پایگاه خبری آفتاب
۰۲ /تير /۱۴۰۵
Tuesday 23 June 2026
کد خبر:۱۰۵۳۰۸۰
۰۹:۵۴
۱۴۰۵/۰۴/۰۲

در مذاکرات فنی ایران و آمریکا چه گذشت؟

مذاکرات ایران و آمریکا
معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکرات فنی کشورمان از توافق درخصوص ترتیبات مذاکرات آتی خبر داد.
۰۹:۵۴
۱۴۰۵/۰۴/۰۲
به گزارش آفتاب نیوز،

کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه گفت: بعد از برگزاری نشست کمیته عالی‌رتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلام‌آباد در روز یک‌شنبه که تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، گفت‌و‌گو‌های فنی برای تعیین سازوکار‌های اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالی‌رتبه نیز انجام و تفاهمات لازم، حاصل شد.

غریب‌آبادی افزود: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالی‌رتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، و نخست‌وزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد، همچنین، تصمیم گرفته شد چهار کارگروه خاتمه تحریم‌ها، هسته‌ای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشکیل شود.

رئیس هیئت مذاکرات فنی کشورمان همچنین تصریح کرد: بر اساس تفاهمات کمیته عالی‌رتبه و بیانیه پایانی گفت‌و‌گو‌های شب گذشته نیز مقرر گردید یک نقطه تماس میان کشور‌های عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز و یک واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان کشور‌های عضو و پاکستان و قطر تشکیل گردد.

غریب‌آبادی اضافه کرد: رؤسای هیئت‌های فنی چهار کشور ضمن نظارت بر فعالیت کارگروه‌ها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به کمیته عالی‌رتبه گزارش خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: در گفت‌و‌گو‌های فنی، پیگیری‌های لازم جهت صدور مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران و فرآورده‌های نفتی و تمامی خدمات مربوطه و همچنین تفاهمات مربوط به آزادسازی دارایی‌های مسدودشده نیز به‌عمل آمد، بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریکایی صادر شد و در سایت اوفک نیز منتشر گردید، همچنین، قرار شد تفاهمات امضاشده درخصوص آزادی وجوه مسدودشده به‌مبلغ ۱۲ میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.

گزارش خطا
ارسال پیام
captcha