پایگاه خبری آفتاب
۰۵ /تير /۱۴۰۵
Friday 26 June 2026
کد خبر:۱۰۵۳۱۰۳
۱۵:۰۱
۱۴۰۵/۰۴/۰۵

چربی خون چاق و لاغر نمی‌شناسد، همه را درگیر خود می‌کند

خون
در افراد لاغر مبتلا به چربی خون به دلایل ژنتیکی و یا بیما‌ری‌های زمینه‌ای سیستم انتقال چربی دچار اختلال شده و در نتیجه چربی خون افزایش پیدا می‌کند.
۱۵:۰۱
۱۴۰۵/۰۴/۰۵
به گزارش آفتاب نیوز،

دکتر مجید حسن فتحی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اینکه افراد لاغر هم به چربی خون مبتلا می‌شوند، اذعان داشت: چربی خون به افزایش اسید‌های چرب در خون گفته می‌شود که به دو صورت تری‌گلیسرید و کلسترول بروز می‌کند و البته ممکن است این افزایش چربی خون بر اثر برخی بیماری‌ها مثل دیابت، کم‌کاری تیروئید و اختلالات کبدی دیده می‌شود. 
 
وی در ادامه گفت: افزایش کلسترول به نسبت تری گلیسرید به عنوان یک عامل بیماری زای جدی‌تری است چرا که در دیواره رگ‌ها نفوذ کرده و باعث تنگی عروق می‌شود. 
 
این متخصص با اشاره به اینکه در برخی افراد افزایش چربی خون به صورت ارثی پدید می‌آید، افزود: سیستم انتقال چربی به دلایل ژنتیکی و یا بیماری‌های زمینه‌ای با اختلال مواجه می‌شود و در نتیجه چربی در خون افزایش پیدا می‌کند و فرقی نمی‌کند که فرد لاغر یا چاق باشد. 
 
وی در همین خصوص اظهار داشت: استعمال دخانیات، مصرف الکل، مصرف انواع فرآورده‌ها از جمله سوسیس و کالباس، استرس و مصرف غذا‌های چرب و سرخ کردنی می‌تواند افراد لاغر را هم مستعد کند. 
 
فتحی در پایان توصیه کرد: ورزش کردن، پرهیز از مصرف غذا‌های چرب، مصرف غذا‌های آب‌پز، کاهش وزن و مصرف سبزیجات نیز می‌تواند در درمان و کنترل افراد مبتلا به چربی خون بالا نقش بسزایی را داشته باشد.

گزارش خطا
برچسب‌ها:
چربی خون
ارسال پیام
captcha