آفتابنیوز : آفتاب: دبیر فراكسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی، با بیان اینكه سفرهای استانی از نظر تعامل و ارتباط بیشتر مردم و مسئولان دولتی قابل تقدیر است، در عین حال گفت كه بهتر است این سفرها كمتعدادتر، اما پربارتر و سنجیدهتر باشد تا نتایج این سفرها برای مردم ملموستر شود.
محمدرضا تابش اظهار كرد: سفرهای استانی از نظر اینكه تعامل و ارتباط بیشتری بین مردم و مسئولان دولتی برقرار كرده و این امر تا كل لایههای اجتماع اعم از شهری، روستایی، نخبگان و متخصصین نفوذ و رسوخ داشته، جای تقدیر و تشكر دارد. البته شاید با وسایل جدید و پیشرفت تكنولوژی میشد، بسیاری از این كارها به صورت ویدئو كنفرانس یا از راه دور انجام شود، اما نفس حضور مسئولان بین مردم آلامی بر دردهای آنهاست.
وی افزود: اینكه مردم ببینند گوش شنوایی هست و مسئولانشان خود را تافتهی جدابافته نمیبینند بسیار خوب است، اما از سوی دیگر گاهی تصمیماتی گرفته میشود كه در تضاد با سیاست تمركززدایی است كه از دولت قبل شروع شده است.
نماینده اردكان ادامه داد: ما در راستای این سیاست وظایفی را به استانها ارجاع دادهایم، اما یک ایراد سفرهای استانی این بود كه در مورد برخی مسائلی كه مسوولان استان میبایست دربارهی آن تصمیمگیری كنند، دولت در آن موضوعات وارد میشد یا هیأت دولت به جای شورای برنامهریزی استان تصمیم میگرفت كه در این صورت نه تنها تمركززدایی بیمعنی میشود، بلكه از وجههی دولت هم كاسته میشود.
نماینده مردم اردكان در خانه ملت ادامه داد: عیب دیگر برخی تصمیمگیریها در سفرهای استانی این بود كه مثلا شورای برنامهریزی استان به تصمیمی میرسید و بودجهای را به صورت تخصصی به برخی پروژهها و طرحها اختصاص میداد، اما وقتی هیأت دولت در موضوعی وارد میشد به ملاحظهی اینكه مصوبهی هیأت دولت است، بودجهی مدنظر شورای برنامهریزی در جایی دیگر صرف میشد و به سفر استانی اختصاص مییافت كه در اینجا گاهی تخصص ذبح میشد.
تابش همچنین عدم اجرای برخی مصوبات مهم سفرهای استانی را از معایب دیگر این سفرها عنوان كرد و گفت: مثلا در كل كشور 2 هزار و 500 میلیارد تومان كسری اعتبار پروژههای ورزشی است كه دولت دربارهی آن تصمیمگیری كرده یا 20 هزار میلیارد پروژهی نیمهتمام وزارت راه و ترابری است كه دولت در سفرهای استانی راجع به آن تصمیم گرفته است. امسال هم در پیوست بودجه، طرح و پروژههای عمرانی زیادی هست كه عمدتا مربوط به سفرهای استانی است، اما بودجهی ناقابلی برای آن گذاشته شده كه اگر بنا باشد با این بودجه پروژهها تمام شود دهها سال به طول میانجامد.
دبیر فراكسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان كرد: این عدم برآورد توقعات و انتظاراتی كه به واسطهی سفرهای استانی در مردم ایجاد شده، نوعی بیاعتمادی به وجود میآورد و این بیاعتمادی پاشنه آشیل سفرهای استانی است. لذا اگر میشد سفرهای استانی كمتعدادتر، اما پربارتر و سنجیدهتر بود و وعدههایی كه داده میشد صد در صد امكان عملی شدن داشت بسیار مطلوب بود.
وی افزود: ما امیدواریم دولت جنبههای مثبت سفرهای استانی را تقویت و جنبههای منفی آن را كم كند، تا انشاءالله شكاف بین ملت و دولت پر شود و از این بیشتر نشود؛ چرا كه ما به پشتوانهی مردم تصمیمات اساسی میگیریم، كارهای مهم را پیش میبریم و مقابل بدخواهان ملت ایستادگی و مقاومت میكنیم. اگر این اعتماد كم شود و پیوند مردم و حاكمیت تضعیف شود، نمیتوانیم به اهدافی كه داریم دست پیدا كنیم یا ایستادگی لازم را در مقابل جبههی استكبار جهانی – كه نفس انقلاب اسلامی مغایر اهداف و سیاستهای آنهاست – داشته باشیم.
تابش با بیان اینكه در صورت تقویت جنبههای مثبت سفرهای استانی و رفع جنبههای منفی، نتایج این سفرها پربارتر و برای مردم ملموستر خواهد بود، گفت: ما باید پتانسیل و ظرفیت هر استانی را بدانیم و این یك خلاء است كه برنامهی آمایش سرزمین را انجام ندادهایم. گرچه اغلب استانها سند توسعهی استان را دارند، اما این خیلی مبنای تخصصی ندارد. ما باید ظرفیت و پتانسیل استانها را مدنظر قرار دهیم و متناسب با سمتگیری توسعه در آن استانها پروژهها و طرحهایی را برای آن تعریف كنیم یا مجوزهایی را اعطا كنیم كه در راستای برنامهی عملی آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعهی استان باشد.
نمایندهی مردم اردكان در خانه ملت با تاكید بر اینكه در نظر گرفتن اعتبارات برای پروژهها در سفرهای استانی باید مبتنی بر واقعبینی باشد، خاطرنشان كرد: اگر ما در هر سفر استانی 2 تا 5 مصوبه داشته باشیم، اما این مصوبات صد در صد علمی، منطقی و واقعبینانه باشد و قابلیت تحقق را داشته باشد، بهتر از این است كه دهها و صدها مصوبه داشته باشیم كه عملیاتی نشود.