کد خبر: ۱۰۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۰

تونی بلر: حمله به ایران باید همچنان مطرح باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس در حالی خواهان ادامه تهدید نظامی ایران است که هنوز با اتهام‌های زیادی برای حمله بی‌دلیل به عراق روبه‌رو است. 

به گزارش پرس‌تی، وی بلر در گفت‌وگو با برنامه "این هفته" شبکه ای‌بی‌سی نیوز بدون ارایه دلیل برای اتهام‌های خود علیه ایران گفت: "هر چند ایران در صورت دست‌یابی به سلاح هسته‌ای ممکن است هرگز از آن استفاده نکند اما اگر من همچنان در مسند قدرت بودم، "خطر" آزاد گذاشتن ایران تا رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌پذیرفتم."

وی با تاکید بر این که طرح حمله به ایران همچنان باید به عنوان یکی از گزینه‌ها برای برخورد با این کشور مطرح باشد، خواستار سخت‌گیری بیشتر علیه ایران شد تا از دست‌یابی این کشور به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری شود.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه اخیر خود در اظهارتی دوگانه گفت که نمی‌خواهد شاهد رویارویی نظامی با ایران باشد اما تاکید کرد که اقدام نظامی پیشگیرانه علیه تهران ممکن است غیرقابل اجتناب باشد.

بلر که در دوران نخست‌وزیری خود در انگلیس این کشور را در لشگرکشی‌های امریکا به عراق و افغانستان همراه کرد، اکنون پس از دور شدن از اریکه قدرت، سیاست جنگ عراق و کشته ‌شدن نظامیان را به "کابوسی خونین، ویران‌گر و آشفته" تعبیر می‌کند و به ناکامی خود در پیش‌بینی پیامدهای این جنگ‌ها اذعان می‌کند.

یا این حال بلر با وجود اعتراف به این ناکامی همچنان از عذرخواهی درباره مشارکت در جنگ امریکا علیه عراق خودداری می‌کند.

وی با وجودی که جنگ عراق را "تراژدی مرگ" می‌خواند، از تصمیم خود در مشارکت در آن ابراز تاسف نکرده و می‌گوید: "نمی‌توانم از تصمیم مشارکت در جنگ ابراز تاسف کنم. می‌توانم بگویم هرگز کابوس آشفته، خونین و مرگ‌باری را که پیش‌آمد، تصور نمی‌کردم."

این در حالی است که معترضان اظهارات بلر را عوام فریبی و تلاش برای فرافکنی مسئولیت حمله بدون دلیل موجه به عراق می‌دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین