کد خبر: ۱۰۶۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹
علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی:

نباید گذاشت در شرایط تاریک عده‌ای فرصت‌طلب نسبت به سرنوشت فلسطین بازی کنند

مسأله فلسطین یک مسأله عربی- اسلامی و انسانی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح مذاکره فلسطینی‌ها با اسرائیل و دخالت آمریکا در تحقق این مذاکره گفت: اگر آمریکایی‌ها دنبال آن هستند که در مذاکره دست‌های تصنعی برای حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد کنند بدانند نیروهای مردمی در منطقه این دست‌ها را قطع می‌کنند. 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح شنبه در ششمین گردهمایی مجمع اتحادیه دانشجویان جهان اسلام طی سخنانی موضوع فلسطین را بسیار حساس خواند و گفت: موضوع فلسطین شاید از جهتی نیز غم‌انگیزترین و دردناک‌ترین موضوع جهان باشد. 

وی گفت: اگر بیانیه جامعه ملل در زمان تشکیل آن را مورد توجه قرار دهیم نقطه کانونی آن این است که برای گریز از جنگ و فشارهایی که مخالف روح زندگی هم‌زیستانه است بخواهیم یک مدل جدید برای بشریت خلق کنیم اما از آن تاریخ به بعد شاهد فشارها و رفتارهای ناهنجار در لفافه جدید هستیم که صورت آن مدرن است اما باطن آن بسیار زهرآلود است و مواجهه با این پدیده‌ها مشکل‌تر است. 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اگر در گذشته مغول در حمله به سرزمین‌ها شعارش جنگ برای تصرف سرزمین‌ها بود، اما در دوره مدرن با شعار حقوق بشر و دموکراسی نسل‌ها را از بین می‌برند و با اراده‌های ملی برخورد می‌کنند و آنها را تضعیف می‌کنند. 

لاریجانی با اشاره به تدوین راهبردهایی از سوی موسسه مطالعات خاورمیانه در واشنگتن و توصیه به رهبران آمریکا برای به کارگیری این راهبردها گفت: یکی از این راهبردها آن است که در منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم باید تلاش شود جبهه‌ای از کشورها به اسم جبهه محافظه‌کاران در مقابل کشورهایی که در آن جمهوریت و دموکراسی است قرار گیرد و این جبهه باید از رشد دموکراسی در کشورها ممانعت کند. 

وی گفت: دلیل آنها این است که اگر فضای تنفسی برای کشورهای منطقه به‌وجود آید از امیرنشینی فئودالی در می‌آیند بنابراین با صراحت می‌گویند ما این جبهه محافظه‌کاری را در مقابل ایران و برخی کشورها مثل عراق باید به‌وجود آوریم. 

لاریجانی یادآور شد: غربی‌ها در طرفداری از دموکراسی و حقوق بشر آنقدر با صدای بلند صحبت می‌کنند که گوش‌ها را کر می‌کنند اما در واقع استراتژیی که در منطقه دنبال می‌کنند این است که جبهه‌ای در مقابل کشورهای دموکراتیک به‌وجود آورند. لذا با این پدیده مبارزه کردن مشکل است اما خوشبختانه یک جریان بیداری در دنیا به‌وجود آمده است. 

رئیس مجلس گفت: در گذشته با یک وضعیت ساده روبه‌رو بودیم که مبارزه با آن ساده بود اما امروز با یک وضعیت سخت و پیچیده مواجه هستیم که مبارزه با آن نیز مشکل است و اما برزیدگی ذهنی برای کشورهای مسلمان بیشتر شده است و ظرفیت‌های ذهنی قوی‌تری پیدا کرده‌اند. این موج بیداری امروز بسیاری از شگردهای دشمن را منتفی می‌کند و این امری نویدبخش است. 

وی با مروری بر آغاز شکل‌گیری اسرائیل و حمایت‌های انگلیس و جامعه ملل برای تاسیس اسرائیل، خاطرنشان کرد: در آغاز رژیم صهیونیستی در هر جنگی که وارد می‌شد پیروز میدان بود تا آنجا که توانستند کرانه باختری، غزه و جولان را بگیرند. پس از پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) یک راه جدید و یک مسئولیت جدید پیش پای مسلمانان قرار داد که براساس آن دیگر بحث هجوم یک کشور درنده به کشورهای عربی مطرح نبود و این تفکر جدید موضوع فلسطین را در یک متن اسلامی قرار داد و حمایت از آن را به عنوان وظیفه اسلامی معنا کرد. اما متاسفانه 3شاخه که عبارتند از: رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای منطقه با آن مبارزه کردند و در این راه از هیچ کاری برای سد کردن این فکر غافل نشدند. 

لاریجانی با بیان اینکه مسأله فلسطین یک مسأله عربی- اسلامی و انسانی است خطاب به کشورهای عربی گفت: با تاکید بر این که مسأله فلسطین یک مسأله عربی است نمی‌توانید خودتان را منصرف کنید و همه بشریت نسبت به کودکان، زنان و مردان فلسطین باید احساس مسئولیت کنند. چرا می‌خواهید موضوع فلسطین را در یک لفافه عربی بگنجانید؟ اسرائیل هم همین را می‌خواهد تا مسأله را قومیتی کند. 

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مواردی که در فلسطین رخ می‌دهد انسانی است، یادآور شد: مبارزه کنندگان با فکر امام(ره) نتوانستند این تفکر را به دلیل عمق آن منزوی کنند و اقداماتی که رژیم صهیونیستی در دوره سوم وجود خود انجام داد و شرایط جدیدی برای قدرت نمایی خود تعریف کرد، به ضررش تمام شد. همان مقدار که سربازان اسرائیلی از مرگ می‌هراسیدند نیروهای مجاهد و مبارز حزب‌الله مشتاقانه به سمت مرگ می‌رفتند تا آرمان فلسطین را زنده نگه دارند. جنگ 33 روزه جنگی بود که پیروزی فکر مجاهدت فی‌سبیل‌الله را به تئوری تسلط بر سرزمین‌ها بقا قدرت تکنولوژی نشان داد. 

رئیس مجلس گفت: ما دوره جدید را دوره سایش و سرازیری برای رژیم صهیونیستی می دانیم اما در این دوره نباید اشتباهات گذشته تکرار شود. ‌

وی با اشاره به طرح‌های سازش که با شکست مواجه شد، گفت: کسانی که سرنوشت طرح‌های سازش را با دقت پیگیری کرده‌اند نباید خودشان را درگیر جریان دیگری کنند که فضای تنفسی به رژیم صهیونیستی می‌دهد. 

لاریجانی خطاب به نیروهای مقاومت فلسطین افزود: امروز شما شاهد حرف‌های جدیدی هستید که این حرف‌های جدید برای دستاوردی به نفع فلسطینی‌ها طراحی نشده است بلکه برای ایجاد فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی طراحی شده و به همین دلیل یک اقدام خائنانه است. 

وی تاکید کرد: در شرایطی که اسرائیل در وضعیت بحرانی و شرایط سرازیری قرار گرفت گروهی برای این شرایط طراحی ایستا به وجود می‌آورند تا فضایی برای تنفس این رژیم ایجاد کنند بنابراین کمک به مردم فلسطین نیست بلکه کمک به رژیم صهیونیستی است و نما اینجا به عنصر بیداری احتیاج داریم باید شرایط را به درستی رصد کرد تا رژیم صهیونیستی از فضای بین‌المللی و منطقه‌ای سوء استفاده کند. 

رئیس مجلس گفت: نباید گذاشت در شرایط تاریک عده‌ای فرصت‌طلب نسبت به سرنوشت فلسطین بازی کنند و تمام حیثیت مردم فلسطین به مزایده گذاشته شود. نخبگان در کشورهای مختلف باید صحبت کنند و نگذارند فضا در اختیار نیروهایی باشد که با بسته بودن آن فضا هدف خود را پیش ببرند. 

وی با انتقاد از مذاکره در شرایط فعلی فلسطین گفت: امروز می‌خواهیم با کسانی مذاکره کنیم که هیچ قدرت بالفعلی و پایگاهی در درون توده‌های مردم فلسطین ندارند اگر آمریکایی‌ها دنبال این هستند که دست‌های تصنعی در مذاکره ایجاد کنند که دست رژیم صهیونیستی را بگیرند بدانند عده‌ای از نیروهای مردمی در منطقه هستند که این دست‌ها را قطع می‌کنند بنابراین امیدی به این دست‌ها نداشته باشند. 

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد: این نشست فضای روشنی برای فلسطین ایجاد کرده و در اختیار علاقه‌مندان آن قرار دهد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین