کد خبر: ۱۰۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۵
با بررسی سهم مصرف یارانه‌های انرژی

مرکز پژوهش‌ها: 3 دهک بالا حتی 30 درصد یارانه‌ها را نیز مصرف نمی‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرکز پژوهش‌های مجلس سهم مصرف یارانه‌های انرژی در بخش‌های مختلف را بررسی کرد و تاکید کرده است که 3 دهک بالا حتی 30 درصد یارانه‌ها را نیز مصرف نمی‌کنند. 

دفتر مطالعات انرژی مرکز پژوهش‌ها این موضوع را که 70 درصد یارانه‌ها توسط 3 دهک بالای درآمدی و 30 درصد بقیه توسط 7 دهک پایین مصرف می‌شود فاقد استدلال لازم دانسته و افزوده است: در سال‌های اخیر (یعنی از سال 1386 به بعد) با اعمال تعرفه‌های پلکانی برای برق و گاز و سهمیه‌بندی بنزین عملاً این سه حامل انرژی تا حدود زیادی (نه مطلق) به نفع طبقات پایین‌تر (اقتصادی) هدفمند شده است و با توجه به اینکه نفت سفید و نفت گاز و گاز مایع مصرف خانگی دارند و اغلب نیز در روستاها مصرف می‌شوند و تقریباً به سمت مناطق محروم از گاز طبیعی سوق یافته‌اند. به نظر می‌آید 3 دهک بالا حتی 30 درصد یارانه‌ها را نیز مصرف نمی‌کنند و دهک‌های میانی بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند. 

همچنین سهمیه‌بندی بنزین از تیرماه سال 1386 و کاهش سهمیه‌ها در سال‌های 1387 و 1388 و به خصوص سال 1389 و حذف سهمیه بنزین خودروهای شخصی وارداتی با ظرفیت موتور بیش از 1300 سی سی و خودروهای تولید داخل با ظرفیت موتور بیش از 2000 سی سی (که متعلق به دهک‌های بالای جامعه هستند)، ضمن کاهش مصرف بنزین نسبت به سال 1385 و فراهم کردن امکان کنترل رشد مصرف، عملاً سهم دهک‌های بالای جامعه را تا حد قابل توجهی در استفاده از یارانه بنزین کاهش داده است. 

از سوی دیگر باید توجه داشت که استفاده کنندگان از بنزین سهمیه‌ خودروهای شخصی اکثراً از نوع پیکان، رنوی پی کی، رنوی 5، رنوی سهند، پراید و خودروهای فرسوده و پرمصرف هستند که اغلب متعلق به طبقات متوسط و پایین است و بخشی نیز توسط صاحبان بیش از 6 میلیون موتورسیکلت استفاده می‌شود که اکثراً از طبقات محروم و متوسط پایین جامعه هستند ضمن اینکه حدود 53 درصد یارانه بنزین نیز توسط خودروهای عمومی مصرف می‌شود که در خدمت کل جامعه به خصوص مردمی که از خودروهای شخصی استفاده نمی‌کنند،است که با توجه به جهت‌گیری دولت برای گسترش حمل و نقل عمومی، نتیجه مثبتی است. بنابراین در مورد بنزین در این برهه از زمان اصلاً بحث استفاده 70 درصدی یارانه آن توسط دهک‌های بالای صدق نمی‌کند و به جرئت می‌توان گفت حتی سهم یارانه دهک 10 بسیار محدودتر از سایر دهک‌ها (به خصوص دهک‌های متوسط به پایین) است. 

در ضمن با اعمال سیاست سهمیه‌بندی، یارانه بنزین از 4/24 درصد کل یارانه‌های انرژی در سال 1385 به 4/18 درصد در سال 1387 کاهش یافته است و می‌توان انتظار داشت در سال 1388 و به خصوص سال 1389 با کاهش سهمیه‌ها تنزل چشمگیری را نسبت به سال 1387 پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین