کد خبر: ۱۰۷۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۹
تحلیل واشنگتن پست از گزارش اومانو:

ایران با ذخایر کنونی اورانیوم خود می‌تواند 3 بمب اتمی بسازد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیوید آلبرایت، یکی از بازرسان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عراق و رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، با بیان این مطلب که مسأله بدیهی این است که ایران هر روز کمتر از گذشته به همکاری با آژانس تمایل نشان می‌دهد، می‌گوید: تهران مدت ها برنامه هسته ای خود را مخفی نگه داشت و از سال گذشته نیز شرایط را برای IAEA دشوارتر ساخته است.

با توجه به فعالیت‌های کنونی ایران، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز به تازگی مدعی شده‌اند که تهران در عرض یک سال به توانایی ساخت بمب هسته‌ای دست خواهد یافت. 

گزارش اومانو می‌گوید که ایران به‌رغم رویارویی با قطعنامه سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌های بین‌المللی، همچنان در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود است و این مسأله بر نگرانی‌ها از امکان نداشتن بازرسی بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور - که ممکن است با اهداف ساخت بمب اتمی دنبال شود - دامن می‌زند. 

پس از آن، دوشنبه شب گذشته، «يوكيو اومانو»، مدير كل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گزارش جديد خود درباره برنامه هسته‌ای ايران را منتشر كرد. 

روزنامه واشنگتن پست، نوشت: اومانو در این گزارش با ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته یا فاش نشده ایران، برآورد کرده است که ایران تاکنون توانسته است ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین خود را به 8.2 تن برساند و هم اکنون نیز در حرکت به‌سوی دستیابی به اورانیوم با درجه خلوص ساخت سلاح هسته‌ای است.

گفته می‌شود، این میزان ذخایر می‌تواند برای ساخت 3 بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود می‌افزاید: ایران در سال جاری توانسته است نزدیک به 50 پوند اورانیوم با درجه خلوص 20 درصد تولید کند. این در حالی است که پیش از این، فعالیت‌های جمهوری اسلامی در راستای غنی‌سازی از میزان خلوص 5 درصد نیز تجاوز نکرده بود.

این روزنامه آمریکایی می‌‌نویسد: ایران در مقطع کنونی با عدم پذیرش بازرسان IAEA موضعی دشمنانه‌تر به خود گرفته است.

دیوید آلبرایت، یکی از بازرسان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عراق و رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، با بیان این مطلب که مسأله بدیهی این است که ایران هر روز کمتر از پیش به همکاری با آژانس تمایل نشان می‌دهد، می‌گوید: تهران مدت‌ها برنامه هسته‌ای خود را مخفی نگه داشت و از سال گذشته نیز شرایط را برای IAEA دشوارتر ساخته است.

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: ایران ماه گذشته آژانس را از وجود ذخایر هسته‌ای خود آگاه ساخت و اعلام کرد که شكستن مهر و موم‌ها در تأسيسات غنی‌سازی سوخت اتفاقی بوده است.

«IAEA» در این گزارش آورده است که با استناد بر تصاویر ماهواره‌ای و بدون دسترسی به تأسيسات توليد آب سنگين، قادر به تأييد اظهارات ايران مبنی‌بر به تعليق درنياوردن فعاليت بر روی پروژه‌های مرتبط با آب سنگين نخواهد بود و در نتيجه، نمی‌تواند گزارش كاملی را در اين زمينه ارایه دهد. مضاف بر این که اطلاعات لازم پیرامون برنامه ساخت تأسیسات جدید غنی‌سازی به آژانس ارایه نشده است.

ایران نیز در آخرین پاسخ خود اعلام کرده است که همه اطلاعات لازم را در اختیار آژانس خواهد گذارد. این در حالی است که پیشتر از عدم تعهد به فاش کردن وجود چنین تأسیساتی تا پیش از به پایان رسیدن مراحل ساخت آن‌ها خبر داده بود.

واشنگتن پست، در پایان این یادداشت می‌نویسد: مقامات آمریکایی بر این باورند که ایران در نظر دارد تا جای ممکن، تحت نظارت سازمان ملل و با هدف ساخت بمب اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد. حال آن که ایران می‌گوید برنامه غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای 20 درصد را با هدف ساخت میله‌های سوختی برای رآکتور تحقیقاتی دنبال می‌کند.

در مقابل، مقامات آمریکایی توضیحات ایران را غیرممکن می‌خوانند و ادعا می‌کنند تهران از توانایی لازم برای بهره‌گیری مفید از میله‌های سوختی در عرصه پزشکی را ندارد.

با توجه به فعالیت‌های کنونی ایران، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز به تازگی مدعی شده‌اند که تهران در عرض یک سال به توانایی ساخت بمب هسته‌ای دست خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
0
0
دمت گرم ای ایران
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین