کد خبر: ۱۰۷۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲

فرهنگستان هنر ایران در برابر فرافکنان از خود سلب مسئولیت كرده است‌

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسن نقاشی، ضمن گلایه از فرهنگستان‌هنر به دلیل عدم حمایت از وی در موضوع انتشار فیلمی درباره استاد آواز ایران، اعلام كرد: طبق روال معمول در سایت‌ام، گزارشی از رویدادهای حرفه‌ای و بخشی از فیلم‌هایم را منتشر كرده و می‌كنم.

انتشار جوابیه‌ای ازسوی فرهنگستان هنر درباره انتشار بدون مجوز فیلمی از كارگاه‌های آموزشی محمدرضا شجریان، حسن نقاشی كه مسئولیت ضبط و ثبت این تصاویر را برعهده داشته است، در نامه‌ای ضمن گلایه از فرهنگستان هنر به دلیل عدم حمایت از وی، یادآور شد كه این فیلم ارتباطی با مستندی كه قرار بوده درباره استاد آواز ایران ساخته شود، ندارد و وی تنها دقایقی از فیلم ضبط شده را در سایت خود منتشر كرده است كه بعدها مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است.

در نامه حسن نقاشی(مستندساز) آمده است:

درپی اظهارات و اتهامات وارده ازسوی مدیریت اجرایی کارگاه آموزش آواز استاد شجریان، مبنی بر کوتاهی و قصور اینجانب(حسن نقاشی) درمورد انتشار فیلمی یک دقیقه‌ای از این کارگاه، ضمن تکذیب موارد فوق، مطالبی را جهت آگاهی مخاطبان عرض می‌نمایم.

نخست آنکه، طبق قرارداد منعقد شده میان اینجانب و فرهنگستان هنر ایران صرفا وظیفه ثبت و ضبط کارگاهی آموزشی در مجموعه آسمان به بنده محول شد و بنده هیچ تمایلی به تهیه فیلمی مستند درباره زندگی استاد آواز ایران نداشتم، چنانچه در مصاحبه‌های متعدد بارها این مطلب را یادآور شده‌ام.

دیگر، باوجود آنکه در قرارداد مذکور تعهدی بر عدم انتشار تصاویر نداشتم، شرط امانتداری را بجا آورده و تحت هیچ عنوانی از تصاویر ضبط شده استفاده ننمودم و تمامی نوارهای کارگاه در پایان جلسات دراختیار آن مرکز قرار می‌گرفت.

بنده طبق روال معمول در سایت شخصی خود، گزارشی از رویدادهای حرفه‌ای و بخشی از فیلم‌هایم را برای آگاهی دوستان و همکاران و مخاطبان قرار می‌دهم.

چنانچه حق هر سازنده‌ای‌ست، چند ثانیه از تصاویر کارگاه را با هماهنگی آن مرکز روی سایت قرار دادم. از آنجا که ممکن است هرکس و با هرنیت؛ به سایت من سرزده و فیلم مذکور را ذخیره و منتشر نموده باشد، بنده هیچ مسئولیتی را درخصوص کسانی که برای استفاده یا سوء‌استفاده تصاویر را نشر داده‌اند، نمی‌پذیرم.

در آخر، بنابر اظهارات مدیریت اجرایی کارگاه که فرموده‌اند قصد بنده صرفا شهرت‌طلبی بوده است، باید عرض کنم که ساخت آثار مستندی درباره فرهنگ و تاریخ و تمدن پرافتخار سرزمین عزیزم ایران و حضور در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی و کسب بیش از چهل جایزه ارزنده آنقدر باشکوه و عظیم است که بنده نیازی به شهرت‌طلبی با نام و نشان دیگران نمی‌بینم و معتقدم فرهنگستان هنر بود که از حسن شهرت این حقیر سود جست و خطای اینجانب آن بود که در مقام یک مستندساز وقت گرانبهای خود که صرف ساختن آثار فاخری از ارزشهای ایران زمین می‌شود را دراختیار برنامه‌های پیش‌پا افتاده و هفتگی فرهنگستان هنر گذاشتم.

تا امروز پس از گذشت 3 سال گاه و بیگاه و به بهانه‌های واهی مورد هجوم قرار گیرم. آری خطا از من بود.

و در شگفتم از سکوت مسئولین فرهنگستان هنر ایران دربرابر کسانی که با فرافکنی و اتهام زنی بر دیگران از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

چگونه است که وقتی با فیلم مستند درخت پارسیک(به تهیه‌کنندگی فرهنگستان هنر) جوایز متعدد داخلی و خارجی کسب نمودم حتی یک مقام یا مسئول در هیچ خبرگزاری با انتشار پیامی محبت‌آمیز مرا تشویق و ترغیب نکرد اما اینک با ادعایی واهی مورد کم لطفی و توهین و تحقیر قرار می‌گیرم؟

به راستی که از طلا بودن پشیمان گشته‌ام ...
ارادتمند
حسن نقاشی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین