایان منصف و علاقمند به حرکت کشور در مسیر درست را در کنار خود داشته باشیم و به آنها بگوییم ما هدف و حرف مشترکی داریم و آن اصلاح امور است.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه به مباحث جدیدی که درباره ادامه جنگ مطرح شده اشاره کرد و گفت: من احساس کردم که این حرف‌ها در چارچوب یک پروژه است. در سالگرد انتخابات چند مجموعه مطبوعاتی اقدام به چاپ مطالب و ویژه‌نامه‌هایی کردند که درجهت قلب تاریخ بود. در سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ هم همان مجموعه‌ها، شروع به درج مطلب درباره دفاع مقدس کردند. حتی شنیدم که کسی گفته اگر دولت در آن زمان امکانات خود را در اختیار ما می‌گذاشت، در سال پنجم جنگ بغداد را فتح می‌کردیم که به هیچ‌وجه چنین نبود. من اشاراتی داشتم که این مباحث کنترل شود و البته اگر ادامه پیدا کند، ما حرف‌های زیادی از آن دوران داریم.

موسوی افزود: غیر از مسأله جنگ، احساس من این است که همه ارزش‌های آن دوره مورد هجمه قرار گرفته است و در این خلال هم تلاش می‌شود اختلافی بین ما و دوستان ایجاد شود. ما باید متوجه این برنامه‌ها باشیم و اسیر جوی که طرف مقابل ایجاد می‌کند، نشویم.

مهندس موسوی درباره ابهامات موجود درباره دهه اول انقلاب نیز گفت: من بارها گفته‌ام که آن دوره بی‌عیب و نقص نیست. اما در فضایی که امروز ایجاد کرده‌اند، همه ارزش‌های سی سال انقلاب مدفون می‌شود و این بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: در مورد همه موارد مبهم می‌توان بحث و گفت‌و گو کرد، حتی درباره تصفیه‌های اوایل انقلاب. بنده شاهد بودم که دولت جناب آقای بازرگان، به دست خود‌ش، خودش را از جریان مدیریت منفک کرد. من در شورای انقلاب از نزدیک شاهد حوادث بودم. با ایشان و اعضای نهضت هم دوست بودم و رفاقت داشتم. بسیاری از کسانی که دولت موقت دشمن خود می‌پنداشت، سعی کردند که مانع سقوط دولت موقت شوند.

وی در ادامه گفت: بعد از استعفای مهندس بازرگان، آقای بهشتی عنوان کردند که اعضای جدید شورای انقلاب به زودی معرفی می‌شوند و من می‌خواهم به امام اصرار کنم که اسم ایشان باقی بماند. این در حالی بود که در روزنامه‌های این دوستان به ایشان، بهشتی جهنمی می‌گفتند و من هنوز آن تیترها را به یاد دارم. ایشان فردی بود که رفت و با اصرار، امام را راضی کرد که به مهندس بازرگان حکم دهد.

موسوی اظهار داشت: بنابراین سخن گفتن درباره دهه اول انقلاب، ممکن است و حتما نقدهایی هم وجود دارد اما آن را نباید یک‌پارچه دید و باید هر حادثه‌ای را تحلیل کرد. انقلاب در وضعیتی بود که از روز دوم استقرار، بندر لنگه شلوغ شد. چند روز بعد بندر ترکمن مشکل پیدا کرد. بلوچستان شلوغ شد. خوزستان و کردستان مسأله پیدا کرد. این فضاها را باید دید و درک کرد و نقد کرد. من از مجموعه اصول و ارزش‌هایی که در ابتدای انقلاب مطرح شد و کلیت حرکت مردم دفاع می‌کنم. 

میرحسین موسوی به سئوالات بسیاری که درباره سال ۶۷ وجود دارد اشاره کرد و گفت: مسأله سال ۶۷ را باید در منظر تاریخی خود باید بررسی کرد و بعد هم دید آیا دولت در این زمینه اطلاعی داشته است؟ نقشی داشته است؟ آیا اصلا امکانی برای دخالت داشته است؟ آیا در احکام و اسناد، نامی از دولت وجود داشته است؟ دولت که نقشی در این مسأله نداشته است. خیلی از کسان دیگر هم اطلاع نداشته‌اند. اما برای مطرح کردن این مسائل با ذکر جزئیات، من هم محذوراتی دارم.

مهندس موسوی اظهار داشت: قدرت جنبش ... در اخلاقی بودن آن است؛ در این که سفید را سفید گفته و سیاه را سیاه گفته است. ما چیزی که بد بوده را قبول نمی‌کنیم اما اگر کسی در جایی سکوت می‌کند، معنای آن موافقت و همراهی با آن نیست و باید این حق را برای افراد قائل باشیم.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، به نحوه انتشار گفتمان‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: در همان روزهایی که من استعفا دادم، متن آن منتشر شد اما جامعه نسبت به هواپیماربایی واکنشی نشان نداد. این شاید برای این باشد که آن زمان، چنین کاری یک مطلوب اجتماعی محسوب می‌شده است. این به این معناست که ما باید به تاریخ انقلاب اسلامی خودمان دقت بیشتری داشته باشیم. برخی از ایستادگی‌ها و خون دل‌خوردن‌ها، در چارچوب یک تحلیل درست از موقعیت کشور معنا پیدا می‌کند.

قائم مقام شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی به سیره شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: ایشان انسان بسیار با اخلاق و آزادی‌خواهی بود و یکی از دلایل عظمت شخصیت ایشان، این است که بسیاری از ارزش‌هایی که ما امروز به‌ دنبال آن هستیم، در آن زمان هم در زندگی شخصی و هم در کار، بر آن استوار بود. اعتقاد بر آزادی طرح افکار بود که باعث شد آن مناظره‌های تلویزیونی با کیانوری یا نماینده فدائیان خلق به اصرار ایشان برگزار شود.

موسوی ادامه داد: من که چنین شخصیت والایی را درک کرده‌ام و به آن اعتقاد دارم، نمی‌توانم از این شخصیت به دلیل عدم همراهی یا شناخت جامعه و به اصطلاح فضا، دل بکنم. به دلیل آنکه بد عمل کرده‌ایم، به دلیل آنکه یک ... در یک جشن می‌گوید نیمی از جامعه را می‌توان اعدام کرد، این را به پای بهشتی و امام و انقلاب هم می‌نویسند.

مهندس موسوی گفت: این حرف‌ها زده می‌شود که اگر روزی قتل عامی در زندان‌ها یا جاهای دیگر رخ داد، بگویند یک سابقه تاریخی در زندگی حضرت امیر‌(ع) دارد. کما اینکه می‌گویند چنین کاری در جنگ نهروان سابقه داشته است، اما باید ببینیم جنگ نهروان چگونه شروع شد و چه شرایطی به‌وجود آمد و چگونه می‌توان حضرت امیررا به چنین کاری متهم کرد.

مهندس میرحسین موسوی با اشاره به مطالبات جنبش .. گفت: تاکید بر استقلال مجلس، یک خواسته کلیدی است. الان افکار پیش از رسیدن به مجلس تصفیه می‌شود. یکی از امامان جمعه گفته شورای نگهبان، یک صافی است و این صافی مورد رضایت امام زمان هم هست. من می‌گویم کجا مورد رضایت ایشان است و مدارک آن را نشان دهند که ما هم تسلیم شویم. در انتخابات مجلس ششم، آن قدر رای‌ها را ... که رییس فرهنگستان ادب! شد وارد مجلس کردند.

وی گفت: استقلال مجلس و انتخابات آزاد، یک خواسته کلیدی است که برای مردم هم ملموس است. به نظر من به عنوان یک همراه جنبش ..، ایستادگی بر خواسته‌های انضمامی و روشن، باعث می‌شود بسیاری از مسائل دیگرمان حل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۳
0
0
جرا اینقدر سانسور میکنید خجالت بکشید درود بر میر حسین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۴
0
0
جانا! سخن از دل ما می گویی.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۴
0
0
مهندس دوست داریم
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۴
0
0
ماهستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۴
0
0
برای همیشه در قلب و فکر ما جای داری.
ناشناس
|
Iraq
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۴
0
0
مير حسين افتخار يك ملت
يا حسين مير حسين
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین