کد خبر: ۱۰۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۹
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای:

ایران 22 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده تولید کرده است

سلطانیه: نحوه گزارش‌ دادن آمانو به جایگاه آژانس لطمه وارد می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یوکیا آمانو در گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران از تولید 22 کیلوگرم اورانیوم غنی شده طی چند ماه گذشته خبر داد. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: برآورد می‌شود که تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران بین تاریخ نهم فوریه تا 20 آگوست 2010 حدود 22 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد تولید کرده است.

وی در این گزارش که در اختیار اعضای آژانس قرار گرفت هدف از این میزان غنی‌سازی اورانیوم را تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران دانست.
 
بر این اساس، ایران که پیش از این موفق به غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز تا میزان 5 درصد شده بود از ماه فوریه کار غنی‌سازی تا میزان 20 درصد را آغاز کرده است.

به گزارش مهر به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، آمانو در بخش دیگری از گزارش خود به نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرده و در ادامه آورده است: کار نظارت آژانس به دلیل جلوگیری ایران از ورود برخی کارشناسان ما به تاسیسات هسته‌ای‌اش با اختلال روبه‌رو شده است. 

گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که در اختیار 35 عضو شورای حکام و نیز شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است شامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران از زمان آخرین گزارش آژانس در این مورد در ماه می سال 2010 است. 

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ساعتی پیش در 11 صفحه در اختیار اعضای شورای حکام این آژانس قرار گرفت.

در این گزارش از ایران خواسته شده به همکاری با آژانس در انجام موضوعات خواسته شده در قطع‌نامه‌های GOV/2006/14 و GOV/2009/82 شورای حکام ادامه دهد.
 
همچنین ایران به انجام موارد مطرح در پاراگراف دوم قطعنامه 1737 شورای امنیت که شامل توقف هرگونه فعالیت غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین است، ملزم شده است.

در بخش دیگری از این گزارش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تاسیسات نطنز، جزئیات فعالیت‌ها و میزان سوخت تولید شده در این تاسیسات که نشانگر نظارت کامل آژانس بر این فعالیت‌ها است اشاره شده است. 

بخش بعدی این گزارش به فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای فردو قم مربوط می‌شود. بر این اساس ایران در 14 سپتامبر سال 2009 میلادی وجود چنین تاسیساتی را که با هدف تامین سوخت هسته‌ای ایجاد شده به اطلاع آژانس رسانده است.

گزارش مدیرکل آژانس حاکی است که این نهاد ظرف سال جاری میلادی بارها از ایران تقاضای همکاری و اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را کرده که این درخواست‌ها با پاسخ مثبت ایران همراه بوده است.
 
موضوع غنی‌سازی اورانیوم به‌عنوان یکی از موارد مورد نگرانی آژانس در این گزارش مطرح شده و در عین حال تاکید شده است که ایران همواره در مورد ادامه همکاری و اعتماد‌سازی مطابق با مقررات آژانس و راستی‌آزمایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود اطمینان داده است.

در ادامه گزارش مدیرکل آژانس با اشاره به برنامه ایران برای ساخت تاسیسات جدید غنی‌سازی آورده است: ایران از انتخاب مکان‌هایی برای ایجاد تاسیسات جدید غنی‌سازی خبر داده و اعلام کرده که ساخت یکی از این سایت‌ها حوالی ماه مارس سال آینده میلادی آغاز خواهد شد با این حال اطلاعات لازم برای بررسی این مطلب و دسترسی آژانس را به این تاسیسات طبق موافقت‌نامه پادمان فراهم نکرده است.

مدیرکل آژانس در پایان از ایران خواسته است که به تعهدات خود در قبال آژانس و اجرای بندهای پروتکل الحاقی پایبند باشد.
 
وی در پایان از ادامه نظارت و ارائه گزارش‌های بیشتر آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داده است.

وی در این گزارش همچنین سوریه را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای متهم کرده است.

در پی بی‌توجهی کشورهای غربی به همکاری ایران با آژانس و صدور قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت، ایران از سرعت بخشیدن به برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود به منظور تامین سوخت هسته‌ای نیروگاه تحقیقاتی تهران خبر داد. 

بعد از انتشار گزارش آمانو، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش مدیرکل آژانس نسبت به گزارش‌های مدیرکل قبل، متوازن نیست و اشکالات مبنی‌بر پرداختن به جزییات فنی و برجسته کردن و نقل قول از متن قطعنامه‌های شورای امنیت در آن دیده می‌شود.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به انتشار گزارش جدید یوکیو آمانو درباره‌ی ایران که امروز دوشنبه به وقت وین به‌طور غیررسمی در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، گفت: این گزارش پس از 7 سال تاکید می‌کند که هیچ انحرافی از مواد هسته‌‌ای و انحراف فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران به اهداف نظامی مشاهده نشده است و آژانس کماکان قادر است به فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود ادامه دهد.

وی گفت: گزارش آمانو نسبت به گزارش‌های مدیرکل قبلی متوازن نیست و اشکالاتی مبنی‌بر پرداختن به جزییات فنی و برجسته و نقل قول کردن متن قطعنامه‌های شورای امنیت را در بر دارد.

سلطانیه تاکید کرد: این اقدام و رفتار مدیرکل در انتشار گزارش به جایگاه فنی و تخصصی آژانس لطمه وارد می‌کند؛ زیرا آژانس یک نهاد زیرمجموعه‌ای شورای امنیت و سازمان ملل نیست. آژانس نهادی بین‌المللی، تخصصی و مستقل است که بنده در جلسه‌ی شورای حکام به‌طور مفصل به اشکالات این گزارش خواهم پرداخت.

نماینده‌ی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: نکته‌ی دیگری که در مقایسه با گزارش‌های البرادعی در گزارش آمانو وجود ندارد، اشاره نکردن به توافق ایران و آژانس مبنی‌بر مدالیته حل‌و فصل 6 موضوع تخصصی مورد بررسی است. هم‌چنین اسناد مربوط به مطالعات ادعایی و اصطلاحا لپ‌تاب آمریکایی که مدیرکل قبلی آژانس به صراحت گفته بود این اسناد اصالت ندارد، مورد توجه و اشاره قرار نگرفته است.

سلطانیه تاکید کرد: درباره‌ی اشکالات فنی و محتوایی گزارش، در جلسه‌ی شورای حکام توضیح خواهم داد و البته توضیحات‌مان را به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

وی با اشاره به بخش دیگری از گزارش مدیرکل آژانس تصریح کرد: در عین حال گزارش پیام مهم دیگری دارد مبنی‌بر این‌که سازمانی تخصصی و بین‌المللی مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیر تکنولوژی هسته‌‌آی ایران آن هم در بالاترین سطح استانداردها صحه گذاشته است و به صراحت آمانو گزارش کرده است تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران به‌خصوص غنی‌سازی، تحت نظارت آژانس انجام می‌شود. این مسأله نشانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسوول به تعهدات خود عمل کرده است.

نماینده‌ی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ایران خواسته‌های آژانس که فراتر از تعهدات کشورها بر اساس معاهده‌ی ان.‌پی.‌تی است و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران خواسته شده است را غیرقابل اجرا می‌داند؛ زیرا همان‌گونه که بارها با ارایه‌ی اسناد و مدارک اعلام کرده‌ایم، قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۶
0
0
جالا چند سال وقت لازم است تا این اورانیوم تبدیل به میله یا صفحه سوخت قابل استفاده برای رئاکتور گردد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین