کد خبر: ۱۰۷۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵

پروژه انتقال آب از دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج متوقف شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  پروژه انتقال آب از رودخانه فصلی دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل خودداری کردن اداره کل منابع طبیعی این استان از اجرایی شدن پروژه مذکور در کمتر از دو روز از کلنگ‌زنی آن متوقف شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه‌و بویراحمد، از عملکرد اداره امور آب استان در ارتباط با پروژه انتقال آب از دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج به شدت انتقاد کرد.

"مهندس سید محمدرضا جهان‌آرا" گفت: اقدام اداره کل امور آب کهگیلویه‌و بویراحمد در زمینه پروژه مذکور بدون هماهنگی بوده و شک نکنید اگر در این پروژه قرار باشد عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های استان تخریب و قطع شوند از آن جلوگیری می‌شود.

وی با اظهار بی‌اطلاعی خود و دیگر همکارانش در اداه کل منابع طبیعی کهگیلویه‌و‌بویراحمد برای صدور مجوز به اداره کل امور آب این استان در ارتباط با پروژه عنوان شده، یادآور شد: از طریق رسانه‌ها فهمیدیم که اداره امور آب می‌خواهد اقدام به اجرایی نمودن این پروژه کند و قبل از آن هیچ‌گونه هماهنگی با ما نشده بود.

معان حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه‌و بویراحمد افزود: نیروهای حفاظت اداره شهرستان بویراحمد اکنون از کارکردن یکدستگاه بیل مکانیکی که بدون مجوز اقدام به فعالیت در منطقه "امیرآباد دشتروم" کرده بود جلوگیری کردند.

جهان‌آرا با بیان اینکه این طرح در ارتباط با وضعیت زیست محیطی آن هیچ ارزیابی نشده، اظهار داشت: با حضور یکی از کارشناسان امور آب استان در اداره کل منابع طبیعی، مقرر شد کمیته فنی ویژه تشکیل تا پروژه انتقال آب از دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج مورد ارزیابی دوباره قرار گیرد.

وی گفت: در صورت تخریب جنگل و نبود توجیه اقتصادی از سوی اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد بدون شک این پروژه تعطیل می‌شود و امور آب باید طرحی جدید را برنامه‌ریزی کند.

این مسئول اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه‌و بویراحمد تاکید کرد که اداره امور آب استان هیچگونه استعلامی در زمینه پروژه انتقال آب از دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج از اداره منابع طبیعی دریافت نکرده است.

جهان آرا از مسئولان اداره امور آب این استان خواست هیچ‌گونه فعالیتی برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه از خود نشان دهند که هرگونه اقدام بدون هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی خلاف قانون و از آن جلوگیری می‌شود.

مدیر روابط عمومی و دبیر شورای معاونین اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم پیشتر از عملکرد اداره کل امور آب استان درباره پروژه انتقال آب از دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج انتقاد کرده بود.

"مهندس سعید نظری" گفته بود که اقدام اداره امور در صورت اجرایی شدن یک فاجعه است و باید از آن جلوگیری کرد.

وی افزود: اداره کل امور آب بدون هیچ‌گونه استعلام و هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه‌و بویراحمد اقدام به کلنگ‌زنی در محدوده دریاچه سد شاه قاسم کرده است.

نظری، از توقف و تعطیلی پروژه انتقال آب از دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

پروژه انتقال آب از رودخانه فصلی دشتروم به سد شاه قاسم یاسوج تحت نظارت اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد بطول 7 کیلومتر با هزینه‌ای معادل 18 میلیارد و 200 میلیون ریال در هفته دولت امسال کلنگ‌زنی شد که اکنون اعتراضاتی را بدلیل عبور خطوط لوله انتقال آب از جنگل‌ها بدنبال دارد.

پیش‌بینی‌های اولیه در صورت اجرایی شدن پروژه عنوان شده قلع و قمع درختان جنگلی در 25 هزار مترمربع است.

پیش از این، به‌دلیل عبور خطوط لوله‌های گاز در منطقه جنگلی دنا در این استان نیز متاسفانه بیش از 10 هزار اصله درخت جنگلی قلع‌و قمع شد که نگرانی‌های فراوانی را بدنبال داشت و این پروژه اکنون متوقف شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین