آفتابنیوز : آفتاب: با تدوین كتابهای ادبیات فارسی در مقاطع تحصیلی در مدارس كشور دیگر درس مستقلی به نام انشاء در مدارس وجود ندارد و دانشآموزان در کنار چهار درس املا، آییننگارش، زبانشناسی و دستورزبان به جای انشاء، تنها تمرینهایی برای خاطرهنویسی و توصیف انجام میدهند.
این اقدام از سوی وزارت آموزش و پرورش در حالی صورت گرفته است كه با تدوین كتابهای بخوانیم و بنویسیم در مقاطع تحصیلی عملا جایی برای زنگهای انشا در مدارس وجود ندارد.
كتاب فارسی در حالحاضر در دو جلد جداگانه با عنوانهای بخوانیم و بنویسیم تدوین شده است. این دو كتاب كاملاً با هم مرتبط و هماهنگ هستند. كتاب بخوانیم برای تقویت مهارتهای خواندن، گفتن و شنیدن و كتاب بنویسیم برای تقویت مهارت نوشتن است.
همچنین در این كتاب دانشآموزان به تمریناتی برخورد میكنند كه در زمینهی علوم، تعلیمات اجتماعی، دینی و ... است اما باز فصل و موضوعی در رابطه با انشاء وجود ندارد.
شكل تدوین این كتاب و تدریس معلم به شكلی شده است كه در درس آییننگارش تمرینهایی برای خاطرهنویسی و توصیف وجود دارد که به شکلی بسیارمحدود همان انشاءی سالهای گذشته است.
اما به خاطر کمبود وقت و مباحث زیادی که معلم ادبیات باید در کلاس به آن بپردازد عملا فرصت زیادی برای توجه به انشاء باقی نمیماند.