کد خبر: ۱۰۷۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۸
در نشست فعالان سیاسی و اجتماعی استان قم

لاریجانی: تحریم‌ها بی‌تاثیر نیست؛ ظرفیت‌های ایران در منطقه، در تیررس غرب قرار گرفته است

باید از مسایلی که اختلافات را دامن می‌زنند امتناع نمود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس شورای اسلامی ایجاد فشار در مسیر اقتصادی، ایجاد سایش در حوزه‌های نفوذ ایران، از بین بردن تعلق خاطر مردم به فکر ایمانی و ایجاد تفرقه در میان علاقمندان امام و رهبری را از جمله تهدیدات کشور در شرایط فعلی عنوان کرد.

دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که شب گذشته در نشست فعالان سیاسی و اجتماعی استان قم سخن می‌گفت، با تاکید بر ارایه ارزیابی از وضعیت کشور و دنبال کردن مسیر متناسب در این زمینه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، مسایل سیاست داخلی و فشارهای بیرونی باید بتوانیم یک دوره‌ی مقاومت ملی را در کشور تبیین کنیم و برایجاد آن پافشاری نماییم.

به گفته وی، هم اکنون غرب به دنبال شرایطی است که بتواند فشار بر ایران در ابعاد داخلی و ایجاد سایش در ابعاد نفوذ ایران در منطقه را مورد تهدید قرار دهد که به همین دلیل ظرفیت‌های ایران در منطقه در تیررس آنها قرار گرفته است.

لاریجانی ایجاد فشار در مسأله اقتصادی را عاملی توصیف کرد که غرب به دنبال آن است و فکر می‌کند که از این طریق می‌تواند موجب تضعیف و چند دستگی در میان نیروهای داخلی شود.

وی افزود: در بخش سوم نیز آنها به دنبال این هستند که بتوانند شرایطی را ایجاد کنند که مبانی تعلق خاطر مردم به فکر ایمانی را تضعیف نمایند و تلقی آنها این است که این مقوله می‌تواند در یک فاصله زمانی به پایه‌های انقلاب ضربه بزند.

لاریجانی در همین زمینه اظهارات برژینسکی یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی را مورد اشاره قرار داد که می‌گوید نباید به دنبال اتفاقی سریع و تند علیه ایران بود و بلکه باید بر روی پایه‌های فکری کار کرد.

وی ادامه داد: موسسات آنها در این زمینه تلقی‌های خود را ارایه می‌کنند تا بتوانند زمینه‌های انقلاب را سست کنند.

رییس قوه مقننه عنصر مهم‌تر در این مقوله را ایجاد تفرقه در میان علاقمندان راه امام و رهبری و کسانی که دغدغه انقلاب دارند توصیف کرد و با اشاره به این‌که با مبنا قرار دادن تمامی این مسایل، باید یک دوره مقاومت ملی را طراحی نماییم تا این مسایل را سامان دهد، یادآور شد: باید واقع‌بین بود و از طرح بسیاری از مسایلی که زمینه و یا زمان طرح آن فراهم نیست، خودداری کرد، ضمن این‌که باید به مقوم‌های اقتصادی کشور نیز توجه کنیم.

رییس مجلس سنگین‌ترین موضوع در این زمینه را بخش اقتصادی دانست و با بیان این که باید در داخل پایه‌ اقتصادمان را قوی کنیم، گفت: سخت‌گیری‌های آنها در بحث قطعنامه‌ها بی‌تاثیر نیست اما می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در طول 30 سال گذشته کارهای بزرگ در زمان محدودیت‌ها و تحریم‌ها انجام گرفته اما باید مدیریت سیاسی کشور چنان خردمندی داشته باشد که آن بتواند پرش‌ها را مستمرتر ادامه دهد.

لاریجانی این دوره را نیز به عنوان یک دوره پرش جدید در ساختمان اقتصادی کشور عنوان کرد که روان‌سازی اقتصادی و ایجاد زمینه برای اقتصاد مردمی از جمله مقولاتی است که باید مدنظر قرار گیرد و مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید داشتند.

وی در همین زمینه به ایجاد مدل ایرانی اسلامی توسعه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اشاره کرد و گفت: نمی‌توان توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور را با مدل‌های دیگر به جلو ببریم، که البته این مسأله در برنامه پنجم به صورت یک ماده آمده است؛ اما اگر بنا بود دولت بر روی آن کار کند باید در چند مورد مطرح می‌شد.

لاریجانی هم چنین توجه به بحث واردات در مقوله اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و با یادآوری این نکته که بسیاری از کشورها به کالاهای خود سوبسید می‌دهند تا بتوانند آن‌را به کشورهای دیگر صادر و درعرصه‌ی اقتصاد جهانی حرکت کنند، گفت: باز کردن فضای اقتصادی کشور به امید این‌که در آینده بتوانیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم عاقلانه نیست. ضمن این‌که در بحث صادرات نیز باید توجه کنیم تا پرشی در این مقوله صورت گیرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه رصد شرایط بیرونی کشور را نیز مورد تاکید قرار داد و با بیان این که امروز غرب به دنبال ساز‌و کاری برای فشار به ایران و در نتیجه فشار به نیروهای مقاومت و طراحی یک فضای سست برای فلسطین‌یان با مذاکرات تصنعی است، اضافه کرد: آنها در عراق شیپور می‌نوازند که در واقع شیپور شکست است، و چون آمریکایی‌ها در عراق شکست خورده و عاجز شده‌اند و با سیاست‌های خشن و غیرخردمندانه کار کرده‌اند مجبور به خروج از این کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکا‌یی‌ها در آینده می‌خواهند در 6 پایگاه نظامی تثبیت شده خود در عراق حضور یابند که بیشترین ساخت‌و سازها را نیز در این پایگاه‌ها دارند، و ایده‌شان چیزی همانند ژاپن برای تسلط به منطقه است که اشتباه می‌کنند و نمی‌توانند طولانی‌ مدت در عراق حضور یابند.

به گفته لاریجانی، در بحث افغانستان نیز آنها دچار مشکلاتی هستند، و با ایجاد درگیری میان مسلمانان، ظرفیت‌های‌شان را دچار پریشانی می‌کنند.

رییس مجلس در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی‌بر عدم همراهی ایران با سیاست‌های آمریکا نیز با تاکید عدم همراهی جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه، تصریح کرد: ما این مسأله را پنهان نمی‌کنیم. شما (آمریکایی‌ها) در افغانستان به مردم ستم می‌کنید. در عراق نیز رفتار درستی نداشتید و در مورد فلسطین نیز رفتارهای غلطی را برای سرپوش گذاشتن به رفتار اسرائیل در پیش گرفته‌اید که نقش آب نبات برای مردم فلسطین دارد. بدیهی است که ما نمی‌توانیم در چنین پروسه‌های دروغین و نادرستی مشارکت کنیم.

لاریجانی در مقوله تروریست نیز با اشاره به این‌که ما کشوری هستیم که به خاطر تروریست ضربه خورده‌ایم و باید ریشه‌های آن را از بین برد،‌ گفت: ما هم در بحث مقابله با تروریست با شما هم نظریم اما باید تمام تروریست‌ها مدنظر باشد نه تروریست‌هایی که شما (آمریکایی‌ها) حمایت می‌کنید و با آنها نیز در عراق جلسه گذاشتید.

رییس مجلس در ادامه با بیان این‌که بذری که امام (ره) پاشیدند و فکر جدیدی که ایجاد کردند، جوانه‌هایش در حال رویش است اما آنها درک نمی‌کنند، افزود: اگر بخواهیم مولفه مقاومت ملی را تعریف کنیم باید بر روی استقامت و بر روی رفتارهای قلدرمابانه آمریکا تاکید کنند. رهبر معظم انقلاب با صراحت گفتند که بحث مذاکره در شرایط فعلی به مصلحت نیست و نباید در این خصوص در جایی در اراده سیاسی کشور سستی دیده شود.

وی در همین زمینه بر تقویت ایمان تاکید کرد و با اشاره به این‌که فکر دینی درمیان مردم قوی است، لذا باید مسیر درست را بر این مبنا تعریف کرد، ادامه داد: قدرت ایمان در صلابت فکر دینی‌اش نهفته است و صلابت آن نیز در چنگ زدن به حوزه علمیه و روحانیت است. حرف‌هایی که به عنوان بدیل مطرح شد سایش‌هایی ایجاد کرد و نتوانست به فکر دینی پوشش دهد.

لاریجانی در پایان اظهار امیدواری کرد که در این چارچوب نیروهای فعال سیاسی بتوانند همبستگی به خدا را بیشتر کنند و کار بزرگ مقاومت ملی را تعریف کرده و از مسایلی که اختلافات را دامن می‌زنند امتناع نمود. ضمن این‌که دراین مقوله باید تبعیت از ولایت فقیه، گذشت و اصل و فرع کردن مسایل را مدنظر قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین