کد خبر: ۱۰۷۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴
سبد هزینه اقشار مرفه و فقیر مشخص شد

31 درصد درآمدهای خانوار، هزینه مسکن می‌شود

مسکن همچنان رکورد می‌زند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ وزارت صنایع و معادن با بررسی محصولات سبد خانوار مرتبط با صنایع، اعلام کرد اقشار کم درآمد و پردرآمد جامعه به ترتیب 46.5 و 25.8 درصد درآمدشان را برای تامین مسکن هزینه می‌کنند. 

در این گزارش آمده است: مسکن (مصالح ساختمانی) به طور متوسط 31 درصد درآمدهای خانوار را از آن خود می‌کند که این سهم در سبد هزینه‌ای خانوارهای آسیب‌پذیر، 46.5 درصد است. 

براساس این گزارش، به‌طور متوسط هر خانوار ایرانی 59 درصد از منابع درآمدی خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر می‌گیرد که 31 درصد آن برای داشتن سرپناه پرداخت می‌شود و 22.7 درصد برای تامین خوراک و 5.3 درصد به خرید پوشاک اختصاص می‌یابد. 

گزارش وزارت صنایع و معادن نشان می دهد دهک اول به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه 46.5 درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص می دهد، ضمن اینکه 35.7 درصد هزینه های این دهک برای تامین مواد خوراکی از قبیل نان، لبنیات، روغن و شکر و 3.3 درصد برای پوشاک اختصاص دارد.
مسکن در سبد هزینه ای دهک دهم به عنوان قشر مرفه جامعه با 25.8 درصد باز هم بیشترین سهم را دارد. این قشر از جامعه 48.7 درصد درآمد خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر می گیرند که از این میزان، 16.4 درصد را برای خرید مواد خوارکی می‌پردازند و 5.6 درصد را به خرید پوشاک اختصاص می دهند. 

در این گزارش ترکیب خوراکی خانوارهای به غلات، گوشت دام، سایرگوشت‌ها و تخم پرندگان، میوه‌ها، سبزی و حبوبات، فرآوری‌های شیر، انواع نان، آردو رشته و فرآورده‌های آن، بیسکویت و کیک، ماهی و میگو و فرآورده‌های آن، شیر، خشک‌بار، مرباها و شرینی‌ها، قند و شکر، ادویه و چاشنی‌ها، نوشابه، چای و قهوه وکاکائو و دخانیات تقسیم می‌شود. 

به ترتیب سهم کالاهایی مانند غلات و گوشت و شیر و ماهی که از دهک اول تا دهم در حال افزایش است، در مقابل سهم خوارکی‌های غیر ضروری از جمله دخانیات در سبد هزینه‌ای خانورادهای اول تا دهم کاهش می‌یابد. 

سبد خانوار در این بررسی وزارت صنایع شامل انتقالات، آموزش و تحصیل، خدمات فرهنگی و تفریحات، ارتباطات، خدمان حمل و نقل، خرید وسایل نقلیه، بهداشت و درمان، مبلمان و لوازم خانگی ، روشنایی و سوخت، آب و سایر خدمات واحدهای مسکونی، پوشاک و کفش، بیمه و کالاها و خدمات متفرقه و خوراکی و مسکن است. 

مسکن در این رده‌بندی نیز بیشترین سهم را دارد و خرید وسایل نقلیه در دهک‌های اول تا چهارم سهمی ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین