کد خبر: ۱۰۶۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۶

مشاور امنیت ملی کرزی نفوذ سیا در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان را رد کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام‌های افغان خبرهای منتشر شده مبنی‌بر اینکه نیمی از کارمندان کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان در استخدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هستند را رد کرده و گفته‌اند که اگر چنین افرادی مشخص و شناسایی شوند مجازات خواهند شد. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی بی‌سی، «رنگین دادفر سپنتا»، مشاور امنیت ملی افغانستان محتوای گزارش اخیر روزنامه واشنگتن‌پست در مورد نفوذ سیا به کاخ ریاست جمهوری افغانستان را رد کرد. 

واشنگتن پست در شماره روز جمعه خود نوشته است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شمار قابل ملاحظه ای از کارمندان کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان مخفیانه پول می‌دهد. 

این روزنامه از قول یک مقام آمریکایی نوشته است که نیمی از کسانی که در کاخ ریاست جمهوری کار می‌کنند در فهرست حقوق بگیران سیا هستند، از این میان عده‌ای به صورت منظم حقوق می‌گیرند و با عده دیگر رابطه‌های غیر رسمی‌تری وجود دارد، صرفا در این حد که سیا مطمئن باشد هر موقعی که بخواهد به آنها و اطلاعاتشان دسترسی خواهد داشت. 

یک مقام پیشین سیا به واشنگتن پست گفته است: «سیا از چنین رابطه‌ها و پرداختن پول به عده‌ای ناگزیر است چون رئیس‌جمهوری همه چیز را به آنها نمی‌گوید یا غالبا از آنچه در پیرامون او می‌گذرد بی‌اطلاع است. او (رئیس‌جمهوری) 80 در صد از اتفاق‌های اطراف خود را نمی‌بیند.» 

اما مشاور امنیت ملی «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری افغانستان در گفت‌و گو با بی‌بی‌سی چنین ادعایی را رد کرد. 

وی گفت این روشن است که افغانستان از آمریکا پول می‌گیرد اما این کمک مشخصا از سوی نهاد‌های آمریکایی به نهاد‌های مشابه در افغانستان صورت می‌گیرد. 

سپنتا تصریح کرد اگر مشخص شود کسی به صورت غیر قانونی، مخفیانه و برای انجام ماموریت خاص از سیا پول گرفته است، مجازات خواهد شد. 

دو روز پیش از این مجله «وال استریت ژونال» نیز در مقاله‌ای نوشته بود که رابطه حامد کرزی با کاخ سفید در ماه‌های گذشته بعد از میانجیگری رئیس دفتر سیا در کابل، بهبود یافته است. 

وال استریت ژورنال همچنین نوشته است که رئیس دفتر سیا در کابل پیوسته به حامد کرزی دسترسی دارد. وال استریت رئیس دفتر سیا در کابل را از کارمندان پیشین این سازمان معرفی کرده که از سالهای 74 میلادی به بعد در افغانستان بوده و یا به نحوی با مسایل افغانستان سر و کار داشته است. 

در مقاله وال استریت ژورنال نیز آمده بود که «کارل ایکنبری»، سفیر آمریکا در افغانستان از دسترسی ماموران سیا به کاخ ریاست جمهوری افغانستان ناراحت است. 

ماجرای نفوذ سیا به کاخ ریاست جمهوری بعد از آن رسانه ای شد که چند روز پیش نیروهای امنیت ملی افغانستان یک عضو شورای امنیت ملی این کشور را در کابل به اتهام دست داشتن در فساد اداری باز داشت کردند. 

این مقام افغان که «ضیا صالحی» نام دارد، هفت ساعت پس از دستگیری به دستور مستقیم حامد کرزی آزاد شد. 

مقام‌های افغان گفتند کرزی با دستگیری ضیا صالحی مخالف نبوده است، بلکه اعتراض کرزی به شیوه دستگیری ضیا صالحی از سوی نیروهای امنیت ملی بوده است. 

نیروهای امنیتی شب هنگام به خانه صالحی هجوم بردند و او را باز داشت کردند. 

واشنگتن پست از قول مقام‌های افغان و آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، نوشته است که صالحی از سال‌ها قبل جز کسانی بوده که از سیا پول دریافت می‌کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین