آفتابنیوز : آفتاب: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هشدار داد: نشود یک وقتی، بعد از چند سال معلوم شود که از 20سال قبل، دست بیگانگان یک مهرهای را در درون دستگاههای ما قرار داده است.
محمدتقی مصباح یزدی، چهارشنبه شب در ادامه سلسله نشستهای شرح خطبه فدکیه در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار داشت: اصرار حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه هم این بود که مردم از راه صحیح خداپرستی منحرف شدهاند.
عضو خبرگان رهبری گفت: متأسفانه بعضی از اندیشمندان معروف مسلمان، به تفکرات کثرتگرایی و پلورالیسم دینی گرایش پیدا کردهاند. حرف اینها این است که در روح همه ادیان، گرایش به معنویت وجود دارد و چیزی که مهم است همین معنویت است که بشر به آن نیاز دارد؛ چرا که انسانها با درک معنویت، و دلبستگی به آنها، از این قیدهای مادی رها میشوند.
وی خاطرنشان کرد: این تفکرات سابقهای به مدت چند قرن دارد و از زمان فراماسونریها تقویت شد که شعارش برابری و برادری بود، اما معنی اصلیاش این بود که ادیان با هم فرقی نمیکند و هیچکدام بر دیگری برتری و ارجحیت ندارد.
مصباح یزدی، یادآور شد: متأسفانه امروزه هم چنین نغمههایی، گاهی در مقامات رسمی هم به گوش میرسد و میگویند که باید بر ارزشهای مشترک دینی تکیه کرد و آنها را مطرح کرد. باید برابری، عشق به همه انسانها، عدالت و ... مطرح شود و دیگر سخنی از خداپرستی نشود، که این به شعار فراماسونریها خیلی نزدیک و با منطق پلورالیسم مذهبی خیلی سازگاری دارد.
وی با بیان این که باید احتیاط کنیم، گفت: نشود یک وقتی، بعد از چند سال معلوم شود که از 20سال قبل، دست بیگانگان یک مهرهای را در درون دستگاههای ما قرار داده است.
وی با بیان این سؤال که اصلا تعدد ادیان چه ضرری دارد؟ گفت: وجود ادیان یک امر انکارناپذیری است، که هم امروزه و هم در گذشته وجود داشته است و هیچکدام هم یکدیگر را تأیید نمیکنند و هرکدام دین خود را بهترین ادیان میدانند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با یادآوری این نکته که تعدد ادیان امری انکارناپذیر است، و طرح این سؤال که روش برخورد صحیح با اینها چگونه باید باشد؟، گفت: برخورد با هرکدام از این ادیان، تابع شرایط خاصی است.
وی خاطرنشان ساخت: در دنیا گرایشهای مختلفی است که متأسفانه در اثر ارتباطات فرهنگی به کشور ما هم سرایت کرده و حتی عدهای از نواندیشان ما نیز به بعضی از آنها تمایل پیدا کردهاند.
مصباح یزدی، ادامه داد: در میان بعضی از این گرایشات، بعضی معتقدند که دین اصولا یک مقوله سلیقهای، مانند هنرهای تجسمی، غذاها و ... است که هر انسانی هر چه را که دوست داشت آن را انتخاب کند؛ که بنابراین اعتقاد، اعتقاد به خدا و اعتقاد به دین یک چیز میلی است، که هر انسانی هر چه را دوست داشت، بگوید هست یا نیست.
وی با بیان این که تفکر فوق در بسیاری از نقاط از جمله در مغرب زمین گسترش یافته است، گفت: کسانی که این تفکر را دارند، اصلا برایشان معنی ندارد که دین حق و دین باطل کدام است، چرا که معتقدند که هر انسانی هر دینی را که دوست داشته باشد باید انتخاب کند؛ بر این اسای یک تفکر و یک مکتب خاصی به نام کثرتگرایی بهوجود آمده است که علاوه بر دین، شاخههای مختلفی هم در دین و هم در سیاست و دیگر معارف بشری ایجاد کرده است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: اگر یادتان باشد، چندین سال پیش، در کشور ما بودجهای توسط دولت، برای تأسیس احزاب گذاشته شد. در تمام دنیا، احزاب پول میگذاشتند، تا نماینده مجلسی از آنها بیرون بیاید، اما در کشور ما برعکس شد و دولت بودجه برای احزاب تعریف کرد و اسمش را هم تکثرگرایی و جامعه چندصدایی گذاشتند.
وی گفت: اصلا چند صدایی خوب است، اما آنها علاوهبر این که در سیاست این چندصدایی را دنبال میکردند، در دین هم همین برنامه را داشتند، و میگفتند در دین هم باید چند صدایی باشد، و هرکس بیاید و دین خودش را تبلیغ کند و توجیه هم میکنند که اگر چند صدایی باشد، زمینه انتخاب افراد تحقق مییابد، کما این که در مسایل سیاسی هم همینطور است، اما پشتپرده چیز دیگری بود.
مصباح یزدی، خاطرنشان ساخت: کل بودجهای که برای احزاب میدادند، با بودجهای که برای یک حزب داده میشد، برابری نمیکرد، چرا که این برنامهها، همه بهانهای بود تا بودجه آن حزب تأمین شود.
وی اضافه کرد: اسم این کثرتگرایی را در غرب پلورالیسم مذهبی گذاشتهاند که روی آن بحثهای بسیار زیادی صورت گرفته و بیش از هزاران مقاله و کتاب درباره آن نوشته شده است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: به هرحال از نظر اسلام، حق یکی است، اما متأسفانه گاهی در دنیای امروز با تمام پیشرفتها حتی شاهد بتپرستی بعضی از انسانها هستیم.
وی با طرح این سؤال که حال که بسیاری از انسانها، غیرمسلمانها هستند، و ما هم با آنها ارتباط داریم، باید ارتباطمان چگونه باشد؟، گفت: مسأله اعتقاد یک حرف است و مسأله عمل حرف دیگری است که لازم است، بین این دو فرق گذاشت.
مصباح یزدی، گفت: از نظر اعتقادی، اسلام به هیچوجه، تفکرات باطل را حتی به صورت مجازی و خیالی نمیپذیرد؛ برای مثال اعتقاد مسیحیت مبنیبر این که پدر و پسر خواندن خداوند قابل قبول نیست؛ در فکر و اعتقاد من مسلمان، آن چنان باید در فکر من بین تفکر توحیدی و تفکر شرک، یک حجاب آهنین باشد، که حتی در خیال من افکار شرکآمیز خطور نکند.
وی افزود: اما در هر حال در مقام برخورد با اینها باید نهایت اخلاق خوب و انسانی را با همه مردم داشته باشیم، الا کسانی که علنا بخواهند در مقابل اسلام بایستند.
استاد حوزه علمیه قم، گفت: ما در بحث رابطه با فرق اسلامی هم، همین عقیده را داریم، و معتقدیم همانگونه که "تولی" مهم است، "تبری" هم مهم است، اما اعتقاد یک چیز و عمل چیز دیگری است؛ اعتقاد ما به ما میگوید در مقام عمل و رابطه با فرق اسلامی، در صف اول نماز آنها شرکت کن و در میان آنها با رفتار محبتآمیز، آنها را به خود و مذهبت متمایل کن، اما در ذهن و اعتقاد خود، آن چنان محکم باش، که یک به هزار هم احتمال ایجاد تشکیک در عقایدت در تو پیدا نشود.
وی گفت: نباید عمل ما به گونهای باشد که به مخالف عقیده، مذهب و دین خویش فحش دهیم، بلکه باید بگوییم همه ما خدا را میپرستیم؛ با آنها گفتو گو کنیم، تا بطلان عقاید آنها و حق خود را ثابت کنیم.