در ادامه درس تفسیر قرآن کریم
آیتالله اردبیلی: آيه 70 سوره مريم مشکلترين آيه از لحاظ ترجمه و تفسير در قرآن کريم است
آفتابنیوز :
آفتاب: به اذعان اکثر علما و مفسرین، در قرآن کریم آیهای وجود دارد که از لحاظ تفسیری مشکلترین آیه محسوب میشود و اختلافات فراوانی میان مفسران در ترجمه و تفسیر این آیه وجود دارد.
به گزارش آفتاب، بهنقلاز مرکز خبر حوزه، آیتالله العظمی موسوی اردبیلی در ادامه درس تفسیر قرآن کریم به آیه 70 سوره مریم اشاره و اظهار کرد: این آیه مشکلترین آیه از لحاظ ترجمه و تفسیر در قرآن کریم است و در طول تاریخ مفسران فراوانی سعی در تفسیر این آیه داشتند ولی هنوز جواب واحدی برای تفسیر آن ارائه نشده است.
وی افزود: از آیه 66 سوره مریم «وَیقُولُ الْإِنْسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیا» بحث اصلی معاد و حشر در روز قیامت است و نقطه اوج بحث آیه «وَإِنْ مِنْکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَقْضِیا»( مریم:71) است که میفرماید: " یعنی همه شما به جهنم وارد خواهید شد."
موسوی اردبیلی در تبیین آیه 71 اظهار کرد: تاکنون لحن تمامی آیاتی که درباره معاد تفسیر شد اینگونه بود که میان متقین و فجار، مشرکین و مسلمانان تفاوت بوده و عدهای اصحابالیمین هستند و داخل بهشت و بهرهمند از نعمتهای الهی میشوند و عدهای اصحابالنارند و داخل جهنم میشوند و دچار عذاب خواهند بود، ولی این آیه لحن کاملا متفاوتی دارد.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: با توجه به ظواهر آیه 71 سوره مریم آنچه برداشت میشود این است که خداوند همه را به جهنم میبرد، یعنی حتی امام حسین، اولیاء، اوصیا، متقین و ابرار همگی وارد جهنم میشوند!
وی تصریح کرد: نقطه اوج بحث همین مطلب است که چرا باید اولیا، اوصیا، انبیا و متقین نیز به همراه مجرمان و گنهکاران وارد جهنم شوند؟ این سوال مهم باعث شده بسیاری از مفسران در ترجمه و تفسیر این آیه دچار مشکل شوند و به عنوان مشکلترین آیه قرآن کریم مطرح شود.
این مرجع تقلید با اشاره به مضمون بحث این چند آیه تصریح کرد: در طول تاریخ انسانها همواره سوالاتی درباره معاد داشته و دارند ولی پاسخ آنها را هرگز بدست نمیآوردند، چون علم آن، نزد خداوند است و او زمان و مکان مرگ آدمی، نحوه حشر موجودات، زمان قیامت و... را میداند.
وی با اشاره به تفسیرهای مختلف از این آیه گفت: برخی مفسران معتقدند همه انس و جن وارد جهنم میشوند ولی مومنین، متقین، اولیا و اوصیا عذاب نمیبینند و آتش بر آنها سرد است، همانطور که بر حضرت ابراهیم(ع) سرد شد.
موسوی اردبیلی تصریح کرد: برخی دیگر معتقدند که مردم به نزدیکی جهنم وارد میشوند و بعد از آنکه مومن از کافر، متقی از فاجر جدا شد، مومنین، متقین، اولیا و اوصیا به بهشت میروند ولی فجار و گنهکاران وارد جهنم میشوند.
این مفسر قرآن کریم افزود: برخی معتقدند منظور از جهنم در آیه 71 پل صراط یا طبقات ابتدایی جهنم است و برخی دیگر بیانهای مختلفی را بیان کرده و در نهایت نتیجه واحدی ارائه نشده است.
وی اظهار کرد: به نظر میرسد منظور از آیه 71 این است که سر راه همه انس و جن جهنم قرار دارد و برای رسیدن به بهشت باید از آن بگذرند البته متقین، ائمه، انبیاء و اولیای خدا در گذر از جهنم عذاب نمیشوند و در حصن و حصار الهی قرار دارند تا به بهشت برسند.