کد خبر: ۱۰۷۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵

انصاری: دولت در میانه کار، اجرای طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را متوقف می‌كند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: «اگر پیش‌بینی‌های لازم از همه جنبه‌ها صورت نگیرد، دولت در میانه کار اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را متوقف خواهد ساخت.»

جمشید انصاری در گفت‌و گو با فرارو در پاسخ به این سوال که آیا پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌ها هدفمندی اتفاق خواهد افتاد یا نه گفت: «آن‌چه که مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده، نظر اخیر و جدید این مرکز است. قبلا نیز مرکز پژوهش‌ها به میزانی همراه این نظریه بود که استفاده‌کنندگان از انرژی به ویژه بنزین، بیشتر دهک‌های بالا هستند.»

وی سپس ادامه داد: «من در همان زمان در جلسات کمیسیون ویژه تحول اقتصادی به صورت جدی این سوال را داشتم که مبنای این نظر کجاست و چه مطالعه‌ای آن را اثبات می‌کند؟ آیا بر اساس این قیاس این حرف را می‌گویید که خانواده‌ای در شمال شهر تهران ساکن است و 3 ماشین دارد، یا مطالعه‌ای برای این ادعا وجود دارد؟ آن موقع این ادعا مطرح می‌شد و آن را قبول نداشتیم.»

عضو شورای عالی بنیاد باران با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها گفت: «چیزی که مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده و قطعاً برمبنای مطالعه‌ای صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر مصرف بنزین کشور توسط وسائل نقلیه عمومی مثل تاکسی و وانت‌بار و خودروهایی با قیمت متوسط پایین نظیر پراید، پیکان، پژو جی‌ال‌ایکس، پی‌کی و امثالهم انجام می‌گیرد که این‌ها در اختیار طبقات بالا نیستند و قطعاً افزایش مصرف بنزین آثار مستقیمش بر طبقه متوسط و پایین است.»

وی با یادآوری تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر طبقات مختلف افزود: «به نظر می‌رسد که طبقات بالا هم‌اکنون نیز بنزین را بدون یارانه مصرف می‌کنند؛ اما من فکر نمی‌کنم این در مبنای اولیه طرح هدفمندسازی تغییری ایجاد کند. چون طرح هدفمندسازی بر این مبنا ارائه نشده بود که استفاده‌‌کنندگان یارانه طبقات بالا هستند، این ادعا فقط در مورد بنزین بود.»

وی سپس ادامه داد: «هدفمندسازی، دیگر حامل‌های انرژی از قبیل گازوئیل و تعدیل قیمت گاز و برق را شامل می‌شود که ربط چندانی به تصوری که از مصرف بنزین وجود داشت، ندارد. اگر بناست که این طرح اجرا نشود، باید دلایل دیگری بر عدم اجرای آن وجود داشته باشد.»

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا عوامل غیراقتصادی بر اجرا نشدن این طرح موثر خواهند بود، گفت: «اساساً قانون هدفمندسازی یارانه‌ها صرفاً دارای وجه اقتصادی نیست و وجوه سیاسی و اجتماعی قدرت‌مندی بر اجرای آن مترتب است. احتمال پیامدهای قابل توجهی در این حوزه‌ها می‌رود. من قبلا هم در پیش‌بینی‌های خودم این مسئله را گوشزد کردم که با توجه به پیامدهای سیاسی و اجتماعی که برای اجرای چنین طرحی متصور است، اگر پیش‌بینی‌های لازم از همه جنبه‌ها صورت نگیرد، دولت در میانه کار اجرای طرح را متوقف خواهد ساخت.»

وی با تاکید بر این نکته که این مسئله هم‌چنان وجود دارد، اظهار داشت: «اگر پیش‌بینی‌های کافی صورت نگیرد، فشارهای اجتماعی و سیاسی که از این رهگذر به وجود می‌آید، دولت را به این سمت خواهد برد که از اجرای طرح ولو در نیمه کار منصرف شود. یعنی دولت طرح را آغاز کند و باز به شرایط سابق بازگردد.»

عضو فراکسیون اقلیت در پاسخ به این سوال که احتمال ممانعت نمایندگان از اجرای این طرح چه قدر است، گفت: «من بعید می‌دانم که چنین امری اتفاق بیافتد و این گزارش مرکز پژوهش‌ها مبنای تصمیم جدیدی باشد. آن‌چیزی که مبنای تصمیم جدیدی می‌تواند باشد، پیامدهای کلی ناشی از اجراست که در آن فعلاً تغییری ایجاد نشده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین